KÖLN (PressFire.no): Hvor mye tør en egentlig å endre ved en suksessformel som «Call of Duty» - og potensielt tukle med en slik gullgruve?
Det er nok spørsmålet Activision har spurt seg selv hyppig i løpet av årene, i takt med at spillserien har vokst til å bli den største merkevaren i hele underholdningsindustrien. Mer innbringende enn «Avatar» og tryllestaven til Harry Potter på sitt høyeste. James Bond og «Twilight» klarer heller ikke å nå helt opp.
I Köln i går kveld – som en forsmak på GamesCom-spillmessen som starter for fullt onsdag – var det klart for noen spreke avsløringer tilknyttet flerspillerdelen til «Call of Duty: Black Ops II».
For aller første gang fikk vi også anledning til selv å prøve «Black Ops II» i multiplayer. Viktig å merke seg er at killstreaks, et kjent og kjært (?) element i denne sammenheng, nå er historie ...
NB! Se trailer nederst i saken.
- Vi vokste gjennom oppgaven med å få så mye frihet en historie lagt til en nær framtid gir oss, åpnet sjefen sjøl, Mark Lamia, med.
«Black Ops II» tar utgangspunkt i et tenkt, men kanskje ikke så urealistisk, scenario - der kampen mellom stormaktene om sjeldne mineraler er i kjernen. Året er 2025. Mye er forandret, noe er ikke det.
Flerspillerdelen reflekterer dette og byr på enda flere nyvinninger enn bare nye våpen: Nå har utviklerne i Treyarch virkelig tenkt å føre «Call of Duty» inn på E-Sport-arenaen – der folk konkurrerer online, kommentatorer plaprer løs i headsetet, og skamroser offensive taktikker.
- Vi ønsker nå å utfordre og gjenoppdage, hamret Lamia fast, mens han introduserte «Call of Duty» sin E-Sport-ambisjon i Köln.
«Black Ops II» skal nemlig bli alles onlinekjæledegge, på ny. «Call of Duty» er allerede en onlinekonge, men nå ønsker Treyarch å legge til rette for at denne opplevelsen skal bli mer helhetlig. Dette kler helt sikkert også «Call of Duty: Elite»-tjenesten, som ble rullet ut i fjor.
Noe av det viktigste er at du nå skal kunne skape din egen klasse bestående av ti våpen og egenskaper.
Ti er tallet å merke seg: Du har så mange plasser å bygge på, forbedre våpenutrustingen og tilbehøret, og må ofre noen på veien.
David Vonderhaar, flerspillereksperten hos Treyarch, forklarte hvordan spillstudioet skal ta E-Sportmiljøet med storm.
- Vi lagde brettspillversjoner av «Call of Duty» i flerspiller slik den har vært, i papp og papir, for å teste alle kjernesystemene på den måten. Vi stilte hverandre spørsmål som: er dette en del av stammen og klassesystemet? fortalte David Vonderhaar.
- Vi lærte hvilke problemer vi som spillskapere måtte løse til «Black Ops II».
Han beskrev i Köln hvordan de fikk flere oppvåkninger på veien. Men noe av det som ble gjentatt er hvordan systemet med maks ti våpen, fortrinn eller egenskaper skal danne en slags grunnmur.
- Derfra kan du, som spiller, bøye, tøye og utfordre spillets regler, sa Vonderhaar.
Det kommer muligheter til å se onlinekamper i «Call of Duty» på en iPad og andre håndholdte plattformer.
Noen hint er hentet rett fra EAs «FIFA»-serie også. For eksempel vil du kunne spille online i ligaer, hvor du starter i en lav divisjon og må vinne kamper for å rykke opp.
Støtte for flere lag er også lagt til, og du kan for eksempel teame opp med to kompiser i en 3v3v3v3v3v3-match om så måtte ønskes. Eller en 5v5v5.
PressFire brukte en drøy time med flerspillerdelen, for å få det hele i fingrene.
Dette var forresten aller første gang Treyarch lot folk få fatt i flerspilleraspektet ved høstens «Call of Duty».
Ikke merkelig føles det hele akkurat som du skulle ha trodd. Har du spilt et tidligere spill i serien, vet du godt hva du får her rent kontroll- og spillbarhetsmessig. Hvorfor fikse noe som ikke er ødelagt, og alt det der.
Men den nye måten å telle kill ..unnskyld, scorestreaks på gjør at det er langt mer givende å hjelpe teamet ditt enn å bare gønne på for å plaffe ned flest mulig på rad. Du får streak-belønningen kjappere om du hjelper til å forsvare området ditt i «King of the Hill»-varianten «HardPoint», eller når du desarmerer/sprenger bomber i «Seek & Destroy».
De nye leketøyene er morsomme også, selv om vi ikke rakk å teste alle. Den radiostyrte bilen er tilbake, du kan for eksempel nå sende flyvende minihelikoptre eller bombe store deler av banen med en rakett du kan splitte opp til å dekke et større område.
Eller hva med å sette ut et skjold som sender varmeimpulser ned i nervene til motstanderne?! Denne skader ikke, men stopper effektivt store tropper som er på vei inn en plass. Finnes på ordentlig gjør de også, om enn i litt større utgave så langt!
Hvis du ikke føler for å ha ryggen åpen for fiendtlige blypastiller, kan du velge å la den innebygde kunstige intelligensen til de forskjellige kjøretøyene styre seg selv. Da slipper du å tenke på at noen sniker seg innpå deg med kniv, men du får heller ikke nyte det kule med å kjøre rundt med en liten stridsvogn.
Vi synes imidlertid innlemmelsen av et sikte som uthevet fiendene var i overkant kraftig. Selv om fiendene var delvis gjemt bak noe, poppet det opp en svær markør rundt dem. Litt mye, kanskje? Vi regner med denne låses opp sent, men likevel – det gjorde det for lett å spotte noen.
Hele systemet med å ha ti plasser til alt av utstyr der du kan veksle litt som du selv vil, er også velkomment - og menyene der du velger en egen loadout er hakket mer oversiktlig, men hvem vil vel ikke ha en ekstra perk i stedet for en ekstra granat når en har valget? Dette skjer når du velger en av forskjellige wildcards. De tar opp en hel plass av de ti, men legger til alt fra ekstra perks til ekstra tilbehør på geværet ditt. Eller en ekstra granat, da.
Uansett føles «Black Ops II» ut som et fint tilskudd i serien. De nye våpnene er fiffige, men de som virkelig ser etter noe klinkende nytt vil nok ikke få det med det første her. Vi snakker nok en evolusjon av spillene, ikke en revolusjon - men ingen ventet vel noe slik enda.
Også var det en liten luring som glimret med sitt fravær på denne visningen av multiplayeren til et av årets største spill… Hvor var zombiene?
NB! «Call of Duty: Black Ops II» lanseres til PlayStation 3, Xbox 360 og pc den 13. november.
TEKST OG FOTO: Erik Fossum og Kjetil Svensen.