Xbox blir sittende på virtual reality-gjerdet

– Teknologien har ikke landet ennå.

16. mars 2015 13:17

(PressFire.no): Xbox One startet med en kurs mange oppfattet som kontroversielllukket, direkte forbruker- og kundefiendtlig og uten en overbevisende visjon for å sette utviklere og spillene i førersetet.

Selskapet foretok en radikal u-sving da de selv trolig innså hvor dette var på vei.

Den nye Xbox-sjefen Phil Spencer har i løpet av sitt første år med hovedansvaret dreid fokuset, og presenterte blant annet i januar en offensiv ment å knytte pc- og Xbox-spillere tettere sammen i et økosystem.

Fremover blir AR-brillene kalt HoloLens også en stor satsning, men Microsoft vil ikke kaste seg på virtual reality-bølgen med det første.

– 

Viktigste GDC for Microsoft

Spill og spillere skal ikke lengre føle den samme barrieren mellom pc og Xbox i tiden som kommer. Enkelte titler vil kunne spilles på begge plattformer. Å dele opplevelsene mellom Xbox One, pc eller nettbrett blir en satsning, og du skal føle deg mer hjemme i Microsofts univers uavhengig av hvor du spiller.

Dét er noe av den nye filosofien og økosystemet som skal rustes opp.

Under Game Developers Conference-messa (GDC) nylig, forankret han denne strategien ytterligere.

– Det er femten år siden vi annonserte den første Xbox-en, her på GDC i 2000. På mange måter ser jeg på årets GDC som det viktigste for Microsoft siden den gangen, forklarte Spencer i løpet av sitt pressemøte i San Francisco tidligere denne måneden.

Grunnen er at dette er første anledning for Microsoft til å ha én felles stemme for spilling. Én samlet visjon for hva vi vil gjøre, og innflytelsen vi ønsker å ha.

NB! Se hele denne pressebriefen med Phil Spencer fra GDC i videovinduet.

Xbox leder Microsoft videre

Phil Spencer sier at han nå føler Xbox-teamet i Microsoft har lagt ut på en reise med et klart mål i sikte. Og at han har fått den nødvendige støtten fra Satya Nadella, toppsjefen i Microsoft.

Spencer sier Xbox-folka «sitter på første klasse» på denne Microsoft-reisen videre.

 Det er flott å få den bekreftelsen fra direktøren på arbeidet vi alle gjør. Vi føler en forpliktelse og et ansvar som følger med dette, og vi prøver å leve opp til det, sier Spencer til Eurogamer, i et intervju gjort i løpet av GDC-dagene.

Microsofts syn på VR-briller

På minst ett punkt skiller Xbox-strategien seg fra den vi ser både på pc og PlayStation 4.

Sony benyttet GDC i år til å annonsere at deres virtual reality-briller til PlayStation 4, foreløpig kalt Project Morpheus, blir ferdig og havner i salg i løpet av første halvdel av 2016.

Ikke bare Facebook-eide Oculus Rift har imponert med demonstrasjonene vi har sett de siste par åra.

Nå har i tillegg et samarbeid mellom HTC og Valve blitt offentliggjort, også dette VR-briller myntet på pc-spillere. Disse brillene kommer i salg i løpet av året.

Xbox og Microsoft avslørte i januar sin brillesatsning for spill. HoloLens, som dette er kalt, går i en helt annen retning.

Har Microsoft malt seg i et hjørne, og overser VR-strømningene som resten av spillbransjen virker så begeistret for om dagen?

Jeg syns ikke vi har meldt oss ut, sier Spencer til Eurogamer.

– Vi har sett på en blandet opplevelse av virkelighet vi kan gjøre med Hololens, og ser på det som tilbehør med unike muligheter og teknologi vi kan åpne opp for – noe som ikke utelukker at vi kan gjøre noe med VR, enten fra førstepartshold eller i et perspektiv med andre partnere, sier Spencer.

– 

VR har ikke landet ennå

Xbox-sjefen benytter samtidig anledningen til å synse litt om VR-teknologien vi har sett fra blant annet Sony og Oculus VR. Han mener dette er teknologi som fortsatt virker fersk. Kanskje til og med uferdig selv om det nå kun er få måneder til slikt spilltilbehør kommer ut på markedet.

Spencer antyder at Microsoft er interessert i denne teknologien, men ikke riktig enda. HoloLens er deres bidrag i brillespillkrigen fremover. Det er foreløpig ukjent når HoloLens-brillene skal være ferdige og mulig å kjøpe.

– Dette er ikke ment som et spark mot VR på noen måte, men jeg tror ikke [teknologien] har landet ennå når det gjelder hva dette er og hvordan det skal nå ut til et marked, men arbeidet sett i et innovasjonsperspektiv er fantastisk.

– Det er noe spillbransjen alltid har vært kjent for, enten det er kunstig intelligens eller stemme[gjenkjennelse]. Spillbransjen er alltid et sted der innovasjon skjer, sier Spencer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3