Dansematter, Ash Ketchum, Snoop Dogg og shit

Ikke alle speedrun-kategoriene handler om å fullføre spillet.

6. september 2022 17:50

(PressFire.no): Speedrunning, kunsten å spille gjennom spill så raskt som mulig, er blant de mer fascinerende aspektene ved dataspillkulturen, spør du meg.

Å dundre gjennom et spill på noen minutter, som vanlig dødelige bruker titalls timer på, er allerede ekstremt imponerende. Hele dansen mellom det å pønske ut teorier, det å utføre de med maskinhjelp og så se folk faktisk gjennomføre det – det er noe magisk med det.

Men speedrunnere er ikke som alle andre gamere, og det er ikke alltid det holder med å «bare» være ferdig kjappest mulig. Spesielle regler som endrer hvordan man spiller eller hva målet med speedrun-en er, er blitt helt vanlig også.

Enten for å utfordre hverandre mer, eller for å ganske enkelt underholde de som ser på.

Svært mange av spillene det speedrunnes i har derfor underkategorier, og det er her vi finner noen av de merkeligste spilløktene som noensinne er gjennomført.

La oss dykke ned i det som kanskje er det mest nisjete av alle nisjene som nisjen «dataspillkultur» inneholder, og sole oss i glansen til de største nerdene planeten Tellus har å by på.

Hælle måne, som jeg elsker dataspill!

Ash%

Pokémon Yellow –

Den gule utgaven av det første «Pokémon»-spillet var et nikk til den ekstremt populære tegneserien, der den håpefulle Pokémon-treneren Ash Ketchum reiste rundt for å sanke lommemonstre og vinne mesterskapet.

Forskjellene mot de to andre spillene («Blue» og «Red») er ikke store, men spillet lar deg starte med Pikachu – som følger etter deg på kartet, akkurat som i serien.

Og slik er også kategorien «Ash%», som forsøker å følge seriens første sesong mest mulig. Det betyr at spillerne må kalle seg ASH, rivalen sin for GARY, og fange pokémon i samme rekkefølge som i serien.

Man må også slippe løs enkelte pokémon på riktig tidspunkt, slik Ash gjør i serien – og verst av alt så må man fange 29 utgaver av Tauros, fordi det gjør Ash i en av episodene.

Dette er kanskje den triveligste speedrun-kategorien av alle i denne artikkelen, dog.

Shit%

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom –

Dette spillet på PS2, GameCube og Xbox har allerede en slags legendestatus i speedrun-miljøet etter at det ble kjent at man lettere kunne runde det raskere ved å smøre svette på disken for å gjøre lasting bittelitt treigere (og dermed kunne utføre knappekombinasjoner som lot deg falle gjennom bakken).

Jeg skulle ønske jeg kødda her, men du kan jo se selv her.

Et lite dykk inn i underkategoriene viser derimot den nydelige «Shit%»-kategorien.

Greia her er å være den første til å komme seg til banen Kelp Forest, som inneholder et toalett. Målet er nådd i det Spongebob tømmer ryggen på nevnte toalett.

JBHB har den foreløpige rekorden på ett minutt, syv sekunder og 370 millisekunder.

Plumbers Don’t Wear Ties – Gay%

Om du ikke har hørt om «Plumbers Don’t Wear Ties» så har du gått glipp av spillindustriens kanskje merkeligste utgivelser til 3DO.

Som knapt nok kan kalles et spill til å begynne med, men heller er en interaktiv film hvor du tar veivalg for våre «helter». Jeg anbefaler denne klassikeren fra Angry Video Game Nerd som viser hva spillet er. Eller ikke er.

Så hvorfor vil noen utsette seg for speedrunning av denne kalkunen? Hvem vet, men spillet har ikke bare en generell kategori, men også en som heter «Gay%».

Det viser seg at spillet har en avslutning hvor John redder Jane fra hennes sjef Mark (som jager henne ut av en bygning), og så faller for Marks tilnærminger. Spillet avsluttes i det John og Mark går hånd i hånd, og John lurer på om Mark har lyst til å møte moren hans.

Så naturligvis er målet her å få denne avslutningen så raskt som mulig. For øvrig er dette den eneste slutten i spillet hvor spilleren ikke får kjeft av fortellerstemmen. Hyggelig!

Super Mario 64 – 16 stars with Super Mario World with DDR

Den australske speedrunneren PeekingBoo tok for seg en av de merkeligste og mest innvikla speedrun-kategoriene som kan konstrueres – av uviss grunn.

Gjennom fire og en halv time spilte PeekingBoo en forholdsvis vanlig speedrun av «Super Mario 64» der man skal sanke 16 stjerner (som er det laveste antallet stjerner man trenger, om man ikke «ødelegger» spillet helt som i speedrunnene som har én stjerne eller null stjerner).

Greia her var derimot at spilleren, for hver eneste stjerne sanket i «Super Mario 64», måtte starte en helt ny lagringsfil på «Super Mario World» og fullføre spillet. Altså 16 gjennomspillinger totalt.

Og alt ble styrt med beina på en original «Dance Dance Revolution»-arkademaskin.

På begge mattene samtidig.

Fordi WHY NOT?!

Ocarina of Time: Dank%

«The Legend of Zelda: Ocarina of Time» er et av de mest speedrunna spillene som finnes. Nesten alle aspekter ved spillet er nå kjent, og måten spillet vris og vendes på har gjort at verdensrekoren er på smått utrolige ...tre minutter og 55 sekunder.

Gjennom å utføre en rekke komplekse bevegelser og å plukke opp ting i det spesifikke deler av spillet lastes, kan speedrunnerne manipulere hvor ting lagres i minnet på spillet – med merkelige utfall.

Et spill som er såpass godt likt og som har såpass mange som speedrunner det, gjør at en rekke nye kategorier har dukket opp. Og her har vi «Dank%», en av de vakreste speedrun-kategoriene som finnes.

I denne kategorien ødelegger spillerne spillet på en sånn måte at spillet tror en Deku Stick – en diger pinne som kan tennes på – blir brukt som en Ocarina. Altså den titulære fløyten som gjør så mye rart i spillet.

Speedrun-en er over i det spilleren tenner på en Deku Stick, drar den opp til munnen, spiller en av Snoop Doggs låter på «Ocarinaen» – før Deku Stick-en brenner ut og det ser ut som Link drar «røyken» ned på lungene.

Det er noe merkelig flott over det hele.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3