(PressFire.no): I går kom et ganske etterlengtet plattformskytespill ut, til øredøvende stillhet. «Mighty No. 9», fra mannen bak «Mega Man», Keiji Inafune, var en kjempesuksess på Kickstarter - der det dro inn over fire ganger så mye som utviklerne spurte om.
Nesten fire millioner dollar endte opp i pungen til Inafune, og utviklingen kunne starte.
Men den ble i realiteten svært vondt og stappfull av forsinkelser, vanskeligheter og brutte løfter. Folk ble heller ikke kjempeglad da en svært slapp trailer kom for en del uker siden.
For å strø salt i såret ble det lansert en konseptvideo for å teste Unreal Engine til spillet tidlig i utviklingsfasen. Denne ble visstnok produsert på bare syv dager, og ser merkelig nok langt bedre ut enn det ferdige spillet vi fikk – tre år etter.
Streamet lanseringen
Så hva skjedde? I en stream tidligere i dag svarte «Mighty No. 9»-skaperen Inafune litt på akkurat hva han følte om utviklingen og lanseringen.
- Jeg beklager for at at dere måtte vente på spillet. Det er veldig vondt når du vil at alle skal spille så snart som mulig, og ikke få det til, sier han om utsettelsene.
Han sier videre at de undervurderte tiden det ville ta, arbeidsmengden og pengene som måtte til. Av de fire millionene dollar de fikk inn på Kickstarter, gikk omtrent 60 prosent til selve utviklingen av spillet, og mye tid og penger ble brukt på å få spillet til å kjøre på mange plattformer.
De hadde hele ti forskjellige porteringer til andre plattformer gående, merkelig nok samtidig som utviklingen av spillet pågikk – en overraskende måte å gjøre ting på.
«Bedre enn ingenting»
På spørsmål om det ville komme mer innhold via DLC-er var svaret nei.
- Vi la alt inn i spillet, og vi prøvde ikke å legge inn mikrotransaksjoner eller DLC for ekstra penger. Alt er i spillet fra før. Så akkurat nå er dette det du får i «Mighty No. 9»-verdenen.
- Vi håper at om ting går bra her, at vi kan lage oppfølgere. Fordi jeg har ikke fått nok av 2D-plattformere. Så selv om dette («Mighty No. 9») ikke er perfekt, så er det bedre enn ingenting.
«Bedre enn ingenting» er ikke akkurat tidenes PR-innsalg, og en kan jo undre seg litt over hvordan det hele hadde sett ut dersom Kickstarteren «bare» hadde fått inn summen de først spurte om; 900 000 dollar.
Vi anmeldte i hvert fall spillet til en svak treer. Du kan lese anmeldelsen her.
Og du kan forøvrig se hele streamen her.
Oppdatering: Det var teammedlem Ben Judd, mannen i den røde skjorten, som uttalte «Det er bedre enn ingenting», ikke Inafune - Judd oversatte det Inafune sa, men la til den siste biten selv.