Vi spilte «Hitman»-betaen i helga

Det var litt bra og litt dårlig - her er førsteinntrykkene.

15. februar 2016 16:15

(PressFire.no): «You know his number».

Agent syv-og-førr er tilbake, og nok en gang er det de danske gutta i IO Inteactive som lager spillet.

Stafettpinnen ble egentlig overlevert Square Enix Montreal for å gjøre plass til andre prosjekter hos danskene, men etter flere runder med nedskjæringer ble det klar at det kanskje var like greit at de fortsatte med serien.

I helga rullet de uansett ut en beta for det nyeste spillet, og det kan se ut til at vi er litt tilbake til den mer klassiske varianten av «Hitman», etter at en del mente «Absolution» kanskje prøvde seg på litt for mye nytt.

Litt som før

Fåglarna vet hva historien går ut på, ettersom vi bare får en bitteliten del av den her, men Herr 47 er i hvert fall i et treningsfasilitet dypt inne i et fjell.

Det er spillets tutorial vi får servert i betaen, ispedd noen cut scenes hvor det kan virke som om vår mann har gått over til et nytt «selskap».

At det er et treningsområde vises også gøyalt nok med at alle kulissene er bygd opp av metall, papp og draperinger.

Før du setter i gang med en av de to beta-banene kan du bla deg gjennom noen menyer, hvor du finner en rekke større eller mindre «achievements» du kan gjøre per bane.

Disse henger sammen med at du kan utføre det bestilte snikdrapet på et vell av forskjellige måter. For eksempel kan du knerte målet ditt ved å få det til å se ut som et uhell, å regelrett skyte han eller å forgifte en drink. Klassiske greier, med andre ord.

Eventuelt kan du drukne folk i toalettene. Alt vel så langt.

Spillet er veldig røft i kantene både når det kommer til framerate og animasjoner, men det er å forvente i en beta.

Siste finish er ikke lagt, så det er ikke noe problem å se forbi – selv ikke når spillet kræsjet et par ganger da jeg prøvde å gå helt Rambo.

Og litt nytt

Og det føles ganske bra å tusle rundt, observere og prøve å finne ut hvilken innfallsvinkel som kan fungere best.

Kanskje er det best å stjele en politiuniform og bare valse inn? Eller en refleksvest fra noen kaiearbeidere, som lar deg komme deg inn på andre områder?

Achievementsene gir noen pekepinner til hva du kan teste ut, uten å vise nøyaktig hva du må gjøre. Bra!

De to banene, én fokuserer på en yatch, mens den andre er et stort militærkompleks, er fylt med områder å utforske og personer av interesse. Måten du kan plukke opp hint til hvordan du kan løse oppdraget ved å snikhøre på folk er også bra greier.

Og når du faktisk pensler deg inn på det sporet du vil – og holder deg til det – så er dette fornøyelige greier. Litt rusk i det nevnte maskineriet til tross, når alt funker, så funker det bra.

Men der betaen føles grei når du spiller på dens premisser, men med en gang du prøver å gjøre ting på en litt sprekere måte, rakner mye i sømmene.

Stokk dumme

Akilleshælen er nemlig intelligensen på figurene i spillet.

AI-en er noen ganger så dårlig at det nesten blir morsomt.

Du kan skyte ned et tjuetalls personer, la de ligge strødd rundt, og ingen bryr seg nevneverdig etter et par minutter. «No threat here!».

Eller, du kan stå på langt hold, knerte tre-fire fra avstand, og ingen vil gjøre noe som helst annet enn å si «Oh my god, there’s someone lying here!», enda blodspruten sto til taket.

Hva med å knabbe ting foran øynene på folk? No problemo. Forgifte drinker mens bartenderen står og kikker på? Oh yes.

Vakter som ikke aner hva de skal gjøre når de ser noe mistenksomt, som bruker så lang tid på å komme til området at de har glemt at de er i alert-modus og som blir lurt trill rundt av at du kaster en mynt foran de under en skuddveksling?

Noen ganger kan du kverke folk i store folkemengder uten å bli sett, mens andre ganger blir du oppdaget av en fyr på andre siden av kartet.

Bra forkledninger

Jeg er heller ingen megafan av implementeringen av «instinktet» til Agent 47, selv om det nok har mer med min preferanse enn at det er en direkte dårlig ting å gjøre.

Du klemmer på en knapp, og vips så kan du se gjennom alle vegger, målet ditt er klart synlig og markert, og du «vet» plutselig hvem som kan se gjennom forkledningene dine.

Det føles litt billig, men jeg kan mislike det så mye jeg vil – for det kan heldigvis skrus av for de som ønsker litt mer vanskelige baner.

Så førsteinntrykket er delt. Jeg liker at spillet ikke prøver seg på så mye nytt, og det at du holdes konstant oppdatert på statusen eller områdene du er i fungerer kjempebra. Du får også mye tid til å lære deg rutinene til de forskjellige individene, og kan planlegge deretter.

Det nye forkledningssystemet, hvor du må holde deg unna enkelte viktige figurer du møter på som faktisk skjønner at du ikke hører hjemme (for eksempel skiftvakten i motorrommet på en yatch), er også en bra greie.

Én måned til lansering

Men for guds skyld, noe må skje med AI-en, om ikke faller hele spillet i grus før lanseringen om snaue én måned. Å komme seg unna nesten enhver situasjon bare ved å løpe rundt hjørnet og vente noen sekunder til folk har «glemt» at noe har skjedd er nesten utilgivelig.

Det sagt, det er noe her. De mange måtene å greie en bane på gjør at du kan spille i timesvis for å finne ut mer og mer, og de små utfordringene du kan velge å gjennomføre bare øker gjenspillbarheten.

Bare ikke prøv å utfordre spillrammene så veldig mye...

Etter noen runder i betaen begynte jeg også å få godfølelsen fra tidligere «Hitman»-spill, der du begynner å kjenne banene så godt at du vet hvor folk er, hvor du kan gå og hvordan du skal få ting til.

Noen andre som har prøvd betaen i helga? Skriv dine erfaringer i kommentarfeltet!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3