Vil du kjøpe PlayStation-spill før de er ferdige?

Sony vurderer «early access»-modell.

12. juli 2014 13:51

(PressFire.no): Spill på pc har allerede eksperimentert lenge med denne forretningsmodellen:

Du forhåndskjøper et spill og får tilgang tidlig. Enkelte utviklere hevder de «lytter på tilbakemeldingene», og endrer på det uferdige spillet før den endelige lanseringen.

Mange peker nok på at dette allerede er tilfellet, også til konsollene. Det kommer stadig vekk spill priset til 500-600 kroner som føles uferdige på lanseringen. Men det er en annen diskusjon.

Det har definitivt også vært eksempler på at early access-spillet ikke når opp til forhåndsreklamen, og ender opp med at folk kan føle seg lurt.

Diskuteres flittig hos Sony

Valves Steam-tjeneste har allerede operert med et early access-program en stund. Flere av disse spillene, i uferdig versjon, har klatret til toppen av Steam-salgslistene. 

Nå kan Sony følge etter med sin egen variant, innrømmer Adam Boyes. 

Dette er en av de viktige samtalene vi har nå om dagen, forteller Boyes til Gamasutra.

På hvilket punkt møter spillet en lanseringsstandard? Vi vil forsikre oss at vi tenker på kundene. Vi ønsker ikke at noen skal snuble over et spill og forvente et fullverdig produkt, og deretter få en negativ opplevelse.

Adam Boyes jobber med tredjepartsstudioene, spillskapere som ikke hører til under Sony-paraplyen. Dermed har han også ansvaret for indie-utviklerne som blant annet finner en vei til PlayStation Vita eller PS3 og PS4. En lav terskel, en forretningsmodell der utviklerne får finansiert ferdig spillet sitt og publikum får begynne å teste, kan være en suksessfaktor for alle parter, mener han.

Litt som å heie på et underdog-lag innen sport, sier Boyes.

Fleksibel prising

Det er definitivt noen typer spill som kler early access. Gjerne de med en stor, åpen verden, der du inviteres til å være kreativ.

Har utviklerne gått ut og fortalt at bare en bit av det ferdige spillet er tilgjengelig, er sjansen større for tilgivelse om de første kundene finner noe rusk og feil – når de ser at det også blir utbedret underveis.

«DayZ» og «Rust» er to eksempler på denne sjangeren. I aller høyeste grad «Minecraft» også, som på mange måter staket opp en finansieringsmodell som starter med tilgang allerede fra alfa-fasen. Bonusen, fra utviklernes ståsted, er at fellesskapet begynner å blomstre før offisielt slipp.

– Vi vil slippe «DayZ» med en veldig lav startpris, og så øke prisen jo lengre inn i utviklingen vi kommer. Når vi går over til beta, øker vi prisen igjen. Og når det går over til ferdig produkt, går den ytterligere opp, forklarte Dean Hall, mannen bak «DayZ» i fjor.

Utviklerne av det populære «DayZ» er tydelige på at et tidlig kjøp neppe er ideelt for alle. På Steam-produktsiden står det i klartekst:

– Advarsel: Dette spillet er i early access og alfa. Ikke kjøp det med mindre du ønsker å aktivt støtte utviklingen av spillet, og er forberedt på å møte alvorlige feil og mulige avbrytelser i spillinga.

Likevel har «DayZ» solgt over to millioner eksemplarer fra denne alfa-testinga på i overkant av et halvår.

Hvor mange feil er akseptabelt?

Sony tar tydeligvis disse spørsmålene på alvor. Skal de tillate uferdige titler på PlayStation Store, er det en magisk grense som noen må tegne opp: når er spillet «ferdig» nok til å bli solgt? Hvor mange feil kan spillet ha, selv om det gjelder early access?

– Vi jobber med disse aspektene akkurat nå. Vi tenker på hva som skal være OK.

Vi har åpenbart våre egne tekniske krav, en sjekkliste folk må forholde seg til.

– Det er fortsatt et prosjekt mange hoder hos Sony vurderer. Ingen detaljer er klare enda, men det er noe som jeg tenker på hver eneste dag, sier Sonys Adam Boyes.

Sony jobber for tiden med overlevelsesspillet «H1Z1», en onlinespill i gata til «DayZ» og «Rust». Kanskje dette er en naturlig prøvekanin for PlayStation, om Boyes og Co. velger å gå for en slik modell?

NB! Toppbildet er fra «DayZ».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3