Annonse

«Cytus»-utvikler anklaget for å erstatte kunstnere med AI

«Cytus»-utvikler anklaget for å erstatte kunstnere med AI

17:04
14:09
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
14:09
17:04
TL;DR

​(PressFire.no): Det har stormet rundt rytmespill-utvikler Ryark Games de siste dagene.

Det taiwanske selskapet har utviklet musikk- og rytmespill som «Cytus 2», «Deemo» og «Soul of Eden» til mobiler, Switch, PS4 og PSVR.

Selskapet ble først beskyldt for å ha benyttet seg av AI-genererte bilder i sine kommende spill, før ryktene så gikk over til at selskapet skulle ha sparket alle sine kunstnere til fordel for å bruke AI-teknologier.

Fansen pekte til en rekke bilder lagt ut i sosiale medier av selskapet som inneholdt feil og mangler – som figurer med seks fingre på hendene og linjer som ikke helt passet inn.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ko" dir="ltr">당신의 회사에 이제 더 이상 아트디렉터는 존재하지 않는것입니까?<a href="https://twitter.com/RayarkOfficial?ref_src=twsrc%5Etfw">@RayarkOfficial</a> <a href="https://t.co/oqQH3M1Scs">pic.twitter.com/oqQH3M1Scs</a></p>&mdash; CeRA / 세라 💚 (@CeRA_WHiTE_1_10) <a href="https://twitter.com/CeRA_WHiTE_1_10/status/1650484877685559297?ref_src=twsrc%5Etfw">April 24, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

AI-generering av bilder har utviklet seg voldsomt de siste par årene, men er fortsatt ikke perfekt. Spesielt hender har vist seg å være vanskelig for AI-systemer.

Også tidligere ansatte kastet seg på, der blant annet kunstner Ching «Cbot» Yeh gikk til angrep mot selskapet på Twitter.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">As a former art director of Cytus2<br>I feel a little bit disgusting, seeing all the efforts and quality control we did turning into some shoddy ai bullshit.<br><br>To be honest I’m so glad I left the company.😇</p>&mdash; Cbot (@Cbotme) <a href="https://twitter.com/Cbotme/status/1650365571488436227?ref_src=twsrc%5Etfw">April 24, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

– Som en tidligere Art Director på «Cytus 2» så føler jeg meg litt kvalm når jeg ser all innsatsen og kvalitetssikringen vi gjorde ende opp i noe dårlig AI-bullshit. For å være ærlig er jeg glad for at jeg forlot selskapet.

I en uttalelse benekter Ryark å ha sparket noen av sine kunstnere, men sier likevel at de har ansatt en rekke nye «AI-kunstnere» som skal lede selskapets arbeid innenfor AI-feltet fremover.

– I forberedelsene til påvirkningen som AI-generert innhold vil ha på industrien, så har Rayark fulgt nøye med, skriver selskapet.

– Vi eksperimenterer med nye verktøy og forbereder oss så godt vi kan på en verden som endrer seg raskt.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Regarding the discussions about Rayark&#39;s use of AI, we would like to clarify the following:<br><br>The rumor that “Rayark is using AI technology in its artistic works and laying off its artists&quot; is entirely false.<br><br>Please refer to the following image for the complete public statement. <a href="https://t.co/eZq4OYV5Oh">pic.twitter.com/eZq4OYV5Oh</a></p>&mdash; 【公式】Rayark (@RayarkOfficial) <a href="https://twitter.com/RayarkOfficial/status/1662466497531506688?ref_src=twsrc%5Etfw">May 27, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Selskapet skriver videre at bruken av AI-verktøy under utviklingen av spill gradvis kan bli en trend i den bredere spillindustrien, og at selskapet har et «åpent sinn» til å lære.

– I denne perioden, for å kunne skape mer effektive prosesser og for å nå teknologiske gjennombrudd, så har vi ikke sparket noen kunstnere i det hele tatt. Tvert i mot har vi ansatt flere med AI-ekspertise for å forbedre utviklingsprosessene våre.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
«Cytus»-utvikler anklaget for å erstatte kunstnere med AI
Erik Fossum

​(PressFire.no): Det har stormet rundt rytmespill-utvikler Ryark Games de siste dagene.

Det taiwanske selskapet har utviklet musikk- og rytmespill som «Cytus 2», «Deemo» og «Soul of Eden» til mobiler, Switch, PS4 og PSVR.

Selskapet ble først beskyldt for å ha benyttet seg av AI-genererte bilder i sine kommende spill, før ryktene så gikk over til at selskapet skulle ha sparket alle sine kunstnere til fordel for å bruke AI-teknologier.

Fansen pekte til en rekke bilder lagt ut i sosiale medier av selskapet som inneholdt feil og mangler – som figurer med seks fingre på hendene og linjer som ikke helt passet inn.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ko" dir="ltr">당신의 회사에 이제 더 이상 아트디렉터는 존재하지 않는것입니까?<a href="https://twitter.com/RayarkOfficial?ref_src=twsrc%5Etfw">@RayarkOfficial</a> <a href="https://t.co/oqQH3M1Scs">pic.twitter.com/oqQH3M1Scs</a></p>&mdash; CeRA / 세라 💚 (@CeRA_WHiTE_1_10) <a href="https://twitter.com/CeRA_WHiTE_1_10/status/1650484877685559297?ref_src=twsrc%5Etfw">April 24, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

AI-generering av bilder har utviklet seg voldsomt de siste par årene, men er fortsatt ikke perfekt. Spesielt hender har vist seg å være vanskelig for AI-systemer.

Også tidligere ansatte kastet seg på, der blant annet kunstner Ching «Cbot» Yeh gikk til angrep mot selskapet på Twitter.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">As a former art director of Cytus2<br>I feel a little bit disgusting, seeing all the efforts and quality control we did turning into some shoddy ai bullshit.<br><br>To be honest I’m so glad I left the company.😇</p>&mdash; Cbot (@Cbotme) <a href="https://twitter.com/Cbotme/status/1650365571488436227?ref_src=twsrc%5Etfw">April 24, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

– Som en tidligere Art Director på «Cytus 2» så føler jeg meg litt kvalm når jeg ser all innsatsen og kvalitetssikringen vi gjorde ende opp i noe dårlig AI-bullshit. For å være ærlig er jeg glad for at jeg forlot selskapet.

I en uttalelse benekter Ryark å ha sparket noen av sine kunstnere, men sier likevel at de har ansatt en rekke nye «AI-kunstnere» som skal lede selskapets arbeid innenfor AI-feltet fremover.

– I forberedelsene til påvirkningen som AI-generert innhold vil ha på industrien, så har Rayark fulgt nøye med, skriver selskapet.

– Vi eksperimenterer med nye verktøy og forbereder oss så godt vi kan på en verden som endrer seg raskt.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Regarding the discussions about Rayark&#39;s use of AI, we would like to clarify the following:<br><br>The rumor that “Rayark is using AI technology in its artistic works and laying off its artists&quot; is entirely false.<br><br>Please refer to the following image for the complete public statement. <a href="https://t.co/eZq4OYV5Oh">pic.twitter.com/eZq4OYV5Oh</a></p>&mdash; 【公式】Rayark (@RayarkOfficial) <a href="https://twitter.com/RayarkOfficial/status/1662466497531506688?ref_src=twsrc%5Etfw">May 27, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Selskapet skriver videre at bruken av AI-verktøy under utviklingen av spill gradvis kan bli en trend i den bredere spillindustrien, og at selskapet har et «åpent sinn» til å lære.

– I denne perioden, for å kunne skape mer effektive prosesser og for å nå teknologiske gjennombrudd, så har vi ikke sparket noen kunstnere i det hele tatt. Tvert i mot har vi ansatt flere med AI-ekspertise for å forbedre utviklingsprosessene våre.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«Cytus»-utvikler anklaget for å erstatte kunstnere med AI

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode