KÖLN (PressFire.no): I dag lanseres «FIFA 15», utvilsomt et av de største slippene i år målt i salgstall.
Vi har allerede hørt mye prat om de største endringene til årets sesong:
«Følelser» er mantraet. Tim Howard, Everton-keeperen, har dessuten bidratt i forsøket på å gjøre sisteskansen mer realistisk i spillsammenheng enn før.
Erkefienden Konami vil på sin side også være med til sesongstarten. Selv om «Pro Evolution Soccer 2015» ikke blir ferdig før i november, slapp denne gjengen en demo i går – slik at folk i det minste skal kunne få en følelse av fotballkrigen i år.
–Har du testa demoen til «FIFA 15», er du kanskje enig i at det også er noen mindre endringer som spiller en rolle.
Spillet ser og føles mer som ekte fotball.
Lyden er mer realistisk enn før, og supporterne synger av full hals (selv når laget deres ligger under med tre mål!). Tv-grafikk er i større utstrekning hentet inn i spillet.
I sum fører det altså til at rammen ligger tettere opp mot en Premier League-sending.
Fra PressFires første test med «FIFA 15» var et annet «aha»-øyeblikk nærbildene av Juan Mata, klar for å ta frispark og utrustet med flere ansiktsuttrykk enn før takket være en ny runde 3D-scanning av de største profilene.
Under GamesCom-spillmessa i Tyskland i forrige måned pratet vi med spillprodusent Sebastian Enrique. Han er ikke i tvil: jakten på å finne flere følelser skjuler seg blant nyansene.
– Vi arbeider med et spill som er dypt, med plenty som foregår. Men skal du arbeide med følelser handler det ikke bare om interaksjonen mellom spillerne. Da trenger du også å takle alle småtingene, sier Enrique til PressFire.
– Vi har ny teknologi til ansiktsuttrykkene i år. Det er supervanskelig å få til dette når vi har over 16 000 spillere i «FIFA».
– Det jeg er mest fornøyd med når det gjelder ansiktsuttrykkene, er når en spiller havner i en duell eller gjør noe ekstraordinært – og skjærer tennene eller lager en liten grimase.
Sebastian Enrique nevner at de også har økt kvaliteten på lydutstyret i «FIFA»-spillet.
Målet er å gjenspeile hvordan tribunen koker i større grad enn før. Også kommentatorene er mindre oppstykket og «ferdigprogrammerte» enn før, takket være nye utviklerverktøy som bedre maskerer «klipp og lim»-aspektet ved disse ekspertene, hevder argentineren.
«FIFA»-produsenten prater uten å trekke pusten når vi berører viktigheten av disse småtingene, det EA Sports neppe har fått plass til å skryte av på baksiden av coveret med store bokstaver.
– Målstengene, har du sett dem? I reprisene etter et skudd har blitt plantet i stanga ser du nå at stanga formelig dirrer og rister litt etterpå.
– Jeg leste et sted etter vi annonserte spillet: «åh, dette er jo småtterier, det legger egentlig ikke til noe særlig til opplevelsen.» Men det gjør dét! Sånt noe legger til en hel del, mener produsenten.
Fjoråret var nok travelt for EA Sports. De hadde nettopp lansert på de «gamle» konsollene – og bestemte seg for å klemme til også på de nye, Xbox One og PlayStation 4.
Forskjellen fra PS3 til PS4 eller Xbox 360 og Xbox One føltes ikke enorm. Noen ballgutter og kamerafolk på sidelinja var med, tempoet en anelse høyere, og EA Sports hadde vært litt rausere med animasjonene.
– Er «FIFA 15» den egentlige debuten på de nye konsollene?
– Saken er den: første året må du bli kjent med systemene. Med nye konsoller trenger du forberedelser og må lære deg å kjenne maskinarkitekturen. Du må bygge nye verktøy. Tenk, vi lanserte «FIFA 14» i november [til PS4 og Xbox One]. Tidsperioden var mye kortere enn vanlig for oss.
– Men jeg er selv imponert over spranget vi ser i år, fra «FIFA 14» til «FIFA 15».
Det er ikke så lenge siden VM i Brasil. En fest for alle som liker fotball, men skjemmet av tv-produsenter overivrige etter å vise den nye mållinjeteknologien brukt under mesterskapet.
I år har også EA valgt å legge inn slike repriser for å understreke om ballen egentlig er inne eller ikke. Ifølge Enrique er det ingen fare for at EA gjør samme tabbe som disse tv-produsentene gjennom å vise for mange repriser av situasjonene.
– Det var morsomt i den første VM-kampen. Ballen var jo aldri i nærheten av å være i mål! ler Enrique om overbruken av disse målfotoreprisene.
– Alvorlig talt. Vi bruker ikke mållinjeteknologien unødvendig mye. Og i argentinsk ligafotball, der de enda ikke har begynt å bruke teknologien, vil du ikke se slike repriser i spillet vårt. Kun i de ligaene som har denne.
– Vi bruker den ikke for mye, det er viktig for oss. Har vi noe nytt med i spillet, overdriver vi ikke, forsikrer «FIFA»-produsenten.
–Keeperne har lenge vært et omstridt tema i «FIFA»-spillene. Ofte har de virket tilbakestående ute på matta sammenlignet med sine lagkamerater.
Animasjonene er én ting. I år har som nevnt Tim Howard vært en tur i motion capture-studioet til EA Sports i Vancouver for å gjøre noe med bevegelsene til disse data-keeperne.
– Målvaktene våre har trolig vært blant de mest etterspurte blant fansen i fire-fem år nå, når det gjelder ønsket om forbedringer. «Fiks målvaktene!», var en vanlig kommentar fra forumene.
– Keeperne våre har ikke vært dårlige, men antageligvis ikke helt på nivå med resten.
– For lenge siden hadde vi en visjon rundt hva vi ønsket å få til med keeperne. Det var ambisjoner vi ikke kunne oppfylle den gang på grunn av prosessorkraften tilgjengelig. Nå dukket disse idéene opp igjen, og vi har mer kraft tilgjengelig og nye konsoller.
Det handler om at keepernes armer og bein harmonerer mer med planen burvokteren klekker ut når han skal stoppe et skudd. Det er flere reaksjoner samtidig, mer samhandling og flere lemmer involvert i én bevegelse. Som resultat av alt dette får du også se ballen treffe, skru eller få en ny retning i møtet med sisteskansen.
– Jeg er ekstremt fornøyd med hvordan keeperne våre er i det nye spillet, sier Enrique ubeskjedent.
– Har dere også gitt keeperne mer vett i panna og intelligensen som matcher disse nye animasjonene?
– Ja! Keepere er generelt veldig vanskelig å få til bra. Du trenger masse prosessorkraft for å få det til å skje. Det vi har gjort før, er «å spille trygt.»
– Grepene vi har tatt fører til at du vil se keepere ta smarte valg. De varierer mer ved å jogge, løpe eller sprinte. De klarerer eller holder ballen. De er bevisste på om fotballen kommer til å stoppe utenfor eller inne i sekstenmeteren – om de trenger å holde seg ved streken eller må rushe ut.
I god «FIFA»-tradisjon har det allerede dukket opp videoklipp der AI-en i spillet ikke er helt på bølgelengde med ambisjonene til EA Sports. I første omgang gjelder det nettopp keeperne og en komisk feil i pc-versjonen av «FIFA 15».
I år blir det en mer interessant kamp mellom «FIFA» og Konamis «Pro Evolution Soccer»-serie enn på lenge.
Den japanske produsenten har lenge varslet at det er i høst de vil trygle om å få en ny sjanse, etter å ha ligget nede for telling lenge.
«Pro Evolution Soccer» imponerte oss stort på GamesCom, der det var mulig å teste en tidlig versjon. Det ferdige spillet kommer ikke før i november, men en demosmakebit er allerede ute på Xbox og PlayStation.
– Har dere i EA tatt hensyn til at «PES»-folka har peilet seg ut denne sesongen for sitt angivelige comeback?
– Saken er den: jeg respekterer Konami en hel del. Jeg vet hvor vanskelig det er å lage et fotballspill. Alle som forsøker, og lager noe bra, fortjener min respekt. Og får den, sier Enrique ydmykt.
– På én side syns jeg det er veldig bra med konkurranse. Det er et ekstra dytt som sørger for at du ikke blir lat. Jeg mener ikke at vi står i fare for å bli late. Jeg ville aldri tillatt noen fra teamet mitt å bli det, for vi er superambisiøse og ønsker å innovere.
– Det er ikke all verden jeg vet [om «PES 15»], men jeg har fått en første sjanse til å teste det selv, forteller Enrique.
– Hva syns du?
– Jeg reserverer meg selv fra å ha en mening akkurat nå. Jeg vil helst ikke snakke om det i dag. Jeg ser på hva de jobber med nå. Det handler forresten ikke om noen form for spionasje, men er av respekt for den jobben de gjør. Forhåpentligvis kommer de til å lage et bra spill, sier EA Sports-produsenten til PressFire.
«FIFA 15» lanseres 25. september. PressFires anmeldelse av spillet kommer snart.