(PressFire.no): Ifølge den amerikanske forbrukerorganisasjonen, FTC, har strømmegiganten Machinima i det skjulte betalt YouTube-strømmere for å promotere Xbox One.
Ifølge anklagen skal de ikke skal ha opplyst om at den store videoaktøren har tatt betalt fra Microsoft for at YouTube-strømmerne ikke skal kritisere Xbox, og i stedet ha gitt inntrykk av at de har laget innholdet uavhengig.
Dette skal ha skjedd under markedskampanjen for Xbox One i 2013, som ble laget av reklamebyrået Starcom MediaVest Group på oppdrag fra Microsoft.
prate pent om Xbox One.
Betalte 400 000 for videoer
Machinima skal ha garantert at deres «innflytelsesrike» produsenter ville få minst 19 millioner visninger.
I kampanjens første fase skal en liten gruppe av disse produsentene ha fått tilgang til tidlige versjoner av Xbox One, og spill, for å produsere to videoer hver.
To av disse produsentene skal ha blitt betalt 15 000 dollar og 30 000 dollar hver, altså rundt 120 000 og 240 000 kroner. Videoene skal henholdsvis ha generert rundt 250 000 visninger og 730 000 visninger.
Forlik
FTC mener de har skjellig grunn til å mistenke at loven har blitt brutt, men det blir ingen rettsak.
Machinima har inngått forlik i saken og i forliket har de blant annet forpliktet seg til å opplyse om eventuelle lignende avtaler i framtiden.
– Når folk ser et produkt bli snakket varmt om på nettet, har de rett til å vite om de ser på en oppriktig mening eller betalt markedsføring, sier direktør i forbrukerorganisasjonen Bureau of Consumer Protection Jessica Rich i meldingen fra FTC og fortsetter
– Det gjelder uansett om promoteringen skjer i en video eller et annet format.
Ba Machinima om å slutte å legge ut mer
Saken om Machinima og den aktuelle Xbox One-kampanjen har vært vært kjent i lengre tid og Microsoft har i en uttalelse i 2014 fortalt at de ikke kjente til de individuelle kontraktene Machinima hadde med sine strømmeprodusenter.
Det nye i saken er altså at forbrukerorganiasasjonen klaget inn Machinima og at det har kommet er forlik mellom partene.
– Vi har bedt Machinima om ikke å legge ut mer innhold om Xbox One som del av denne avtalen og bedt dem legge på merkinger på dem som var del av avtalen, het det fra Microsoft i januar 2014.
Machinima, som har spesialisert seg på YouTube-filmer med spilltema, har i dag over 12,6 millioner følgere på YouTube.
I Norge skal man ifølge markedsføringsloven opplyse om en annonsør har betalt for omtalen av et produkt, men den senere tiden har det vært en rekke tilfeller hvor for eksempel bloggere ikke har opplyst om betalt innhold.