Nintendo har nettopp lansert sin nye konsoll, 3DS. Denne håndholdtkonsollen gir deg grafikk i 3D, uten at du trenger briller for å nyte disse bildene i tre dimensjoner. Flere sentrale skikkelser fra Nintendo tilbakeviser i et ferskt intervju med CNN at det betyr at arvtageren til Wii også vil bli utstyrt med lignende teknologi.
Tvert i mot. USA-sjef Reggie Fils-Aime går faktisk så langt at han avviser at man snuser på 3D til «Wii 2», når denne konsollen måtte være klar til å avdukes.
- Vi har ikke sagt noe om hva vårt neste produkt i hjemmekonsollmarkedet vil bli. Men basert på hva vi har lært om 3D, er det sannsynlig at det ikke vil bli dette, sier Fils-Aime.
Det han sikter til er nok Nintendos syn på at 3D for en spillkonsoll bør være en brilleløs affære. Dette underbygges også av Hideki Konno i samme CNN-intervju. Konno var mannen som hadde en svært sentral rolle under utviklingen av 3DS-konsollen, og som på Game Developers Conference (GDC) for noen uker siden fortalte om skapelsen av håndholdtkonsollen i sitt foredrag.
- Jeg tror vi i Nintendo forstår at 3D-teknologi som er avhengig av briller ikke ville ha fungert. For at 3D-teknologi skal bli gjennomførbart med videospill, tenkte vi at vi trengte brilleløs 3D, sier Konno.
Han røper dessuten at selskapet i samme periode som da man lanserte Vitual Boy på midten av 90-tallet, også eksperimenterte med teknologi til hjemmekonsoller som aldri så dagens lys. Nintendo utviklet nemlig hardware som skulle muliggjøre 3D til GameCube.
- Det ville ha krevd at kundene kjøpte en spesiell LCD-skjerm og koble denne til GameCube for å spille. Vi konkluderte med at det ikke ville være verdt investeringen for kundene, så det ble aldri utgitt, forteller han til CNN.