
Bli med bak kulissene på Tokyo Game Show
Slik ser det ut når norske utviklere besøker Japan.
En rekke norske utviklere – og PressFire – dro til Tokyo Game Show 2025. Vi fikk være med og se hvordan et show for 250 000 blir til.

TGS arrangeres på Makuhari Messe, i utkanten av Tokyo.

Et enormt messeområde og industribygg tar imot hundretusenvis.

Men denne dagen er det nesten tomt i utenfor hallene. Det er byggedag.

Kartene på veggene viser skalaen. Over 1000 selskaper skal vise seg fram.

Og i selve hallene er det et yrende liv. Her bygges spillbåser for harde livet.

Håndtverkere av alle slag – elektrikere, snekkere og møbelmakere – jobber iherdig.

Om få timer skal alt være klart ...

Noen kjente storspill er på plass.

Hyper Games skulle vise fram sitt kommende Mummidalen-spill – med et digert Mummihus – og Krillbite hadde med seg Fruitbus.

Hver minste del er laget på forhånd og sendt til messa, hvor det settes sammen som et puslespill.

Det norske området hadde en rekke andre spill også: Seablip, Hello Sunshine, Life Below og Lysward.

De norske utviklerne skulle møte både japanske spillere og potensielle japanske utgivere i løpet av helgen.

De norske spillene var i godt selskap: Battlefield 6 var nærmeste nabo – og her bygges den standen.

Litt bortenfor holdt Sony på å skru opp et digert PlayStation-område.

Mens Konami hadde stort fokus på Silent Hill.

Enorme skjermer, mengder med lys og tusenvis av arbeidere for å sette dem opp.

Mellom de enorme salene ble alt av tompapp og søppel sendt – og fjernet av søppelbiler som kjørte non-stop.

Planter ble pakket ut rundt omkring og satt opp. Plastikk, såklart.

Samtidig ble paller på paller med monitorer til teststasjoner installert.

Og de som spiller må jo sitte...

I inngangspartiet blir pynt og dandering lagt ut.

Mens andre tar lunsj på lukkede områder.

Og noen tar en velfortjent lur.

Tilbake på den norske standen har mye skjedd på kort tid. Skjermer er kommet opp, logoer er på plass, og tomgods ryddet unna.

Mummihuset begynner å ta mer form – og har fått skjermer i vinduene.

Og Lille My får plass på toppen, godt synlig.

Hello Sunshine-demostasjonene får en siste finish.

Flere skjermer også for de andre spillene.

Et tynt bakrom sørger for koblinger til strøm og lagringsplass for effekter.

Kaja og Kåre fra Norsk Filminstitutt er på pletten for å inspisere standen.

De norske utviklerne begynner å komme – og har med seg maskotene sine.

Faktisk begynner kjente fjes å dukke opp overalt.

Noen kan sittes på.

Andre er til pynt.

Og noen, som Resident Evil 9-figur Grace Ashcroft, må pyntes.

Gutta fra Red Thread sjekker ut standen.

Et par lyskastere ga Hello Sunshine-roboten en ekstra piff – og tiltrakk oppmerksomhet.

Og så må utviklerne installere og kjøre en siste test av spillene.

Are fra Hyper instruerer og fikser Steam.

Internett-koblingen lugget litt, men til slutt var alle spillene på plass.

Og dermed var det dags – toglass med spente japanere ankommer for å spille det siste. Se mer om TGS på PressFire i dagene som kommer!