Annonse

Avslører krise hos Arkane under «Redfall»-utviklingen

Mistet 70 prosent (!) av utviklerne.

Avslører krise hos Arkane under «Redfall»-utviklingen

Mistet 70 prosent (!) av utviklerne.
12:39
16:43
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:43
12:39
TL;DR

(PressFire.no): Lanseringen av «Redfall» gikk ikke helt etter planen for utviklerne i Arkane. Flerspillerspillet ble møtt med sterk kritikk fra spillere og anmeldere. Spillet er blitt kritisert for å ha store mengder bugs og for å føles uferdig ut.

Nå kommer en rapport fra Bloomberg-journalist Jason Schreier om at det gikk alvorlig galt under utviklingen av spillet – på grunn av dårlig ledelse og vekslende fokus – som førte til en massiv utviklerflukt i selskapet.

I en lengre artikkel, hvor Schreier har intervjuet mer enn et dusin utviklere i selskapet, kommer det fram at det vær svært stor misnøye blant de som jobbet der da «Redfall» ble konseptualisert.

Etter trykk fra daværende eier ZeniMax (som etter hvert solgte Bethesda og Arkane til Microsoft) skulle spille inneholde mikrotransaksjoner, være flerspiller og et såkalt «games as a service»-spill.​

Arkane har gjennom årene blitt kjent for sine gode énspillerspill, og mange utviklere i teamet ble opprørt over å måtte jobbe på et spill som på mange måter skulle være det stikk motsatte av det de kunne best.

Etter at utviklingen gikk i stampe, mye på grunn av for få ansatte og dårlig retning staket ut av navngitte ledere, ble begeret fullt for svært mange: Rundt 70 prosent av de som jobbet på det kritikerroste «Prey» forlot selskapet.

Arkane har slitt med å ansette nok til å fylle opp tomrommet, både fordi ZeniMax var kjent i bransjen for å betale dårlig – og fordi få utviklere ønsket å flytte til Texas, hvor de har hovedkvarter.

Da Microsoft kjøpte selskapet var det flere som håpet at de skulle se hvor dårlig «Redfall» lå an til å bli og kansellere prosjektet, men i stedet ble spillet løftet fram som en storsatsing, noe som betegnes som et stort feiltrinn.

«Redfall» føyer seg inn i en rekke av spill fra Microsofts kjøpte studioer som ikke har overbevist spillerne.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Mistet 70 prosent (!) av utviklerne.
Avslører krise hos Arkane under «Redfall»-utviklingen
Erik Fossum

(PressFire.no): Lanseringen av «Redfall» gikk ikke helt etter planen for utviklerne i Arkane. Flerspillerspillet ble møtt med sterk kritikk fra spillere og anmeldere. Spillet er blitt kritisert for å ha store mengder bugs og for å føles uferdig ut.

Nå kommer en rapport fra Bloomberg-journalist Jason Schreier om at det gikk alvorlig galt under utviklingen av spillet – på grunn av dårlig ledelse og vekslende fokus – som førte til en massiv utviklerflukt i selskapet.

I en lengre artikkel, hvor Schreier har intervjuet mer enn et dusin utviklere i selskapet, kommer det fram at det vær svært stor misnøye blant de som jobbet der da «Redfall» ble konseptualisert.

Etter trykk fra daværende eier ZeniMax (som etter hvert solgte Bethesda og Arkane til Microsoft) skulle spille inneholde mikrotransaksjoner, være flerspiller og et såkalt «games as a service»-spill.​

Arkane har gjennom årene blitt kjent for sine gode énspillerspill, og mange utviklere i teamet ble opprørt over å måtte jobbe på et spill som på mange måter skulle være det stikk motsatte av det de kunne best.

Etter at utviklingen gikk i stampe, mye på grunn av for få ansatte og dårlig retning staket ut av navngitte ledere, ble begeret fullt for svært mange: Rundt 70 prosent av de som jobbet på det kritikerroste «Prey» forlot selskapet.

Arkane har slitt med å ansette nok til å fylle opp tomrommet, både fordi ZeniMax var kjent i bransjen for å betale dårlig – og fordi få utviklere ønsket å flytte til Texas, hvor de har hovedkvarter.

Da Microsoft kjøpte selskapet var det flere som håpet at de skulle se hvor dårlig «Redfall» lå an til å bli og kansellere prosjektet, men i stedet ble spillet løftet fram som en storsatsing, noe som betegnes som et stort feiltrinn.

«Redfall» føyer seg inn i en rekke av spill fra Microsofts kjøpte studioer som ikke har overbevist spillerne.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Avslører krise hos Arkane under «Redfall»-utviklingen

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode