(PressFire.no): Det utfordrer virkelig ikke seg selv når Niantic nå slipper sin nye satsing på «Harry Potter»-universet – dette føles kjent fra første bilde.
Dette er «Ingress» og «Pokémon Go» kledd i drakten til Potter-universet.
Men utgangspunktet er kanskje også bedre egnet?
Det føles nemlig ganske «riktig» når Google Maps er drapert J.K. Rowlings verden, for utgangspunktet var alltid et parallelt univers til vårt eget. Sånt sett låner kildematerialet seg ganske smidig til konseptet.
«Potter GO»
Ellers er det temmelig likt, hvor man har ekvivalenter til de fleste elementene fra de foregående spillene. Her får du ingredienser til oppgraderinger, trylleformler, koke trylledrikker og hente krefter ved å besøke visse hus.
Egg-klekkingen er byttet ut med såkalte Portkeys, som åpner portaler som kler rommet ditt (pass på å ha nok plass) i Potter-universet. Gå gjennom portalen for å naske med deg magiske elementer og dingser. En spesielt fiffig implementering av teknologi som kler det magiske universet, for ellers er kamera-løsningene stort sett en ulempe.
Samtidig, i likhet med «Pokémon Go», pirkes det borti samlemanien når du befrir bortkomne dyr, magiske dingsbomser og kollegaer.
Med lanseringen tatt i betraktning er det ikke mangel på ting å ta seg - små og store «belønninger» hagler inn verre enn hele Vegas klarer i løpet av en helg med dårlig dømmekraft og lomma full av mynter.
Bygg figur, ikke dyrehageMen på ett område skiller spillet seg designfilosofisk fra spesielt «Pokémon Go» - det er rollefiguren du lager som er sentral og ikke den stadig voksende dyrehagen. Slik sett drar det mer inspirasjon fra rollespillene, hvor du faktisk også har et eget tre hvor du oppgraderer valgfrie ferdigheter fordelt i forskjellige «disipliner».
Valg av yrke er foreløpig det som kanskje påvirker retning for figuren mest, noe som føles litt rart i den grad at valg av hus ikke ser ut til å påvirke noe som helst.
Ikke bare er det helt valgfritt å velge hus, men du kan bytte når som helst. Det ser foreløpig ut som det kun er kosmetisk. Det føles som en missa mulighet tatt universet i betraktning og muligheten til å lage interessante grupperinger og påvirkning på rollen i lengden.
Det er selvfølgelig en mulighet at utviklerne har en slags plan for dette på sikt, men foreløpig er den fullstendig impotent.
Likevel - generelt er det en følelse av at det er mer spill her, hvor også kampene kan være hakket mer omfattende og mer «risikable» - spesielt trollmannutfordringene i såkalte Fortress, hvor man måler krefter mot stigende vanskelighetsgrader og faktisk kan samarbeide med andre spillere.
Uhøstet frukt
Det er fremdeles svært tidlig for «Harry Potter Wizards Unite», men det føles som en temmelig habil implementering av opphavsmaterialet i en «Pokémon Go»-klone.
Det henger mye uhøstet frukt på trærne her og man kan jo spørre seg om det ikke er planer om et slags konkurranseelement på vei – spesielt mellom de forskjellige husene. Det hadde i det minste kledd universets underliggende tematikk.
«Harry Potter Wizards Unite» er en solid start for et velkjent konsept som er akkurat annerledes nok til å føles nytt nok. Og selv om «Pokemon Go» ligger hjertet nær, så er «Harry Potter» et betydelig kulere univers.
Det er trist å måtte si dette, men dette er på godt og vondt sannsynligvis tidenes beste «Harry Potter»-spill.