Dessverre legger begrenset flerspiller og latterlig dyrt tilleggsinnhold en demper på det som ellers er et gjennomtenkt og balansert slåssespill med personlighet.
Det grunnleggende sitter som et skudd
Det nyeste kapittelet i historien om DOATech (ja, selskapet som arrangerer spillets tittel-turnering heter faktisk det) byr på et veldig nybegynnervennlig kampsystem med korte komboer og mange muligheter for å komme seg ut av kniper.
«Dead or Alive 6» er veldig enkelt å sette seg inn i med kun to angrepsknapper, èn for slag og èn for spark (pluss spesialangrep) og en verktøykasse av offensive og defensive triks som gjør at alle har en sjanse - uansett ferdighetsnivå.
Vanlige slag og spark føles som de treffer hardt, men den nye fatal rush-mekanikken bidrar ytterligere til å gi spillet en mer aggressiv følelse enn i tidligere versjoner. Det er en serie med brutale angrep du kan slippe løs bare ved å tappe lett på R1-knappen og det ser alltid spektakulært ut.
Jeg liker også at du kan kontre motstanderens forsøk på å kaste deg i bakken med ditt eget motkast, som så gjør ekstra skade som en belønning for god timing. I tillegg kan du koble sammen flere kast i en kjede slik at det nesten blir mer som en MMA eller pro-wrestling-kamp. Det er svært tilfredsstillende når det sitter, og hver av fighterne sine arsenal virker godt balansert opp mot de andre.
En flott makeover
Stort sett alle brettene og karakterene i «Dead or Alive 6» ser bedre ut, og virker mye mer levende enn i femmeren. Men det handler ikke bare om flere polygoner og mer detaljerte teksturer. Denne gangen syns jeg Team Ninja har landet på en lys og fargerik estetikk som passer godt til rollegalleriet serien er kjent for. Det gir spillet personlighet.
«Tekken 7» har nok overtaket når det gjelder minneverdige rollegalleri, men jeg syns at «Dead or Alive» sitt er undervurdert. Det virker også som Team Ninja har gått i litt mer realistisk retning her: Kasumi og Mila i dette spillet ser ut som legitime fightere med passende klær - tenk det!
På den mer teatralske siden av spekteret liker jeg også luchador-wrestleren La Mariposa, som bruker mange wrestling-inspirerte angrep som burde være lette å kjenne igjen for fans av WWE og pro wrestling.
Men jo, dette er fremdeles et «Dead or Alive»-spill med alt det innebærer. Om du syns de lettkledde damene og cheesy replikkene er pinlig pute-gaming, er det ingenting her som har endret seg fundamentalt fra tidligere spill. Personlig tar jeg det hele med stor humor. Alternativet er å ta «Dead or Alive» sitt univers alvorlig, og det kan jeg ikke anbefale at noen gjør.
Hvor dyp er lommeboka di?
Apropos klær: Med et spill der det visuelle aspektet (smakfullt eller ei) spiller så stor rolle er det helt på trynet hvor lang tid det tar å låse opp kosmetiske ting.
Etter hver kamp blir du «belønnet» med en mikroskopisk mengde poeng som du kan bruke på en helt tilfeldig kosmetisk ting og kun den tingen, men det er bare en brøkdel av summen du faktisk trenger for å gjøre den tilgjengelig. Og så må du bruke en annen valuta for å faktisk låse den opp!
Siden alt er tilfeldig er sjansen ekstremt liten for at du får poeng etter neste kamp som kan brukes på den samme tingen. Dermed har utviklerne lagt opp til en grind uten like. Men ikke vær redd: Du kan skaffe deg over 60 av spillets kostymer og de to låste karakterene ved å kjøpe sesongpasset for bare litt i underkant av 900 kroner. Høres det ut som en god deal?
Alternativet er selvfølgelig å spille flere hundre timer for å låse opp alt, hvis det høres ut som du ønsker å gjøre. Riktignok kan du få større engangssummer av valutaen ved å få perfekt score på alle oppdragene i DOA Quest-modusen, men når du har gjort dette er du fremdeles ikke i nærheten av å ha alt.
Det vitner om en mangel på respekt for folks tid og penger. Å låse opp ting skal føles som en belønning, ikke være en kilde til irritasjon. Et nytt sesongpass kommer senere i år, så tiden vil vise om de gjør endringer i hvordan de håndterer kosmetiske ting og nye karakterer. Jeg tror Koei Tecmo har mye å tjene på å innse at de har bomma her, og rette opp i det.
Umulig å spille med venner?
Spillet har en god mengde av forskjellige moduser du kan bryne deg på alene.
DOA Quest som jeg nevnte tidligere byr på unike utfordringer som du må løse, og samtidig funker det som en slags introduksjon som lærer deg spillet uten at du egentlig tenker over det. Det er absolutt å anbefale hvis du vil lære deg noen mer avanserte triks.
Historiemodusen er latterlig hvis du prøver å ta den på alvor, men jeg klarer ikke mislike den. «Dead or Alive» sin fiktive verden er bare så fullstendig bananas at den alltid klarer å underholde meg. Hvordan kan jeg hate et spillunivers som ga navnet Fame Douglas til en av rollefigurene sine? Helsike heller, jeg skulle ønske det var mitt eget navn!
En heftig opplæringsmodus med detaljerte forklaringer av alle moves til alle karakterene, følger også med. Her kan andre slåssespill virkelig lære av «Dead or Alive 6», spesielt Capcom som alltid gjør det vanskelig å lære seg «Street Fighter»-spillene sine.
Men så kommer vi til fartsdumpen: Har du lyst til å spille mot venner? Lykke til, det går nemlig ikke an i skrivende stund! Jeg vet ikke om de har planer om å introdusere lobbyer eller lignende, men akkurat nå er det kun én online-modus og det er ranked matches hvor du spiller 1v1 mot tilfeldige motstandere. De tilfeldige kampene fungerer bra, men hvorfor er spillet bare begrenset til det?
Slåssespill er alltid best mot venner, så å ekskludere muligheten for det er uforståelig for meg. Jeg kan ikke komme på en eneste god grunn annet enn at de ikke rakk å inkludere det, men burde det ikke vært en prioritet fra start? Hvis du har et ønske om å spille med venner, vær klar over at det kun er mulig i sofaen akkurat nå.
Det er dermed noen viktige forbehold som gjelder når jeg anbefaler dette spillet. På den ene siden er det veldig moro å spille lokalt, med gode angrep- og forsvarsmekanikker som både nybegynnere og erfarne spillere kan bruke.
Det ser i tillegg veldig lekkert ut, og byr på varierte spillmoduser som utfordrer deg på interessante måter. Etter min mening er det en forbedring fra femmeren på nesten alle områder.
Samtidig er jeg bekymret for spillets fremtid så lenge utgiveren selger sesongpass (det første av flere, forresten) med nye karakterer til nesten 900 kroner, og så lenge systemet for opplåsing av kosmetiske tilleggsting er så kynisk designet. Så har du online-delen som kun har et minimum av funksjonalitet slik at de kunne huke av «flerspiller» bakpå boksen.
Vi lever i 2019, og spill blir aldri helt ferdige - på godt og vondt. Ting kan endre seg. Jeg håper Koei Tecmo tar til seg kritikken mot sesongpass-tullet og legger til flere muligheter for spilling over nett. Inntil videre er det mye gøy å ha i «Dead or Alive 6», så lenge du er klar over begrensningene og kan ignorere den kyniske økonomien bak det å låse opp karakterer og kostymer.
PS! Muligheten til å spille mot venner skulle opprinnelig være en del en oppdatering på lanseringsdagen, men er i skrivende stund planlagt for en gang i mars.
«Dead or Alive 6» er sluppet til PS4 (testet), Xbox One og pc.