(PressFire.no): Valve har oppdatert hvordan de tilrettelegger for prising i Steam for de som publiserer spillene sine der.
Samtidig varsler Valve, som eier hele Steam-tjenesten, at de endrer de anbefalte prisene på spill.
Å bare sette en dollar-pris og så gå ut i fra at det er godt nok å «oversette» til andre valutakurser er ikke godt nok, forklarer Valve. Istedet anbefaler de å se på kjøpekraft, konsumprisindekser og lignende i hvert enkelt land.
For å hjelpe til med dette har administrator-verktøyene i Steam, der utviklerne styrer utgivelsene sine, en egen «prisliste» med anbefalte priser per marked – som tar disse forholdene i betrakning.
Valve påpeker at prisene bestemmes helt og holdent av utviklerne selv.
– Utviklere har kontrollen over deres egne priser, i hver valuta. Men det å undersøke og fastslå ideelle priser for dusinvis av forskjellige valutaer kan være en utfordring, skriver Valve.
Steam dytter inn sine forslag automatisk i det en utvikler velger den amerikanske dollar-prisen.
Dette har potensielt enorm påvirkning på de norske prisene på Steam. Valve mener nemlig at nordmenn bør betale mer enn 50 prosent mer enn tidligere priser.
I snitt bør de norske prisene heves med rundt seksti prosent, mener selskapet. Et spill som hadde en anbefalt pris på 495 kroner på Steam tidligere, har nå en ny anbefalt pris på hele 785 kroner – en økning på 59 prosent.
Det skal derimot sies at de norske prisforslagene har vært svært lave fram til nå, der de i snitt har ligget på rundt to tredeler av den amerikanske prisen.
Med disse endringene blir de satt opp til rundt 6-8 prosent over den amerikanske prisen.
Valves nye anbefalinger, per pristrinn, er som følger (tall fra SteamDB):
De nye prisforslagene er implementert, og Valve har økt prisene på sine egne spill mer mer enn halvparten allerede. Dette inkluderer «Half-Life: Alyx» (412kr til 670kr) og alle tidligere «Half-Life»- og «Portal»-spill (72kr til 110kr). Også enkelte andre utviklere har skrudd opp prisene.
Nylanserte «Call of Duty: Modern Warfare II» ble for noen dager siden sluppet til 849 kroner, noe som vitner om at Activision har tatt de nye anbefalingene til hjertet. Til sammenligning ble «Call of Duty: WW2», som var det forrige spillet i serien som ble lansert på Steam, gitt ut til 499 kroner.
Å endre prisene på et spill gjør at spillet ikke kan settes på tilbud på 28 dager. Ettersom det i skrivende stund pågår et større halloween-salg på Steam akkurat nå, vil det kanskje ikke være så mange som endrer prisene før etter salget er over.