LOS ANGELES (PressFire.no): Vi starter rett i en filmsekvens hvor vi møter en gjeng Guardians. Samtalen er lett, og man får allerede en følelse av hvem rollene er, rett før et angrep tar sted og leder til oppdraget Homecoming.
Allerede fra første øyeblikk føler jeg at de har bedret en av «Destinys» største mangler - historien.
The Tower, som blir beskrevet som menneskehetens siste håp, blir angrepet av den nye fienden som går under navnet The Red Legion, da de prøver å fange Travelers Light. Med andre ord, de vil ha kilden til de spesielle kreftene.
En del av historien
- Vi forteller en mer filmatisk historie denne gangen, om heltemot, stolthet og tap, alt som gjør «Destiny» så flott. Vi har tatt Vanguard ut av de fredelige hallene av Guardians hvor du finner dem i The Tower, og plasserte dem ut i verdenen der du er, hvor de også kjemper for å overleve, avslører han.
Han forteller at man nå får lære mer om heltene som har hjulpet og ledet deg i forrige spill
- Du vil forstå mer av deres motivasjoner. Man får oppleve hvordan Commander Zavala oppfører seg i miljøene. Du får snakke med Ikora når hun prøver å utforske mysteriene til The Traveler, og hvordan hun kan få tilbake kreftene som gjør henne til en Guardian.
- Du møter på Cayde 6, som gjør sin egen greie og prøver å finne tilbake til magien som gjør han til en Hunter, sier han og lover at det blir en «spesiell opplevelse»
Stille øyeblikk
Vi befinner oss på en fargerik planet, hvor regnet høljer ned. Jeg snur meg til siden og ser figuren min sitt hjem bli ødelagt i en storslått filmsekvens.
Før jeg starter å bevege meg rundt må jeg stoppe opp og bare se meg rundt. For er det én ting «Destiny 2» definitivt har med seg fra forgjengeren så er det vakkert landskap, som ser helt nydelig ut på pc.
- «Destiny» har alltid prøvd å gi spilleren de «stille øyeblikkene» - hvorvidt du vil bare nyte utsikten eller ta bilder av tingene dine, mener Dague.
- Det vil være mer logisk å bruke kartet til å finne ting nå, finne steder der public events vil ta sted og hvor lang tid du har på deg til å komme deg til andre spillere som trenger deg.
I tillegg blir det lettere å finne hvilke eventyr du kan spille og hvor dine neste historiebaserte oppdrag skje, avslører han.
- Når du møter nye rollefigurer vil de markere Lost Sectors du kan oppleve. Vi prøver å få «Destiny 2» til å bli et spill som vil gi spillere alternativer og mer kontroll i hvordan man spiller spillet.
Mer bevegelighet
Jeg starter å bevege meg - grafikken er myk og nydelig, og kontrollene lette. Jeg skyter ned fiende etter fiende og merker at det er umiddelbart moro. Aller morsomt var det å bruke Dawnblade, en ny Warlock-klasse som tar plassen til Sunsinger. Jeg aktiverer den og eksploderer - sverdet mitt brenner og jeg skyter solenergi rundt omkring meg og meier ned fiender.
Senere får jeg innblikk i hvordan Bungie har jobbet med alle klassetypene i spillet og deres evner, og at ting har forandret seg litt; blant annet kan Hunters nå lade om våpenet gjennom en dukkemekanikk og Warlocks han helbrede.
- Vi har forandret og bedret mye fra forrige spill, men den største forandringen er av selve sandboksen som helhet.
- Spillere har mer frihet over hvilke våpen de vil ha, bedre verktøy til å uttrykke seg og bruke deres egne stil i spillet. Inventory er annerledes, og man kan velge mer selv hva slags kampstil man vil ha og hvordan man vil gå fremover.
Målet skal være å gi større bevegelighet i universet.
- Så fort du har bena plantet på jorda til en nytt sted har du mye mer kontroll over hvordan du skal oppleve stedet uten å måtte vente på ting eller gå tilbake til orbit gjentatte ganger.
- Orbit vil fortsatt være en viktig del av spillet - du vil fortsatt være i Orbit mellom historier, og det vil være en god mulighet til å snakke med teamet ditt, se på utstyret ditt, oppgradere Guardian-en din på nye måter å utforske skipet.
- Men med kartet som guide kan du så fort du lander skape din egen spillopplevelse, lover spillskaperen.
En ting er sikkert – dette er et spill som kler pc som plattform, noe jeg som konsollspiller aldri trodde jeg ville si. David er enig.
- Selv om jeg elsker følelsen av avtrekkeren som man får av en kontroller, har jeg som mål å spille med hele miljøet, inkludert pc. Jeg har ikke hatt «pc-kloa» på lenge, men jeg er i ferd med å komme meg tilbake igjen.
I detaljene
Det virker det som om nyhetene ligger i detaljene og ikke bare i form av bedre grafikk. Essensen av «Destiny», det som gjorde spillet til en favoritt, er fortsatt der.
- «Destiny 2» er fortsatt en kriger sin historie; vi plasserer spilleren på en helts sti. I dette spillet er helten strippet av alt som gjør han kraftfull; din Guardian i åpningsakten mister kreftene, våpnene og utstyret som gjør han til en helt.
- Vi sender alle rollefigurene ut i «the wild frontier» for å finne nye allierte som vil hjelpe dem finne nye krefter som de kan mestre, nye måter å kjempe på, og et helt nytt inventar som vil hjelpe dem med å bli enda sterkere, mener han.
Og så kommer de store ordene: «eventyret ut mot stjernene, gjennom solsystemet og tilbake hjem for å samle sammen de overlevende», «gjenforene menneskeheten», «forene krefter» og «ta tilbake fra fiendene alt vi sverget å beskytte».
Hva som gjenstår fortsatt er spørsmålet om hvorvidt nok har blitt endret eller lagt til for å gjøre spillet interessant nok til en ny runde.
Vi har ofte sett oppfølgere i action-sjangeren spille mer på merkevaren sitt rykte for å selge enn å faktisk gjøre spillet bedre og annerledes, men det virker som om Bungie har tenkt mye på hva de måtte forandre og bedre fra forgjengeren.
Blant annet har det blitt lagt til såkalte Lost Sectors, som blir forklart som undergrunnsbunkere hvor man kan bekjempe nye fiender og få nye skatter. Dessverre var ikke dette noe vi fikk innblikk inn i under vår prøvetur.
Skjebnen som match
En annen ting som tidligere har vært omdiskutert har vært matchmaking-systemet i «Destiny» - eller det manglende systemet. Kritikk ser det nå ser ut som om Bungie har tatt til seg.
David lover i hvert fall at ting vil bli enklere i denne omgangen, spesielt for solo-spillere.
- For en community-person som meg er den kanskje viktigste delen av spilldesignet at en spiller alltid skal ha noen å spille med. Når du nå går inn i en public event vil det nå være enklere å matche opp med andre.
- Vi har heroic modifyers nå, og matchingen som helhet er mye bedre enn før. Vi vil matchmake deg inn i Strikes, så du vil ta del i samarbeidsoppdrag for tre spillere.
Han mener imidlertid at spillets gull ligger i raids – større og mer krevende oppdrag for seks spillere
- Derfor har vi nå nytt system for solo-spillere - om du ikke har gjort et raid før, og det ikke er noen i vennelisten din som kan bli med deg, kan du nå bla gjennom en katalog av klaner som er klare for å gjøre oppdrag, men som trenger én eller to spillere til, forteller han.
Det blir nå mulig å bli med en klan i en slags prøverunde i et oppdrag for å finne ut om det er en god match før det forpliktes til et raid. Det blir selvfølgelig også mulig å bare kjører rett i gang.
Spillerne som hovedroller
Og selv om «Destiny» er drevet av teams, har Bungie også tenkt på spillerne som vil spille gjennom spillet alene - selv uten en fast klan.
Istedenfor å vie seg én klan kan man nå hoppe inn og ut av en klan der det trengs, så man kan spille det på egne premisser.
- Dette er en av grunnene til at vi føler at «Destiny»-communityet har vært et positivt sted for folk. Hvor mye du involverer deg i samfunnet er opp til deg.
- Om du vil høre noens stemme må du invitere dem til det. Du må invitere folk til å bli venner. Men om du bare vil gå alene rundt The Tower og være en «ensom ulv» som nyter utsikten, kan du det også.
- Vi har tenkt mer på de som spiller alene denne gangen, og vil gi dem flere opplevelser. Om du bare vil spille et flott action-spill i et vakkert landskap så kan du det.
- Alt handler om frihet. Men om du vil være en klan-sjef, med et team full av «master raiders», kan du gjøre det også.
Det hele ser lyst ut og Bungie har tatt seg tid (og kjøpt seg litt ekstra tid for pc-versjonen, som kommer halvannen måned etter konsoll) til å gjøre spillet bedre. Ikke bare gjennom flere oppdrag, oppdatert grafikk, enklere matchmaking og fokus på historien i selve spillet, men også gjennom å sette fokus på spilleren sin frihet i spillet, og bevare det som gjorde forgjengeren til en hitt.
- Fansen er våre hovedroller. De er den ultimate ingrediensen vi bruker i våre spill, og den viktigste. Vi kan designe verdenen, skape våpen, utstyr, oppdrag, men fansen er de som bringer alt til live. Det er i bunn og grunn de som skaper spillet.
«Destiny 2» slippes til PS4 og Xbox One 6. september, mens pc-versjonen slippes 24. oktober.