«Battlefield 2042» er litt som forventet

Kaos, med noen smarte forbedringer. Vi har prøvd det nye skytespillet.

6. oktober 2021 20:21

(PressFire.no): «Battlefield 2042» får snart en åpen betatest som alle kan være med på.

Vi har fått prøve det litt tidligere enn andre, som er en liten sniktitt på Conquest-modusen – altså modusen hvor enorme 64-mot-64-slag står, og som mange kanskje anser som selve «Battlefield»-modusen.

Før man starter får man et overblikk over kartet og det første møtet med et av spillets nyvinninger: Valget mellom «heltene» spillet har, og som har hver sin spesielle egenskap.

Disse er en «healer» som har en healingpistol som kan hjelpe folk fra distanse, en slags «scout» som har en grappling hook for å komme seg kjapt rundt på kartet (eller klatre opp på tak), en «tank» som har en automatisk turret og en «sniper» som har en kontrollerbar drone som kan se fiender.

Kartene har en flott zoom-effekt.

Nytt er også at disse egentlig ikke fungerer som klasser. Du kan velge akkurat hvilke våpen disse har, og det er ingen begrensinger. Altså kan healeren ha sniperrifle og granatkaster, og sniperen kan ha ekstra helse med seg.

Dette fungerer egentlig ypperlig. Valgfrihet er suverent, og det er veldig lett å bytte etter man har blitt knerta.

Samtidig så er ikke «spesialene» til de forskjellige heltene du velger så overdrevne at det føles ut som du spiller «Overwatch». Det tror jeg DICE gjorde klokt i, for mange fryktet at spillet skulle bli en såkalt «Hero Shooter».

Sånn rent personlig ble jeg hakket mer glad i Wikus «Casper» Van Daele – en klassisk sniper-figur som jeg utstyrte med nettopp langdistansevåpen – enn de andre.

Å fly dronen hans bort for å finne fiender var gøy, og spesielt smart dersom du finner en som spiller som Pyotr «Boris» Guskovsky, som setter ut auto-turrets i buskene og er uendelig kjip. Bare pass opp så ingen kommer og skyter deg når du står der uten beskyttelse.

Noe som sannsynligvis kommer til å skje uansett.

Orbital-banen var litt kjedelig.
Mer kaos

En annen bra funksjon nå er at du når som helst kan sette på nytt utstyr på våpnene dine. Hold inn en knapp og du får opp et digert pluss-symbol over gønneren din – som lar deg sette på nye sikter, bytte magasiner (mindre magasiner med sterkere kuler, for eksempel), håndtak for stabilitet eller andre ting.

Det er en liten greie, men igjen så er det et lag med valgfrihet som er blitt standard i spill som «PUBG», og som ikke skader i det hele tatt her.

Å bli kastet ut i det med en haug personer som aldri før har spilt spillet og som skulle teste de nye tingene viste seg å være et salig kaos, for spillet lar deg nå rope inn kjøretøy hvor som helst og når som helst.

Ved å trykke på B (på PC) får du opp en meny som gir deg valget mellom en rekke kjøretøyer, inkludert tankser, APC-er og firhjulinger – alle på en timer, så du ikke kan hive ut tjue tankser.

Custom-o-rama.

Dette er nesten helt nødvendig om du kommer inn i spillet på en plass som er langt unna. Kartene er nå så store at det tar lang tid å skulle løpe bort.

Da er det greit å kunne få tilsendt en bil, eller få sitte på hos noen andre som har gjort det samme.

Samtidig så betyr jo dette at det er langt flere kjøretøy i omløp, og det er ikke mindre frustrerende å bli drept av noen som sitter trygt i en tanks når du bare har en pistol å forsvare deg med nå enn i tidligere spill.

Det virker generelt som DICE har bestemt seg for å omfavne kaoset denne gangen, og legger opp til at folk selv skal få bestemme hvordan ting skjer. Er det bra eller dårlig? Jeg heller mot bra.

Ut over dette er «Conquest» omtrent så standard som du får det. Du kjemper om områder og tar over disse om flere på ditt lag står innenfor det enn motstanderne. Ta over flere områder enn de andre, og det andre laget mister liv.

Første lag til 0 taper. Det er liksom ikke så mye mer å si om akkurat det.

Battlefield 2042 Vehicle List - Every Playable Vehicle | GameWatcher
Man kan hoppe ut fra høye plasser og bruke fallskjerm.

Veldig «Battlefield»

Spillet ser som forventet nydelig ut, der baner endrer seg dynamisk – både værmessig og med større «events» som skjer innimellom. For eksempel ville det på banen vi spilte, «Orbital», skytes opp en romrakett eller dundre inn en tornado.

Såkalt «levelution» påvirker banen en del (raketten på «Orbital» kan ødelegges, noe som strør metall rundt), men det er nok været som vil være det som endrer ting mest.

Helt ærlig så synes jeg det ble litt vanskelig å se andre spillere når vindkastene og regnet var på det verste, og kaoset med tankser, fly, helikoptre og folk som svipper rundt med grapple hooks er ikke bare kjempegøy når ting blir for meget.

Førsteinntrykket etter et par timer er at dette er «Battlefield» akkurat slik «Battlefield» har vært i lang tid, bare skrudd opp noen hakk.

Jeg er litt lei av hele «dø, respawn, dø, respawn, kanskje få en kul kill, dø fra noen du ikke ser, respawn»-dynamikken i denne modusen, må jeg innrømme.

At spillet ikke akkurat er kjempeflink til å differensiere mellom venner og fiender (flere ganger måtte jeg vente på å se om navnene som poppet opp var røde eller blå) og de forskjellige helte-typene hjelper ikke.

Det vil nok glede fansen å se at hjulet ikke er oppfunnet på nytt, men at det heller framstår som mer av alt. Om du derimot ikke likte de forrige spillene er jeg ikke sikker på at dette er for deg, heller.

Skytefølelsen er god og hele systemet med klasser og helter er ikke så påtatt som fryktet. Samtidig er selve skytingen litt seigere (det tar bittelitt lengre tid å få en kill denne gangen), mens bevegeligheten er skrudd litt opp. Det er bra!

Så gleder jeg meg til å teste spillets andre moduser, som virker å ta hele «dette er bananas»-konseptet enda lengre.

«Battlefield 2142» kommer 19. november til PC, Xbox og PlayStation.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3