(PressFire.no): Xbox One startet med en kurs mange oppfattet som kontroversiell, lukket, direkte forbruker- og kundefiendtlig og uten en overbevisende visjon for å sette utviklere og spillene i førersetet.
Selskapet foretok en radikal u-sving da de selv trolig innså hvor dette var på vei.
Den nye Xbox-sjefen Phil Spencer har i løpet av sitt første år med hovedansvaret dreid fokuset, og presenterte blant annet i januar en offensiv ment å knytte pc- og Xbox-spillere tettere sammen i et økosystem.
Fremover blir AR-brillene kalt HoloLens også en stor satsning, men Microsoft vil ikke kaste seg på virtual reality-bølgen med det første.
–Spill og spillere skal ikke lengre føle den samme barrieren mellom pc og Xbox i tiden som kommer. Enkelte titler vil kunne spilles på begge plattformer. Å dele opplevelsene mellom Xbox One, pc eller nettbrett blir en satsning, og du skal føle deg mer hjemme i Microsofts univers uavhengig av hvor du spiller.
Dét er noe av den nye filosofien og økosystemet som skal rustes opp.
Under Game Developers Conference-messa (GDC) nylig, forankret han denne strategien ytterligere.
– Det er femten år siden vi annonserte den første Xbox-en, her på GDC i 2000. På mange måter ser jeg på årets GDC som det viktigste for Microsoft siden den gangen, forklarte Spencer i løpet av sitt pressemøte i San Francisco tidligere denne måneden.
– Grunnen er at dette er første anledning for Microsoft til å ha én felles stemme for spilling. Én samlet visjon for hva vi vil gjøre, og innflytelsen vi ønsker å ha.
NB! Se hele denne pressebriefen med Phil Spencer fra GDC i videovinduet.
Phil Spencer sier at han nå føler Xbox-teamet i Microsoft har lagt ut på en reise med et klart mål i sikte. Og at han har fått den nødvendige støtten fra Satya Nadella, toppsjefen i Microsoft.
Spencer sier Xbox-folka «sitter på første klasse» på denne Microsoft-reisen videre.
– Det er flott å få den bekreftelsen fra direktøren på arbeidet vi alle gjør. Vi føler en forpliktelse og et ansvar som følger med dette, og vi prøver å leve opp til det, sier Spencer til Eurogamer, i et intervju gjort i løpet av GDC-dagene.
På minst ett punkt skiller Xbox-strategien seg fra den vi ser både på pc og PlayStation 4.
Sony benyttet GDC i år til å annonsere at deres virtual reality-briller til PlayStation 4, foreløpig kalt Project Morpheus, blir ferdig og havner i salg i løpet av første halvdel av 2016.
Ikke bare Facebook-eide Oculus Rift har imponert med demonstrasjonene vi har sett de siste par åra.
Nå har i tillegg et samarbeid mellom HTC og Valve blitt offentliggjort, også dette VR-briller myntet på pc-spillere. Disse brillene kommer i salg i løpet av året.
Xbox og Microsoft avslørte i januar sin brillesatsning for spill. HoloLens, som dette er kalt, går i en helt annen retning.
Har Microsoft malt seg i et hjørne, og overser VR-strømningene som resten av spillbransjen virker så begeistret for om dagen?
– Jeg syns ikke vi har meldt oss ut, sier Spencer til Eurogamer.
– Vi har sett på en blandet opplevelse av virkelighet vi kan gjøre med Hololens, og ser på det som tilbehør med unike muligheter og teknologi vi kan åpne opp for – noe som ikke utelukker at vi kan gjøre noe med VR, enten fra førstepartshold eller i et perspektiv med andre partnere, sier Spencer.
–Xbox-sjefen benytter samtidig anledningen til å synse litt om VR-teknologien vi har sett fra blant annet Sony og Oculus VR. Han mener dette er teknologi som fortsatt virker fersk. Kanskje til og med uferdig – selv om det nå kun er få måneder til slikt spilltilbehør kommer ut på markedet.
Spencer antyder at Microsoft er interessert i denne teknologien, men ikke riktig enda. HoloLens er deres bidrag i brillespillkrigen fremover. Det er foreløpig ukjent når HoloLens-brillene skal være ferdige og mulig å kjøpe.
– Dette er ikke ment som et spark mot VR på noen måte, men jeg tror ikke [teknologien] har landet ennå når det gjelder hva dette er og hvordan det skal nå ut til et marked, men arbeidet sett i et innovasjonsperspektiv er fantastisk.
– Det er noe spillbransjen alltid har vært kjent for, enten det er kunstig intelligens eller stemme[gjenkjennelse]. Spillbransjen er alltid et sted der innovasjon skjer, sier Spencer.