Bloomberg: Naughty Dog tilbake til «crunch»-kulturen
«The Last of Us»-skaperne skal ha innført tvungen overtid for sitt neste spill, stikk i strid med tidligere løfter om bedring.
(PressFire.no): Til tross for en dokumentar der de lovet bot og bedring, ser det ut til at den beryktede «crunch»-kulturen hos Naughty Dog er tilbake.
Utviklerne bak «The Last of Us» skal ha innført tvungen overtid for sitt neste store spill, «Intergalactic: The Heretic Prophet», selv om spillet er over to år unna lansering.
Ifølge en rapport fra Bloomberg startet pålegget om overtid i oktober. Ansatte skal ha blitt bedt om å jobbe minst åtte ekstra timer i uken, med et tak på 60 timer totalt, for å få ferdig en demo til Sony – etter at utviklerne skal ha bommet på flere interne tidsfrister.
Samtidig ble kravet om kontortid skjerpet fra tre til fem dager i uken, noe som skal ha skapt problemer for ansatte med barn og kjæledyr.
Naughty Dog har vært under hardt press for sin arbeidskultur tidligere – spesielt under utviklingen av «The Last of Us: Part II».
Studioet opprettet i etterkant nye lederstillinger for å få bukt med problemet, men flere av disse skal ifølge rapporten allerede ha forlatt selskapet.
Bissart nok skal teamet ha fått utdelt minnemynter for å markere utviklingen av spillet.
På myntene sto det et sitat fra selve spillet: «Generasjoners lidelse må utholdes for å oppnå vårt guddommelige mål» – som jo også kan sies å fortelle litt om hvordan arbeidsmengden oppleves.
Ledelsen har angivelig lovet en retur til tre dagers kontoruke i januar, men utviklerne frykter likevel at arbeidsmengden vil bli enda verre jo nærmere den planlagte lanseringen i midten av 2027 man kommer.