Omtrent halvparten av HD-spillkonsolleiere oppgir at de har handlet nedlastbare spillutvidelser, såkalt DLC, i løpet av det siste året. Det viser tall som EEDAR (Electronic Entertainment Design and Research) har samlet sammen. Dataene gjenspeiler for øvrig bare amerikanske spillvaner.
51 prosent oppgir at de har handlet slikt innhold via for eksempel PlayStation Store og Xbox LIVE Marketplace.
Andelen har imidlertid økt de siste årene. I 2009 sa 34 prosent at de hadde handlet slikt spillinnhold, mens i 2010 var det 40 prosent som kjøpte ekstrainnhold til ett eller flere spill de eier.
EEDAR har i tillegg spurt hva som er de viktigste grunnene til at folk ikke handler DLC, og har samlet tall fra til sammen 3500 konsolleiere for å finne noen svar.
Den viktigste grunnen til DLC-skepsisen er relatert til sikkerhetsspørsmål, noe PlayStation Network-hackingen tidligere i år helt sikkert har bidratt til. 47 prosent av DLC-skeptikerne oppgir dette som den viktigste årsaken.
Det at man ikke kan returnere innhold man har kjøpt, slik man kan med andre varer som ikke svarer til forventningene, ligger på en andreplass (38 prosent).
Spørsmål om pris er noe 32 prosent sier er grunnen til at de styrer unna nedlastbare utvidelser, mens 24 prosent sier de er tilfredsstilt gjennom gratispakker som ofte kommer ut parallelt med de som koster penger.
EEDAR anslår at salget av DLC i år vil omsette for $875 million i USA alene. Et tall som i 2012 vil runde $1 milliard, anslås det.
Se flere tall fra denne undersøkelsen hos EEDAR.