(PressFire.no): Sjefene i CD Projekt Red, som holder på med utviklingen av «Cyberpunk 2077», har ved flere anledninger sagt at de på ingen måte skal tvinge utviklerne sine til å jobbe overtid på spillet.
Såkalt «crunch» har nærmest blitt en industristandard, og er en forhatt periode for utviklere verden over. De siste årene har det blitt lagt mer press for å stanse praksisen, som har ledet til utbrenthet for mange.
Derfor var det mange som hyllet den polske utviklergiganten for sitt standpunkt.
Men nå er det total u-sving i selskapet, og i en fellesmail forklarer toppsjef Adam Badowski at utviklerne fremover må jobbe seks dager i uken for å bli ferdige med spillet til lanseringsdatoen 19. november.
Utviklerne skal få betalt for overtidsarbeidet i henhold til polsk arbeidslov, det melder Bloomberg, som har sett mailen.
Spillet er oversendt Microsoft og Sony for godkjennelse til utgivelse på deres plattformer, men utviklingen går nå inn i en oppvaskfase der bugs og feil skal jevnes ut.
- Fra og med i dag er hele studioet i overdrive, skriver Badowski, og skriver videre at dette betyr «den vanlige mengden arbeid, og én dag weekend».
Han skjønner likevel at dette ser fryktelig dårlig ut fra utsiden, og skriver at han tar fullt ansvar for den negative tilbakemeldingen som vil komme.
- Jeg vet at dette er stikk motsatt av det vi har sagt om crunch. Det er også stikk motsatt av det jeg personlig har vokst til å synes for en stund siden, at crunch aldri skal være svaret.
- Men vi har brukt opp alle andre mulige måter å kunne navigere rundt situasjonen.