- Xbox-fremtiden ligger i skyen

Konsollkrigen blir tøff for nykommerne, spår Microsoft-sjef.

11. januar 2013 13:44

(PressFire.no): I lys av at flere den siste tiden har meldt seg på konsollracet, har Microsoft Studios-sjefen uttalt seg om konkurransesituasjonen og synset litt om fremtiden.

Valve, som blant annet står bak den populære pc-tjenesten Steam, har nylig røpet sine planer om å lage en spillmaskin.

«Steam Box» kommer i flere varianter. Den enkleste modellen bruker strømmeteknologi. Mellomnivået er en maskin med egen prosessor og dedikert skjermkort. Det kan også komme enda kraftigere maskiner.

Valve-sjefen Gabe Newell snakket med The Verge denne uka om disse planene for «Steam Box».

Microsofts Phil Harrison tror imidlertid ikke det blir lett for Valve (eller andre konkurrenter) å få innpass på markedet som i dag domineres av Sony, Microsoft og Nintendo. Selv ikke med en «mikrokonsoll» og et voksent arkiv med Steam-spill, som har et velfungerende økosystem.

- Å gjøre sitt inntog i maskinvaremarkedet er tøft, sier Harrison til Eurogamer.

- Du må ha stor styrke for å være med, du trenger dype lommer og et veldig solid budsjett. Det er ikke mulig for alle nye aktører å operere i en slik skala.

- Spillene blir basert i «nettskyen»

Harrison understreker at nykommere, som Valve med «Steam Box», kan lykkes i mindre målestokk – men neppe i en størrelsesorden der de kan selge 10 eller 100 millioner maskiner.

Det er spådommen til Phil Harrison.

For ordens skyld: Xbox 360 har solgt over 70 millioner, der drøyt halvparten er Xbox LIVE-brukere. Steam-tjenesten til Valve har over 50 millioner aktive brukere.

- Det handler ikke bare om å ha et solid merkenavn eller å tilby store opplevelser. Det handler om å tilby en kjede, en distribusjonsmodell og produksjonskapasitet som viktige bidrag.

- Dette er ikke et enkelt problem å løse. Det kreves tusenvis av mennesker for å få det til å skje, sier Harrison til Eurogamer.

Den nybakte Microsoft Studios-sjefen, som begynte sin jobb like etter at Peter Molyneux sluttet i fjor, har også nylig synset litt om Xbox-fremtiden.

Foreløpig vet vi ikke så mye om disse planene, men Harrison har i følge CVG meislet ut noen viktige hovedtrekk, som kanskje ikke kommer som en stor overraskelse med tanke på kursen bransjen tar.

I større grad enn før vil spillene være basert i «nettskyen». I stedet for å være sentrert rundt en komponent, vil de være sentrert i skyen. Denne visjonen inspirerte meg til å begynne i Microsoft, sier Phil Harrison ifølge CVG.

Han utdyper ved å si at Windows 8-operativsystemet har utvidet Xbox-opplevelsen og flyttet denne ut av stua med en økende bruk av Xbox som et felles merkenavn på andre plattformer – for eksempel pc-er, laptoper, nettbrett og mobiler. 

- Både spilldisker og skyteknologi

Harrison mener Microsoft fremover kommer til å betrakte forholdet til kunden i et lengre perspektiv. Det starter kanskje på en fysisk spilldisk, men fortsetter i flere år, håper han.

- Jeg vil oppfordre deg til å tenke at disken markerer startpunktet på det som kan bli et fem år langt forhold.

- Et forhold på fem år med oss som spillskapere til fellesskapet der vi kan være i stand til å respondere til deres behov og ønsker som kan hjelpe oss til å raffinere, bygge og utvide produktet over flere måneder, og forhåpentligvis, hvis vi får til en stor suksess, også over flere år.

Han sier tradisjonelle fysiske spilldisker og skyteknologi, samt den digitale arenaen, ikke trenger å gå på bekostning av hverandre.

- Disse to er fullstendig kompatible med hverandre, sier Harrison ifølge Eurogamer.

- Steam ikke et sammenligningsgrunnlag

En kan argumentere med at det er Microsoft som har noe å lære av Steam når det gjelder å lage et økosystem og samfunn med skytjenester koblet til. Steam har flere brukere enn mennesker som aktivt benytter Xbox LIVE.

Harrison er ikke enig i en slik fremstilling.

-  Jeg beundrer Valve som selskap og hva de har oppnådd med Steam. Så jeg vil altså ikke på noen måte kritisere hva de har klart å få til og den rollen de har spilt i bransjen.

- Men jeg er ikke sikker på om vi ville ha valgt Steam som sammenligningsgrunnlag for å måle suksess. Vi vil alltid søke etter å innovere og sprenge grenser.

- Xbox LIVE som et fundament, det nedslagsfeltet vi har og den opplevelsen vi tilbyr, er et flott sted å bygge på, sier Harrison til Eurogamer.

Valve er kritiske til Windows

Valve-sjef Gabe Newell, som tidligere jobbet i nettopp Microsoft, har det siste året uttalt seg negativt om Windows og Microsoft – som han mener lager et stadig mer lukket system som ikke tjener hverken utviklere eller spillkjøpere.

Derfor har Valve startet arbeidet med å overføre Steam-spill til Linux-operativsystemet, som Newell først avslørte overfor PressFire på E3-spillmessen i Los Angeles sist sommer.

I forbindelse med CES-teknologimessen i Las Vegas denne uken, fristet Microsoft med ny og sprek teknologi.

IllumiRoom gjør stua di til en forlengelse av bildene du ser på en tv-skjerm. Det innebærer også muligheten til å oppleve «risting» i bokhylla, eller gnistregn fra veggene.

Microsoft har planer om å avsløre mer om IllumiRoom i slutten av april, skriver Eurogamer.

Inntil videre er et påstått lekket dokument fra Microsoft selv det mest håndfaste vi har sett rundt selskapets planer om en «Xbox 720». Denne 56 sider lange presentasjonen hevder konsollen blir lansert høsten 2013 sammen med Kinect 2.

Slik ble IllumiRoom presentert under CES-teknologimessen i Las Vegas denne uka:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3