(PressFire.no): For få uker siden skrev vi at Blizzards kontorer i Seoul ble raidet av koreanske myndigheter, i forbindelse med en etterforskning av hvorvidt kjøpskontrakten for «Diablo III» var urettmessig i utgiverens favør.
«Diablo III» krever nemlig konstant internettforbindelse, og svært mange har hatt problemer med å få spillet til å kjøre – spesielt i Korea, hvor serverne ikke har klart å håndtere den enorme pågangen.
Ifølge Wall Street Journals koreanske kontor, har Blizzard nå derimot gått med på å tilby kompensasjon til koreanske spillere. I alle fall de som ikke har kommet lenger enn nivå 40, ettersom en nødvendigvis må ha klart å tilbringe en del tid i spillet ellers.
Spillerne under nivå 40 skal kunne søke om kompensasjon mellom 25. juni og 3. juli. De som kjøper spillet fra nå av, skal på sin side få en 14-dagers returrett, såfremt de ikke runder nivå 20.
Wall Street Journal skriver at problematikken med serverkapasiteten rammet ekstra hardt i Korea, hvor langt flere spillere enn antatt planla å begi seg ut på helvetestoktet som er «Diablo III».
Omkring to tredjedeler av spillets trafikk i Asia stammer fra Korea alene, hevder de.
Også i Norge er ikke-fungerende spill på papiret selgers ansvar, og fordrer returrett.
Thomas Nortvedt, sjef for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, har tidligere fortalt PressFire.no at ettersom det er selger som har ansvar for at produktet fungerer, har en rett til å heve kjøpet dersom det ikke fungerer som anvist.
Hvorvidt spillere med påloggingsproblemer i andre land enn Korea får et lignende tilbud, gjenstår å se.