(PressFire.no): Etter rundt ni år i utvikling er nå «Owlboy», fra bergenserne i D-Pad, endelig klart for utgivelse – og det hele sjøsettes i dag.
Spillanmelderne fikk imidlertid spillet allerede for noen uker siden og er fra seg av begeistring.
Bergens Tidene trillet i dag terningkast seks og mener det er tidenes beste spill fra en norsk utvikler (bak betalingsmur).
NRKs Filmpolitiet skriver også at det innfrir og triller terningkast fem.
Level Up gir 9 av 10 til spillet og mener det er en følelsesladd og rørende opplevelse.
Her i PressFire fikk spillet toppkarakter, hvor vår anmelder mener at bestanddelene sammen blir noe helt spesielt.
Det er ikke bare norske anmeldere som er fra seg av begeistring – også anmeldere i utlandet gir spillet svært gode skussmål. Destructoid var tidlig ute med en 10 av 10 og anmelder sliter med å finne noe å kritisere.
På Metacritic sitter spillet på topplistene over årets beste spill så langt - med snitt på 91 av 100.
- Lamslått av mottagelsen
Jo-Remi Madsen fra D-Pad forteller til PressFire at mottagelsen fra anmelderne har vært «lamslående».
- Det er veldig godt å høre at vi får litt bekreftelse på det jeg alltid har tenkt siden jeg begynte å jobbe på spillet, at det er et bra spill, mener Madsen, som påpeker at de likevel er mest interessert i å finne ut hva spillerne synes.
- Det får vi vite i dag.
Velsignelse fra kritikerne er bare en liten del av å lansere et spill - nå gjelder det å se om det norske spillet faktisk blir en suksess hos spillerne.
Madsen forteller at de er ganske avslappet og mer betenkt enn nervøs rundt lanseringen.
- Vi prøver å ikke ha noen forventninger, og det har vi vel aldri hatt. Utenom det vi forventer av oss selv, som er å lage det aller beste spillet vi klarer.
- Det tok noen år før vi var fornøyd med resultatet, for å si det slik.
Ni år på laboratoriet er lang tid for et spill, og det er mange som går seg bort på veien. Madsen mener imidlertid at de har hatt en klar visjon siden han ble med Simon Andersen på spillet i 2009.
- Jeg har jo vært fan av spillet siden da.
Ifølge Madsen skal det heller ikke mye til før de sier seg fornøyd med salget.
- Budsjettet vårt har vært usedvanlig lavt, sier han og avslører at de allerede har neste prosjekt nesten ferdigstilt allerede.
- Inspirerende
Likevel er målet naturligvis å nå ut til så mange som mulig, noe de også får hjelp til. «Owlboy» er allerede en del av Spill ut i verden-prosjektet til Kulturdepartementet, Innovasjon Norge og NFI.
Der er et ett av åtte spillselskap som ikke bare får økonomisk støtte til lansering i utlandet, men også råd og muligheter til å dele på erfaringer.
- Alle de åtte selskapene som er med i Spill ut i verden har også samlinger hvor de bidrar med ulik kompetanse til fellesskapet, og det hentes inn ekstern kompetanse på områder selskapene selv definerer, forteller Kaja Hench Dyrlig, som jobber med Spill ut i verden for NFI.
- Det er selvsagt utrolig inspirerende og moro for alle at mottakelsen av «Owlboy» har vært så overveldende bra. Alle selskapene ser på kompetanse og erfaringsdeling som en viktig del av programmet, og det er klart det blir spennende å høre erfaringene D-Pad nå gjør seg framover,
«Owlboy» har fått tilskudd for en langsiktig lansering, noe som betyr at de får tilskudd til både markedsaktiviteter og pr rundt spillet.
Kaja har fulgt prosjektet lenge og forteller at dette er et prosjekt som har begeistret alle som har fått se det, helt siden hun så det for første gang i 2010.
- Alle har skjønt at her er det noe helt spesielt. Og nå når de har jobbet så beinhardt, så lenge, da er det utrolig gøy at de får den mottagelsen de nå får. Velfortjent, mener hun.