– Apple Arcade imponerer

En litt annen måte å konsumere mobilspill på - uten pengepress.

23. september 2019 14:31

(PressFire.no): Så var Apples «arkadesamling» ute på mobiltelefoner og alt annet Apple-snacks.

Tech-giganten følger dermed i fotsporene til Sony (PlayStation Now), Microsoft (Xbox Game Pass) og Nintendo (Switch Online) i å tilby en rekke spill for en månedlig sum.

Prosessen er enkel nok – bare kjøp abonnementet, og alle «kjøp»-knappene blir til «hent»-knapper på spill med Apple Arcade-tilknytning. Det fungerer slik det skal og må, uten ekstra knussel. Du kan nå også koble til Xbox One- og PlayStation 4-kontrollere til iDingsene via bluetooth for spill som støtter det. Bra!

Apple har lagt til en egen kurert underside på AppStore (som betyr at to av fire knapper der nå går til spill) som viser spillene som er ute til Arcade, inkludert guider.

Det er derimot ikke en optimal måte å bare få en liste av spillene på, så du må manuelt søke på «Apple Arcade» for å se hele utvalget i ett.

Utvalget av titler er derimot stort. Som forventet er det en del spill her som mange neppe hadde brydd seg om å kjøpe separat, hvor spill som «Frogger» får neppe fjøra til å bruse hos mange, selv om det er en morsom variant av det.

Det er de litt mer gjennomførte spillene som imponerer mest, og de er det overraskende mange av – Apple har åpnet lommeboka for å få en rekke kjente utviklere med på laget.

Litt annerledes måte å svelge unna mobilspill på

Dette er en litt ny måte å konsumere mobilspill på føler jeg – så lenge du har et aktivt abonnement kan du spille spillene så mye du vil. Slutter du å betale faller derimot alt vekk, noe som ikke har vært gjort på mobilen i slik skala før.

I praksis, i hvert fall for meg, blir det dermed nesten sånn at jeg «må» gjøre ferdig spillene som interesserer meg nå, istedet for at de råtner i en mappe på telefonen til jeg finner tid, for nå «taper» jeg jo penger på det.

Det er et stort spenn i typer spill her, med alt fra enkle og typiske mobil-tidtrøyter til større eventyr av typen man vanligvis forbinder med konsoller og pc.

Det fine her er at alle spillene er kjemisk fri for annonser og inn-app-kjøp. Du får rubbel og ruff, uten ekkel rovdrift for å forsøke å klemme ekstra kronasjer ut av deg eller barna dine. Det er deilig, om litt skammelig for mobilbransjen å måtte påpeke.

Spill som «Oceanhorn 2» imponerer litt i sin «Zelda»-het og grafiske stil, selv om det som vanlig er et kontrollmareritt med slike «konsoll»-spill på mobil.

For å spille på mobilen med virtuelle analogstikker er fortsatt like pyton som alltid, men Arcade-abonnementet fungerer også på Apple TV, og som nevnt kan man nå koble til både Xbox One- og PS4-kontrollere med bluetooth (for førstnevnte må du ha en nyere utgave, siden de første Xbox One-kontrollerne ikke hadde bluetooth).

«What the Golf» er fantastisk.

Gode spill, også

Personlig er det nok de spillene som fenger mest de som er lagd for mobilen, og som jeg kan plukke opp og spille når jeg har noen minutter her og der – for eksempel rett før leggetid.

Så langt er det «What The Golf» som har tatt kaka her. Et golf-spill for de som ikke liker golf, ifølge utviklerne – og spillet er som skapt for mobil-økter her og der, hvor det som først så ut som et standard minigolfspill plutselig handler om helt andre ting enn å få ballen ned i hullet.

På et tidspunkt styrer du hullet selv, og skal få det ned i et ett-tall. En hel del av spillet er basert på «Portal», en annen «Superhot». Jo mer jeg spiller, jo sprøere blir spillet, og nye mekanikker legges til konstant. Nydelig!

Av andre spill kan vi se frem til norske «Mosaic» snart, og spill som «Exit the Gungeon», «Chu Chu Rocket» og «Shantae 4» fortsetter kjente serier med oppriktig gode spillopplevelser.

Apple skal også ha honnør for å være raus med tilgangen på spillene – du står fritt til å laste ned spillene og spille de også i offline-modus, og abonnementet kan deles med seks andre i familien.

«Rayman» er også solid.

Optimistisk

Jeg er optimistisk, jeg. Denne dealen vil jo potensielt se bedre og bedre ut jo flere spill som legges til. Femtilappen i måneden når katalogen er på 200 spill? Tusen spill?

Det finnes en del mobilspill, for å si det forsiktig – og om Apple fortsetter å finne gode spill jeg kan fyre opp uten at jeg trenger å tenke mer på det så blir det bra.

For foreldre som ikke vil at ungen skal lures ut i stry med appkjøp eller som ikke vil utsette barnet for uendelig med reklame, virker det som en god deal. For oss som bare er glad i spill er det også fint, og potensielt en ny og bedre måte å konsumere mobilspill på.

I jungelen som er bokstavelig talt over én million shitty mobilspill stor, er det fint å bli servert «premium»-spill ferdigkurert. Så får vi håpe Googles svar på Android blir like fint.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3