«Crackdown» var et spill som da det kom ut i 2007 ikke var meningen å feste seg i folks hukommelse eller stjele overskrifter, fikk man følelsen av på forhånd.
Spillet inneholdt tilgang til «Halo 3»-multiplayerbetaen, og var nok grunnen til at veldig mange kjøpte dette spillet.
Se også: Skjermbilder fra spillet.
I ettertid viste det seg at dette var et fantastisk sandkassespill, og har siden blitt en kultklassiker på Xbox 360.
Ferske «inFamous» er et eksempel på nyere spill som er tungt inspirert av «Crackdown». Grunnidéen i spillet er at du er en superhelt som bygger egenskaper mens du jakter ned kriminelle bander i en futuristisk storby. Frihetsfølelsen, i beste Grand Theft Auto-stil, kombinert med det å bygge på spillfigurens evner i spillet, er noe av «Crackdown» sin suksessformel.
Og nå er oppfølgeren annonsert, et spill som skal bli lagd av et annet spillstudio enn de som sto bak «Crackdown», men med flere av de sentrale utviklerne ombord.
Les også: «Crackdown 2» annonsert på E3.