- VR-spill gjør seg best som korte opplevelser

Sony-sjefen mener det er som å være i en fornøyelsespark.

2. juli 2016 16:58
Andrew House.

(PressFire.no): Sonys nye satsing innenfor VR kommer snart i butikkene. PlayStation VR har lansering 13. oktober, og kobles opp til en PlayStation 4 (eller Neo).

Til å begynne med er VR er ganske overveldende affære, det kan undertegnede tegne under på. Sansene dine bombarderes med inntrykk de aldri før har opplevd, og det kan gjøre deg sliten på kort tid.

Selv har jeg bygd opp en god toleranse for VR og har ingen problemer med å spille i et par timer, men det er alltid greit å ta en liten pause innimellom – noe jeg ikke nødvendigvis trenger med «vanlig» spilling.

Det er Sony-sjef Andrew House enig i. I et investormøte i Tokyo denne uka sier han at han mener VR gjør seg best i korte opplevelser.

- Jeg liker å sammenligne en VR-opplevelse med noe ala en tur i en attraksjon på en fornøyelsespark. Med det mener jeg at den er kort, men veldig intens og gøy.

Uttalelsen kom etter en bekymring for at folk kan bli uvel om de spiller VR-spill i lengre perioder.

- Den største positive tingen med VR-spill, i motsetning til vanlige spill som gjerne har store produksjonsverdier og komplekse spillmekanikker, er at de kan tilby enkel mekanikker og opplevelser som likevel er veldig, veldig fornøyelige – fordi de kan gi brukerne noe de aldri har gjort før.

- Jeg mener at det er der det virkelige potensialet ligger.

Om dette er en personlig mening, eller om dette reflekterer retningslinjene innad i Sony (andre utviklere mottar neppe føringer for innhold på plattformen), vites ikke.

Men fra før vet vi at Sony har en rekke «mindre» spill til PSVR på trappene, spesielt i samlepakken «PlayStation VR Worlds» fra London Studios, som vi har skrevet om tidligere – der de har samlet alle pressedemoene de tidligere har vist frem.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3