Annonserte «Counter-Strike 2»

Lanseres til sommeren.

22. mars 2023 19:37

​(PressFire.no): Valve har endelig bekreftet at «CS:GO» får en slags «oppfølger». «Counter-Strike 2» kommer til sommeren.

– Dette er det største teknologiske spranget i «CS»-historien, skriver utviklerne på spillets nye hjemmeside.

Det er ikke snakk om et helt nytt spill, men heller en kraftig oppdatering til «Counter-Strike Global Offensive». En beta-test skal foregå fram til sommeren, der enkelte spillere vil få tilgang via hovedmenyen på det gamle spillet.

Disse plukkes ut fra enkelte parametere Valve sier er «viktige» for dem.

Alle skins, klistremerker og andre gjenstander du har opparbeidet deg gjennom «CS:GO»-spillingen vil være med over.

Det hintes om endringer i hvordan selve spillet spilles, der utviklerne sier enkelte kart vil være som før for at spillerne skal kunne kjenne på hva som har endret seg.

Tre store endringer har blitt annonsert så langt:


Røyk

Røykgranater, et av de viktigste verktøyene i spillet, skaper nå fysiske skyer som vil reagere med omgivelsene.

De vil fylle up områder på en mer realistisk måte, og vil også reagere på skudd som flyr gjennom (slik at det lages en liten «korridor» gjennom) og blåses vekk av eksplosive granater.

https://www.youtube.com/watch?v=_y9MpNcAitQ


Kart

Kartene vil bli overført i tre nye kategorier. Disse rangerer fra det Valve kaller «Touchstone Maps», som er kart som ikke er blitt endret i det hele tatt, til «Upgrade Maps» som har fått nye teksturer og lyssetting.

Premium-varianten er derimot «Full Overhaul Maps» som har blitt designet på nytt fra grunnen av. Verktøyene til å lage kart skal åpnes for spillerne.

https://www.youtube.com/watch?v=ExZtISgOxEQ


Servere

Den kanskje mest spennende oppdateringen er derimot at spillet flytter seg helt vekk fra såkalte «tick rates».

Før ville en server oppdatere seg et satt antall ganger i sekunder, enten 64 eller 128 i «CS:GO». Mellom hver oppdatering var det derimot hipp-som-happ hvem som gjorde hva først. I ytterste konsekvens betydde det at én spiller kunne skyte noen i et millisekund på sin skjerm, men serveren registrerte det ikke før noe annet skjedde som gjorde at han bommet.

Nå vil serverne derimot loggføre nøyaktige tidspunkter for alle hendelser og kryssjekke med spillerne. Dermed vet serveren akkurat hva som skjer og når.

https://www.youtube.com/watch?v=GqhhFl5zgA0


Nyversjonen lanseres altså til sommeren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3