
Det er ikke veldig sannsynlig at denne legen vil deg noe godt
Vi tok en runde i «Until Dawn»-oppfølgeren «The Inpatient».
OSLO (PressFire.no): Du sitter i en rullestol i et slags laboratorium. En slags lege kommer ut av mørket og inn i lyset. Han snakker til deg med en påtatt vennlig stemme, men med undertoner som vitner om skjulte motiver.
Han virker egentlig ikke interessert i ditt beste, men mer hva du vet eller hva du kan.
At armene dine er bundet fast i rullestolen styrker bare mistanken – du er ikke på et vanlig sykehus og det tvilsomt at du befinner deg der av fri vilje.
Særlig... Tvilsom lege

Legen stiller deg spørsmål om hva du husker og når du stiller deg spørrende får du plutselig glimt av å ha gjemt deg i et skap, men blir oppdaget og tatt. Tilbakeblikket formidler ikke en hyggelig opplevelse.
Plutselig er du tilbake i stolen igjen og legen stiller deg flere spørsmål om minnene dine. Hva husker du egentlig og skal du fortelle ham sannheten?
Den eneste måten du kan svare på spørsmålene er ved å bevege hodet, og dermed også blikket, til venstre eller høyre for mannen.
Mindre åtittallet og mer psykologisk

Dette er vr-spillet «The Inpatient» fra folka bak «Until Dawn», og det foregår ikke bare i samme univers, men 60 år før eventyrspillet fra 2015.
Forskjellen er at dette spillet er utviklet spesifikt for PlayStation VR, men også her vil valgene du tar påvirke historien.
Men der «Until Dawn» er slags uhøytidelig hyllest til tidlig Sam Raimi, Wes Craven og John Carpenter gir den lille testen vår mer en følelse av Lovecraft, Kubrick, David Lynch og «Jacobs Inferno».
En ubehagelig stemning tynger omgivelsene og paranoiaen kommer snikene fra første stund – tilliten til personalet på mentalsjukehuset er tynn, noe som du kan velge å ta et oppgjør med i dialogen med dem.
Men er det deg det er noe galt med, eller er du en del av et eksperiment som er designet i helvete?
Skreddersydd vr

Den noe enkle mekanikken hvor du tar valg som påvirker historien kler på noen måter virtuell virkelighet, hvor man har noen begrensinger knyttet til blant annet bevegelighet.
I den svært korte demonstrasjonen kommer det imidlertid også fram at du bør utforske omgivelsene. Informasjon kan brukes for å finne motiv og således gi deg ledetråder til framtidige valg.
I likhet med «Statik» har utviklerne valgt å omfavne begrensingene i systemet for å gjøre poeng utav det i det fortellertekniske – og på den måten forteller et spill som best passer i VR.
Spillet vil også ha muligheten til å ta valg med mikrofon, hvor du faktisk kommuniserer med din egen stemme. Dette fikk vi dessverre ikke testet i vår demonstrasjon.
«The Inpatient» var opprinnelig planlagt for utgivelse i slutten av november, men ble utsatt til 24. januar.