Etter at utviklingen ble flyttet til et nytt spillstudio to ganger, valgte Blizzard i 2006 å annonsere at man hadde fryst ned konsollsatsingen «StarCraft: Ghost» på ubestemt tid.
Spillet hadde vært i utvikling i flere år, men Blizzards notoriske kvalitetssikring kunne ikke lenger rettferdiggjøre en lansering. Grunnen, spør du? «World of Warcraft», avslører Blizzards-sjefen Mike Morhaime nå.
- Vi måtte velge, vi kan ikke gjøre absolutt alt, skal han ifølge Kotaku ha sagt i forbindelse med spillutviklerkonferansen DICE .
- De jobbet med «StarCraft: Ghost» samtidig som vi jobbet med «World of Warcraft» og «StarCraft II». «World of Warcraft» eksploderte og vi ble nødt til å ta noen ressursvalg. Det var bare ikke et miljø hvor et prosjekt som «StarCraft: Ghost» kunne bli en suksess, avslører Morhaime ifølge Kotaku.
Morhaime forteller også om uenigheter i slutten av utviklingsprosessen, hvor Blizzard-grunnlegger Allen Adham ville ha et såkalt kontekstsensitivt brukergrensesnitt.
- Hele programmeringsavdelingen og jeg sa; «absolutt ikke!». Allen gikk likevel utenom meg og fikk en programmerer til å legge det til. Heldigvis virket det og det var svært elegant. I retrospekt hadde det vært en katastrofe om jeg vant diskusjonen, innrømmer Morhaime.
«StarCraft: Ghost» var i utvikling hos to «eksterne» studioer i tillegg til Blizzard. Både Nihilistic Software og Swinging Ape Studios var involvert i utviklingen av spillet, hvor sistnevnte ble kjøpt av Blizzard midt i utviklingen.
Selve spillet var et tredjepersons skytespill med snikelementer og var nærmest ferdig til Xbox, PS2 og Gamecube før det ble kansellert.