Brink

Det er vanskelig å spille på lag når alle vender deg ryggen.

Det er etter hvert en lang rekke spill som har forsøkt å kombinere det beste fra flerspillerverdenen (å kunne spille med andre) med det beste fra enspillerverdenen (å nettopp slippe å spille sammen med andre).

Noen få har lyktes med dette, for eksempel «Left 4 Dead»-spillene, som godt kan spilles alene til tross for at de er ment for å deles med andre.

Andre har derimot tatt konsekvensen av at de klassiske flerspillerkonseptene ikke fungerer så godt når du er mokk aleine. I «Team Fortress 2» er det for eksempel ingen rom for alenetid, mens «Battlefield»-utviklerne har skjønt at såkalte boter styrt av kunstig intelligens rett og slett ikke funker. Derfor har lagt betydelige ressurser i å utvikle en helt unik enspillerdel i «Battlefield 3».

Alene, sammen med andre

«Brink» er ment å være et lagbasert flerspillerskytespill som både kan spilles alene og sammen med andre. Premissene og objektive er imidlertid helt like uansett om du spiller med noen eller ei, noe som viser seg å ikke være helt problemfritt.

 I spillet møter du to grupperinger, hvor den ene siden («security») ønsker å opprettholde livet på The Ark, det kunstige øysamfunnet dere befinner dere på i en ellers oversvømmet verden. Den andre siden («rebellene») ønsker å ødelegge hele sulamitten og flykte derfra.

Du kan spille på begge sider, og oppgavene laget ditt møter på gjenspeiles av dette: Om rebellene vil fyre av en rakett, må sikkerhetsfolka hindre dette – det veksler hele tiden på hvem som må spille defensivt og hvem som må være på offensiven.

De forskjellige brettene består gjerne av flere hovedoppgaver delt inn i etapper, der du må begynne helt på nytt om du mislykkes helt på tampen av siste hovedoppdrag.

Hvert lag består av fire soldattyper, der alle har vidt forskjellige oppgaver. Soldaten kan sette sprengladninger, en medic gjenoppliver lagkamerater, en operative hacker ting, mens ingeniøren fikser ting. Alle har i tillegg tilleggsegenskaper som kommer godt med, som for eksempel å forsyne andre med ammo, stjele viktig informasjon fra falne fiende, kamuflere seg som en på motstanderlaget, og så videre.

For at dere lykkes med oppdragene, er det tvingende nødvendig med et tett samarbeid – og det er det dessverre ikke alltid at du vil oppleve i «Brink». Om du spiller med nære venner som alle skjønner sin rolle, er alt såre vel – da kan spillet by på temmelig heftige kamper der alt flyter som det skal og maktbalansen fungerer noenlunde bra (så lenge begge lag er på samme nivå).

Når du spiller alene, er det derimot en helt annen historie. Medspillerne på laget ditt gjør rett og slett ikke jobbene sine, og støtter deg ikke når de skal. Til tross for at det alltid er ett hovedoppdrag og flere sideoppdrag, vil du stadig vekk oppleve at lagmedlemmene dine konsentrerer seg om helt meningsløse oppgaver når de egentlig burde hjulpet deg med det aller viktigste.

Få igang blodpumpa

Spillet består som sagt av veldig lange matcher, der det ofte er rundt kvarteret før klokka telles ned på siste oppdrag. Flere ganger har jeg opplevd at medsoldatene dine er helt håpløse helt inntil siste sekund, bokstavelig talt: Flere av brettene har jeg klart idet det bare er et par-tre sekunder igjen, noe som definitivt øker tempoet på blodpumpa (i frykt for å måtte spille gjennom det hele enda en gang).

Om du spiller med eller mot fremmede spillere, vil du garantert også irritere deg over at folk ikke gjør jobbene sine – for eksempel er det ikke alle medics som er like flinke på å oppsøke og gjenopplive deg de mange gangene du vil dø, en av de få tingene botene faktisk gjør ganske bra.

For nesten alt du gjør gjennom spillets gang, samler du XP – dette er også noe du får beholde selv om du skulle mislykkes med oppdragene dine. Etter hvert som du har spilt gjennom oppdragene en rekke ganger, vil du dermed ha samlet nok XP til å gå opp i gradene. Hver soldattype kan tilpasses med nye egenskaper, noe som gjør dem hakket mer habile i kamp – i tillegg til at våpen og figurene selv kan tilpasses i det vide og det brede.

En av justeringene som kanskje påvirker selve karakterene mest av alt, er at du etter hvert kan velge om de skal ha slank, middels eller kraftig kroppsbygning. Om du er av den tyngre sorten vil du tåle mer i kamp, men samtidig bevege deg mye saktere enn de letteste i felt. Velger du derimot å være av den lette typen, vil du selvfølgelig ikke tåle like mye kuler, men kan til gjengjeld bevege seg over og under hindre med parkouraktige bevegelser.

«Brink» skal ha ros for å klare å skille seg ut i et marked der det er hard konkurranse, både med en spillramme og et utseende som vekker oppmerksomhet. Dessverre er det ikke noe som passer for alle, noe som også understrekes av den ekstreme vanskelighetsgraden.

NB! «Brink» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360. (Vi har testet sistnevnte versjon).

Oppsummering
Positivt
Spillet klarer å skille seg ut i en overbefolket sjanger.
Negativt
Svært dårlig AI på boter, litt lite variasjon.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3