(Macworld.no): Den Facebook-eide bildetjenesten Instagram fikk mye kritikk i går på grunn av den oppdaterte brukeravtalen.
Mange tolket nemlig brukeravtalen som at Instagram forbeholdt seg retten til å selge bildene som brukerne laster opp til tjenesten. Endringene fikk mye oppmerksomhet i pressen, og mange brukere truet også med å forlate tjenesten. En av Instagrams grunnleggere, Kevin Systrom, har nå svart på kritikken og hevder det kun dreier seg om en misforståelse, skriver PC för Alla.
I en kommentar spør Dagbladets Jan Omdahl om vi bare skal melde oss ut?
- I går introduserte vi en ny brukeravtale som kommer til å tre i kraft om 30 dager. Etter å ha gjort disse endringene, har vi klart og tydelig hørt at mange brukere er forvirret og opprørt over hva disse endringene betyr, skrev Kevin Systrom i et blogginnlegg.
Les også: Facebook kjøper Instagram
Instagram-grunnleggeren hevder videre at selskapets intensjon ikke var å selge bildene til brukerne uten noen form for kompensasjon, men at det kun dreide seg om nye annonseringsmuligheter. I den forbindelse vil det være aktuelt å eksempelvis vise profilbilder og annet som følger en bedrift. Systrom innrømmer imidlertid at måten de la det frem på, var misvisende.
- For å gjøre det klart: vi kommer ikke til å selge bildene dine til noen andre. Vi skal oppdatere teksten i brukeravtalen for å belyse dette, sier han.
Selv om Instagram hevder saken kun handler om en misforståelse, sier Dan Olds fra Gabriel Consulting Group at det ikke er noen tvil om hva det står i den nye brukeravtalen. Ifølge ham er det åpenbart at Instagram nå trekker tilbake sine opprinnelige planer.
- Dette høres ut som en tilbaketrekking, spør du meg. Den nye brukeravtalen sier klart og tydelig at Instagram har rett til å lisensiere og gjøre hva de vil med brukernes bilder. Det ser i hvert fall ut som om brukernes protester har hatt en positiv effekt, sier Olds til Computerworld USA.
Nettstedet The Verge skriver på sin side at Instagram alltid har hatt retten til å bruke bildene dine i annonser omtrent hvordan de vil, og at de nye retningslinjene faktisk gjør ting både tydeligere og mer begrenset.
Les også: Instagram 3.2 med bedre kamera
- Så hva kan Instagram gjøre? Vel, en annonsør kan betale Instagram for å vise bildene dine på en måte slik at det ikke lager noe nytt - Budweiser kan sette opp en boks i tidslinjen som sier "våre favoritt Instagram-bilder i denne baren!" og putte brukernes bilder der, men de kan ikke ta de bildene og modifisere dem, eller kombinere dem med annet innhold for å lage noe nytt, skriver The Verge.
Dette er på samme måte som Facebook har gjort med såkalte sponsede innlegg, som innebærer at annonsører kan betale for å sponse dine "likes" slik at de dukker opp i dine venners nyhetsstrøm. Facebook fikk mye kritikk da de innførte dette i fjor, da de ikke hadde spurt om brukernes tillatelse.
Instagram ble solgt til Facebook tidligere i år for nærmere 6 milliarder kroner. Siden den gang har Facebook gjort flere grep for å knytte de to tjenestene opp mot hverandre.
Les også: Instagram-bilder forsvinner fra Twitter