En ny ransbølge til «Grand Theft Auto V»

Slik blir «online heists».

16. desember 2014 16:41

(PressFire.no): Er du en av dem som syns «Grand Theft Auto V» er aller best når nettet snører seg sammen, og du begynner planlegginga av et nytt ran?

Det har allerede vært forskuttert en onlineversjon av slike i lang tid, helt fra «GTA V»s flerspillerdel ble vist første gang.

I dag har Rockstar snakket ut om «online heists»-oppgraderingen som nå nærmer seg.

Én stor finale

Imran Sarwar, en designer hos Rockstar Games, forteller til IGN at omfanget til røveriene var større enn først regnet med.

For å være ærlig, de viste seg å være vanskeligere å lage enn vi trodde.

 Først var planen å bygge på konseptene rundt ran i historiedelen for å lage en ny spillopplevelse til «GTA Online», en som var mer fokusert rundt samarbeid, hvor alle kunne spille på sine styrker og føle de bidrar til utfallet.

 Vi begynte derfor å arbeide med konseptet: en rekke små oppdrag med forskjellig forberedelser, variert gameplay, og én stor finale – hvor laget koordinerer og spiller sin helt distinkte rolle, og kan utgjøre forskjellen mellom suksess eller fiasko, sier Sarwar.

– 

20 timers spilletid

For å spille «Heists» må du og dine tre medsammensvorne være på nivå 12 eller høyere i «GTA Online». Lester, som du kjenner fra hovedhistorien i «GTA V», vil ha en rolle også i online-kuppene ved å organisere og i planleggingen. 

Imran Sarwar forklarer at kuppene fungerer slik at en av disse fire tar rollen som lederen.

Det er vedkommende som først kommer i kontakt med Lester, og til slutt bestemmer når oppdraget skal starte.

Rockstar-designeren sier opplevelsen av å være leder, eller være en i gjengen, er forskjellig. Lederen er involvert gjennom hele fasen, og får ikke sin del av byttet før helt til slutt. Vedkommende må også ta alle utlegg og utgiftene på sin kappe.



Sarwar mener dette er initiativ til å forsøke samme oppdrag flere ganger. 

«Heists» lanseres med totalt 20 oppdrag, noe spillskaperen hevder betyr cirka 20 timers spilletid. I forbindelse med denne utvidelsen blir det også påfyll med nye våpen og kjøretøy. 

Kjente presset

Rockstar-designeren sier de har testet, endret planen og testet igjen før de til slutt valgte å holde seg til en struktur med fire spillere.

Det viste seg at å lage oppdrag av en slik grad av kompleksitet for flere spillere samtidig var mye vanskeligere enn vi kunne forutse. Og hver gang vi trodde vi nærmet oss, var det noe som sendte oss tilbake til start.

– At vi allerede hadde fortalt spillerne hva vår hensikt med «heists» var, økte bare presset på at vi måtte få det til, sier han til IGN.

Som et eksempel på hvordan laget bestående av fire spillere er nødt til å samarbeide, og får sine bestemte oppgaver, beskriver Sarwar hvordan for eksempel sjåføren  sittende i fluktbilen  også må ha noe å gjøre mens han venter.


«»

Kommer tidlig 2015

I en Hollywood-ransfilm dveler kanskje ikke regissøren særlig mye over hva denne personen bak rattet gjør, mens selve ranet pågår.

I «GTA Online» hevder Rockstar-designeren at alle på laget skal ha noe å tenke på. Også sjåføren.

Tidligere vet vi at Rockstar har forskuttert mer innhold til historiebiten av «GTA V». Men foreløpig er det ikke noe nytt om slikt påfyll.

«Heists»-utvidelsen blir gratis, bekreftet utviklerne i etterkant av denne dosen med nyheter.

Pc-versjonen av «GTA V» lanseres 27. januar. Det er ikke utenkelig at disse to nyhetene kommer ut omtrent samtidig.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3