OSLO (PressFire.no:) I et lite kontorlandskap ikke langt fra slottsparken i Oslo sitter det nå en ti-talls unge entusiastiske barnlige nesten-menn (og en jente) og jobber med siste puss på en interaktiv barnebok.
På veggene henger det konseptkunst og skisser som brukes for å skape miljøene i et kommende spill, eller interaktiv barnebok, som har fått navnet «Hogworld».
Bildene viser en fargerik eventyrverden med et strøk mystikk og mørke. Og i sentrum av det hele – en liten tass med kaninører, store øyner, grisenese, støttenner og en rød-svart-stripete genser. Det er naturligvis hovedrolleinnhaveren Gnart.
Opprinnelig var Snow Castle Interactive i gang med å lage det episodebaserte eventyrspillet «Winds of Edéa», men har valgt å legge spillet på is for å løse finansieringssituasjonen, forklarer spillprodusent Bendik Stang til PressFire.
I mellomtiden lager de «Hogworld» som foregår i samme univers som «Winds of Edéa».
Stang forteller at han tror at å blande bøker med spill for å skape interaktive fortellinger kan bli stort i fremtiden. Han mener forsøkene på interaktive bøker har vært ganske primitive frem til nå, men at smarttelefoner og nettbrett åpner for helt nye muligheter.
Og han virker spesielt entusiastisk når det kommer til hvordan dette kan brukes av barn. Han viser oss selv en relativt enkel applikasjon på iPad som han laget til sin datter. Midt på skjermen vises en banan mens hver side har et mindre bilde av et nytt objekt. Når du trykker på bananen kommer det en stemme som sier «banan». Et slags pedagogisk leketøy for å lære å snakke. Det skal ha vært en stor suksess.
Han fortsetter ved å fortelle at det ble gjort et forsøk i Sør-Korea hvor noen elever fikk pensumet gjennom spill kontra tradisjonell pedagogisk metode. Resultatet var at de som lærte via spill hadde 40 prosent bedre resultat.
Likevel påpeker Stang at han ikke nødvendigvis har store troa på å tre pedagogiske spill nedover ungene, for det vil være som å kamuflere smaken av medisin.
Det sagt, er det lite som fremstår som pedagogisk i «Hogworld». Det er mer i familie med pek-og-klikk-eventyr, men ganske forenklet med tanke på målgruppen. Skjermen består stort sett av ting miljøer som kan utforskes ved å trykking ellerskapninger å snakke med. Og det hele skal stemmelegges både på norsk og engelsk, og Stang bekrefter at de er i full gang med å finne egnede stemmer.
Den tiltenkte skuespilleren, Jakob Oftebro, som også har fortellerstemmen i den norske traileren måtte dessverre melde avbud på grunn av «Kon-Tiki»-filmen.
Opplevelsen løftes mye av det svært sjarmerende visuelle uttrykket og det er ikke vanskelig å forestille seg at smårollinger kan bli småforelsket i den småredde, men likevel modige kanin-grisen.
Stang forklarer at universet spillene foregår i stor grad stammer fra hodet til Fridtjof Leivestad Olsen - en av kunstnerne i teamet.
Det tiltalende universet ser likevel ikke barnslig ut - det ser ut til å ha en A.A. Milne-kvalitet over seg. Vi ytrer ønske om et spill for voksne fra samme univers, og Stang lyser opp før han sier:
- Det kommer. «Hogworld The Game» heter det, forteller han entusiastisk.
Det mangler i alle fall ikke på prosjekter og idéer hos Snow Castle-folka.
Stang forklarer videre at «Hogworld: The Game» vil være mer som et plattformspill med gåteelementer og nevner «Monkey Island», «Ratchet & Clank» og finskutviklede «Trine» som inspirasjonskilde.
Men først og fremst handler høsten om kanin-grisen Gnart og «Hogworld» til de minste.
Stang vil ikke gi en eksakt dato for «Hogworld», men går med på at det skal være klart for lansering innen et par måneder. Videre bekrefter han at utviklerverktøyet, Unity, er tilrettelagt for å også dytte ut spillet til Android-baserte mobiler og nettbrett.