Annonse

Brønnøysundregisteret og Skatteetaten vil nå den «yngre generasjonen» i metaverset, med håpløst resultat

Vi besøkte kontorene deres i kyniske «Decentraland».

Brønnøysundregisteret og Skatteetaten vil nå den «yngre generasjonen» i metaverset, med håpløst resultat

Vi besøkte kontorene deres i kyniske «Decentraland».
11:09
15:04
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:04
11:09
TL;DR

KOMMENTAR (PressFire.no): Brønnøysundregisteret og Skatteetaten åpnet nylig «kontorer» i onlineplattformen «Decentraland».

«Decentraland» er kort fortalt en variant av PlayStation Home eller en nedstrippet «Second Life», der spillere møtes digitalt og kan prate sammen, delta på konserter eller streame video.

Som en 3D-variant av The Million Dollar Homepage fra 2005, kan folk kjøpe seg en liten del av kartet og sette inn røffe 3D-modeller, teksturer eller skape små «spill» som andre kan gjennomføre.

Dette er et av de sagnomsuste metaversene vi har hørt så alt for mye om den siste tiden. Fremtiden til internett, mener noen.

For en stund tilbake gikk en tweet viralt fra en konsert inne i spillet – krypto-fans slo seg på brystet med at dette var råflotte greier, mens spillentusiastene rullet med øynene.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">This is the <a href="https://twitter.com/hashtag/metaverse?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#metaverse</a>... A live rave happening right now in <a href="https://twitter.com/decentraland?ref_src=twsrc%5Etfw">@decentraland</a> for the upcoming <a href="https://twitter.com/LightbulbmanNFT?ref_src=twsrc%5Etfw">@LightbulbmanNFT</a> release by <a href="https://twitter.com/hashtag/BjarneMelgaard?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#BjarneMelgaard</a>. Music from <a href="https://twitter.com/feedelity?ref_src=twsrc%5Etfw">@feedelity</a><a href="https://twitter.com/prins_thomas?ref_src=twsrc%5Etfw">@prins_thomas</a><a href="https://twitter.com/mightbetwins?ref_src=twsrc%5Etfw">@mightbetwins</a><a href="https://twitter.com/hashtag/NFTdrop?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#NFTdrop</a><a href="https://twitter.com/hashtag/rave?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#rave</a><a href="https://twitter.com/hashtag/virtualevent?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#virtualevent</a><a href="https://twitter.com/hashtag/NFTCommunity?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#NFTCommunity</a><a href="https://t.co/aC4WYRbgH9">pic.twitter.com/aC4WYRbgH9</a></p>&mdash; Alex Moss (@alexmoss) <a href="https://twitter.com/alexmoss/status/1484138206291443714?ref_src=twsrc%5Etfw">January 20, 2022</a></blockquote><script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Selv har jeg holdt et halvt øye med på utviklinga, og dette føltes som en god sjanse til å få en liten oppkvikker – hvordan er egentlig «Decentraland» i dag? Og hva har etatene gjort her?

Så jeg tok en tur innom, via en prosess som var sjokkerende enkel å få til: Bare åpne hjemmesiden, klikk på en knapp og vips så er man inne, selv uten konto eller innlogging. På få strakser kunne jeg vandre rundt i metaverset.

Der stopper i grunn det positive.

Seriøse greier.

Knapt som spill å regne

«Decentraland» sanket 25 millioner dollar i investorkapital for noen år siden for å drive utviklingen av tjenesten.

Det virker ikke som om mye er brukt på å faktiske lage greia, og for en som har spilt på nett i rundt 25 år er førsteinntrykket mildt sagt grufullt.

Kontrollene er forferdelige, animasjonene såvidt der og omgivelsene ufattelig tamme. Generelt er hele tjenesten særdeles amatørmessig gjennomført i nesten alle ledd.

Områdene holder et grafisk nivå som en indie-utvikler i 1996 hadde skammet seg over, mens et tykt lag av bugs og feil er å finne nesten overalt.

Det er nesten surrealistisk å vandre rundt mellom områder som popper inn og ut rett foran meg, med hus og andre kreasjoner som er helt tomme og sjelløse.

Håpet for utviklerne er at dette skal bli et nytt «Roblox», men lenger unna kunne de neppe kommet. «Spillene» folk har produsert på «tomtene» sine her får et gjennomsnittlig nettleserspill på 123spill til å fremstå som «Red Dead Redemption 2». Jeg har knapt opplevd verre spillbarhet eller produksjonsverdier.

25 millioner dollar!

Pengejag

Men verst er at det er reklame for kryptokjøp strødd over hele opplevelsen, NFT-er med prislapper henger på vegger og i løse lufta overalt. Det er utallige områder hvor det å tjene kryptovaluta blir framhevet. Hver minste ting skal drive omsetning.

Penger er egentlig alt dette handler om. Kynismen er så gjennomsiktig at det ikke er rart ingen bruker tjenesten.

Dette er en tragisk kommers-versjon av online chatterom jeg har prøvd så utrolig mange ganger før – og som har blitt gjort bedre så mange ganger før, helt uten «metaverse»-knaggen, investorjaget og NFT-maset.

Fiaskoen er bortimot komplett for plattformen allerede, og det virker som om det hele er i ferd med å kollapse.

Verdien på spillets egen kryptovaluta, MANA, er ned nesten 95 prosent på et år. Det er nesten ingen brukere. Det lille som er av omsetning av NFT-er her virker å bare foregå innenfor en lukket liten gruppe.

Her er bua til over 100 000 kroner.

Norsk sone

Og her finner vi nå altså, av alle ting, Brønnøysundregisteret og Skatteetaten.

Etatene har leid seg en tomt og er representert med et fyrtårn, et skur og noen lenker som går inn til nettsidene deres.

Dette slår de seg på brystet med i en pressemelding. Med pomp og prakt er selveste direktøren ute og sier dette er plassen hvor fremtidens brukere er.

– Ett bruksområde, og sannsynligvis det viktigste, er bare å være der, sier direktør i Brønnøysundregistrene Lars Peder Brekk om initiativet.

– Fremtidens brukere av offentlig tjenester er der, det var ikke vi. Vi har behov for å lære. Vi vil møte de yngre generasjonene på deres plattformer.

Skralt.

En plattform for de yngste?

Selskapet Brønnøysundregisteret hyret inn for å lage hele greia er konsulentselskapet EY, de mener også at dette er et ledd for å nå de yngste.

- Vi har jobbet tett sammen med Brønnøysundregistrene og Skatteetaten for at de skal nå relevante, og da gjerne de yngste brukerne og bistå med riktig rapportering av nye typer tjenester, bedrifter og inntekter som for eksempel kryptovaluta, sier Magnus Jones, nordisk blokkjede- og innovasjonsleder i EY.

Det er her noen kanskje ville stille spørsmål om hvem disse «yngste brukerne» og «de yngre generasjonene» er, som driver med tjenester, bedrifter og inntekter i kryptovaluta.

Men mer pressende er det kanskje å spørre hvem i all verden de skulle nå i «Decentraland» sånn i utgangspunktet.

Comedy bar. Uten folk.

Tomt

For nesten ingen er i «Decentraland». I skrivende stund har spillet 331 brukere pålogget. Tre-hundre-og-tretti-én.

Av disse kunne jeg selv observere at en stor andel bare sto helt stille i startområdet, uten å interagere eller å gjøre noe som helst.

Etter halvannen time opplevde jeg at to personer rørte på seg, og kanskje tre som pratet. Jeg fant så godt om ingen som gikk rundt for å kikke på innholdet eller å delta i de triste aktivitetene som var å finne.

Om målet var å nå en yngre generasjon som bruker penger på digitale gjenstander har etatene bommet omtrent så mye som de kunne. Hvis de greier å nå ut til hundre norske besøkende på sine virtuelle kontorer blir jeg oppriktig sjokkert. Det er vanskelig å se for seg hvordan dette kan gjøres verre, i grunn.

Det er heldigvis ikke store mengder av skattebetalernes penger som har blitt brukt på dette.

Brønnøysundregisteret og Skatteetaten har betalt 99 000 kroner for fyrtårnet og skuret i «Decentraland», pluss 400 euro i måneden for å leie tomten. Planen er å leie i seks måneder, med mulighet for seks måneder til.

Prislappen er dermed et sted mellom 125 000 og 150 000 kroner.

Folk er i dataspill, ikke metaverse

Var det virkelig ingen der borte som så på «Decentraland» og tenkte «good lord, dette ser jo helt grusomt ut»?

Eller «er det noen nordmenn her?».

Eller «er metaverset noe som helst, egentlig?».

«Metaverse» som det investorer og pengeslukere i disse dager prater om er ganske enkelt bare tull. Hele konseptet (som jeg har skrevet om tidligere) er ganske enkelt bare sosial gaming, og det har vi hatt i over tredve år allerede innenfor spill.

Det er her de er, kjære etater. Det er i dataspillenes utallige «metaverser» folk oppholder seg i dag, ikke i pyramidespill-variantene som kommer drapert i NFT-er og Web3-humbug.

Og her er det mye å ta tak i for dere: Det kjøpes og selges skins, coins og alskens andre digitale gjenstander og valutaer over en lav sko i nettspillene som hundrevis av millioner spiller.

Som hundretusenvis av nordmenn spiller hver dag.

Spill som «World of Warcraft», «CS:GO», «Dota» og «FIFA» har alle svartebørser, gråsonemarkeder og omsetning i milliardklassen.

Det er et økosystem som 60 prosent av alle barn og unge i Norge sier de bruker ekte penger i. Helt uten regulering eller veiledning å snakke om.

Skatteetaten ligger og snorksover på samme vannmadrass som Medietilsynet og Lotteritilsynet, som ikke makter å se problemene med skjult reklame eller å gjøre noe med ustanselige gamblingmekanikker rettet mot barn.

Brønnøysundregistrene sier de gjør dette for å lære.

Det er i utgangspunktet helt greit, men det er likevel trist å se at offentlige etater må bruke 150 000 kroner for å lære noe de kunne funnet ut ved å google i et par minutter.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Vi besøkte kontorene deres i kyniske «Decentraland».
Brønnøysundregisteret og Skatteetaten vil nå den «yngre generasjonen» i metaverset, med håpløst resultat
Erik Fossum

KOMMENTAR (PressFire.no): Brønnøysundregisteret og Skatteetaten åpnet nylig «kontorer» i onlineplattformen «Decentraland».

«Decentraland» er kort fortalt en variant av PlayStation Home eller en nedstrippet «Second Life», der spillere møtes digitalt og kan prate sammen, delta på konserter eller streame video.

Som en 3D-variant av The Million Dollar Homepage fra 2005, kan folk kjøpe seg en liten del av kartet og sette inn røffe 3D-modeller, teksturer eller skape små «spill» som andre kan gjennomføre.

Dette er et av de sagnomsuste metaversene vi har hørt så alt for mye om den siste tiden. Fremtiden til internett, mener noen.

For en stund tilbake gikk en tweet viralt fra en konsert inne i spillet – krypto-fans slo seg på brystet med at dette var råflotte greier, mens spillentusiastene rullet med øynene.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">This is the <a href="https://twitter.com/hashtag/metaverse?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#metaverse</a>... A live rave happening right now in <a href="https://twitter.com/decentraland?ref_src=twsrc%5Etfw">@decentraland</a> for the upcoming <a href="https://twitter.com/LightbulbmanNFT?ref_src=twsrc%5Etfw">@LightbulbmanNFT</a> release by <a href="https://twitter.com/hashtag/BjarneMelgaard?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#BjarneMelgaard</a>. Music from <a href="https://twitter.com/feedelity?ref_src=twsrc%5Etfw">@feedelity</a><a href="https://twitter.com/prins_thomas?ref_src=twsrc%5Etfw">@prins_thomas</a><a href="https://twitter.com/mightbetwins?ref_src=twsrc%5Etfw">@mightbetwins</a><a href="https://twitter.com/hashtag/NFTdrop?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#NFTdrop</a><a href="https://twitter.com/hashtag/rave?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#rave</a><a href="https://twitter.com/hashtag/virtualevent?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#virtualevent</a><a href="https://twitter.com/hashtag/NFTCommunity?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#NFTCommunity</a><a href="https://t.co/aC4WYRbgH9">pic.twitter.com/aC4WYRbgH9</a></p>&mdash; Alex Moss (@alexmoss) <a href="https://twitter.com/alexmoss/status/1484138206291443714?ref_src=twsrc%5Etfw">January 20, 2022</a></blockquote><script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Selv har jeg holdt et halvt øye med på utviklinga, og dette føltes som en god sjanse til å få en liten oppkvikker – hvordan er egentlig «Decentraland» i dag? Og hva har etatene gjort her?

Så jeg tok en tur innom, via en prosess som var sjokkerende enkel å få til: Bare åpne hjemmesiden, klikk på en knapp og vips så er man inne, selv uten konto eller innlogging. På få strakser kunne jeg vandre rundt i metaverset.

Der stopper i grunn det positive.

Seriøse greier.

Knapt som spill å regne

«Decentraland» sanket 25 millioner dollar i investorkapital for noen år siden for å drive utviklingen av tjenesten.

Det virker ikke som om mye er brukt på å faktiske lage greia, og for en som har spilt på nett i rundt 25 år er førsteinntrykket mildt sagt grufullt.

Kontrollene er forferdelige, animasjonene såvidt der og omgivelsene ufattelig tamme. Generelt er hele tjenesten særdeles amatørmessig gjennomført i nesten alle ledd.

Områdene holder et grafisk nivå som en indie-utvikler i 1996 hadde skammet seg over, mens et tykt lag av bugs og feil er å finne nesten overalt.

Det er nesten surrealistisk å vandre rundt mellom områder som popper inn og ut rett foran meg, med hus og andre kreasjoner som er helt tomme og sjelløse.

Håpet for utviklerne er at dette skal bli et nytt «Roblox», men lenger unna kunne de neppe kommet. «Spillene» folk har produsert på «tomtene» sine her får et gjennomsnittlig nettleserspill på 123spill til å fremstå som «Red Dead Redemption 2». Jeg har knapt opplevd verre spillbarhet eller produksjonsverdier.

25 millioner dollar!

Pengejag

Men verst er at det er reklame for kryptokjøp strødd over hele opplevelsen, NFT-er med prislapper henger på vegger og i løse lufta overalt. Det er utallige områder hvor det å tjene kryptovaluta blir framhevet. Hver minste ting skal drive omsetning.

Penger er egentlig alt dette handler om. Kynismen er så gjennomsiktig at det ikke er rart ingen bruker tjenesten.

Dette er en tragisk kommers-versjon av online chatterom jeg har prøvd så utrolig mange ganger før – og som har blitt gjort bedre så mange ganger før, helt uten «metaverse»-knaggen, investorjaget og NFT-maset.

Fiaskoen er bortimot komplett for plattformen allerede, og det virker som om det hele er i ferd med å kollapse.

Verdien på spillets egen kryptovaluta, MANA, er ned nesten 95 prosent på et år. Det er nesten ingen brukere. Det lille som er av omsetning av NFT-er her virker å bare foregå innenfor en lukket liten gruppe.

Her er bua til over 100 000 kroner.

Norsk sone

Og her finner vi nå altså, av alle ting, Brønnøysundregisteret og Skatteetaten.

Etatene har leid seg en tomt og er representert med et fyrtårn, et skur og noen lenker som går inn til nettsidene deres.

Dette slår de seg på brystet med i en pressemelding. Med pomp og prakt er selveste direktøren ute og sier dette er plassen hvor fremtidens brukere er.

– Ett bruksområde, og sannsynligvis det viktigste, er bare å være der, sier direktør i Brønnøysundregistrene Lars Peder Brekk om initiativet.

– Fremtidens brukere av offentlig tjenester er der, det var ikke vi. Vi har behov for å lære. Vi vil møte de yngre generasjonene på deres plattformer.

Skralt.

En plattform for de yngste?

Selskapet Brønnøysundregisteret hyret inn for å lage hele greia er konsulentselskapet EY, de mener også at dette er et ledd for å nå de yngste.

- Vi har jobbet tett sammen med Brønnøysundregistrene og Skatteetaten for at de skal nå relevante, og da gjerne de yngste brukerne og bistå med riktig rapportering av nye typer tjenester, bedrifter og inntekter som for eksempel kryptovaluta, sier Magnus Jones, nordisk blokkjede- og innovasjonsleder i EY.

Det er her noen kanskje ville stille spørsmål om hvem disse «yngste brukerne» og «de yngre generasjonene» er, som driver med tjenester, bedrifter og inntekter i kryptovaluta.

Men mer pressende er det kanskje å spørre hvem i all verden de skulle nå i «Decentraland» sånn i utgangspunktet.

Comedy bar. Uten folk.

Tomt

For nesten ingen er i «Decentraland». I skrivende stund har spillet 331 brukere pålogget. Tre-hundre-og-tretti-én.

Av disse kunne jeg selv observere at en stor andel bare sto helt stille i startområdet, uten å interagere eller å gjøre noe som helst.

Etter halvannen time opplevde jeg at to personer rørte på seg, og kanskje tre som pratet. Jeg fant så godt om ingen som gikk rundt for å kikke på innholdet eller å delta i de triste aktivitetene som var å finne.

Om målet var å nå en yngre generasjon som bruker penger på digitale gjenstander har etatene bommet omtrent så mye som de kunne. Hvis de greier å nå ut til hundre norske besøkende på sine virtuelle kontorer blir jeg oppriktig sjokkert. Det er vanskelig å se for seg hvordan dette kan gjøres verre, i grunn.

Det er heldigvis ikke store mengder av skattebetalernes penger som har blitt brukt på dette.

Brønnøysundregisteret og Skatteetaten har betalt 99 000 kroner for fyrtårnet og skuret i «Decentraland», pluss 400 euro i måneden for å leie tomten. Planen er å leie i seks måneder, med mulighet for seks måneder til.

Prislappen er dermed et sted mellom 125 000 og 150 000 kroner.

Folk er i dataspill, ikke metaverse

Var det virkelig ingen der borte som så på «Decentraland» og tenkte «good lord, dette ser jo helt grusomt ut»?

Eller «er det noen nordmenn her?».

Eller «er metaverset noe som helst, egentlig?».

«Metaverse» som det investorer og pengeslukere i disse dager prater om er ganske enkelt bare tull. Hele konseptet (som jeg har skrevet om tidligere) er ganske enkelt bare sosial gaming, og det har vi hatt i over tredve år allerede innenfor spill.

Det er her de er, kjære etater. Det er i dataspillenes utallige «metaverser» folk oppholder seg i dag, ikke i pyramidespill-variantene som kommer drapert i NFT-er og Web3-humbug.

Og her er det mye å ta tak i for dere: Det kjøpes og selges skins, coins og alskens andre digitale gjenstander og valutaer over en lav sko i nettspillene som hundrevis av millioner spiller.

Som hundretusenvis av nordmenn spiller hver dag.

Spill som «World of Warcraft», «CS:GO», «Dota» og «FIFA» har alle svartebørser, gråsonemarkeder og omsetning i milliardklassen.

Det er et økosystem som 60 prosent av alle barn og unge i Norge sier de bruker ekte penger i. Helt uten regulering eller veiledning å snakke om.

Skatteetaten ligger og snorksover på samme vannmadrass som Medietilsynet og Lotteritilsynet, som ikke makter å se problemene med skjult reklame eller å gjøre noe med ustanselige gamblingmekanikker rettet mot barn.

Brønnøysundregistrene sier de gjør dette for å lære.

Det er i utgangspunktet helt greit, men det er likevel trist å se at offentlige etater må bruke 150 000 kroner for å lære noe de kunne funnet ut ved å google i et par minutter.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Brønnøysundregisteret og Skatteetaten vil nå den «yngre generasjonen» i metaverset, med håpløst resultat

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode