(PressFire.no): Det har vært en meme siden oldtiden. Helt siden de første eksperimentene med å legge sammen tall via «Minecraft» sitt «strøm»-system, kalt redstone, har det vært vitset om at en vakker dag vil vi ha «Minecraft» som kjører i «Minecraft».
Den dagen er nå kommet.
I en video postet i natt får vi se det umulige: En datamaskin bygd inne i «Minecraft» kjører en egen utgave av det samme spillet i 3D, vist på en forholdsvis høyoppløselig skjerm bygd inne i spillet, spilt med en PlayStation-kontroller – også bygd inne i spillet.
Hvordan er dette mulig?
Året etter Markus Persson lagde «Minecraft» i 2009 kom en av de viktigste oppdateringene spillet skulle få. Redstone var navnet på et system bestående av ledninger, brytere og repeatere.
Disse kunne brukes til å aktivere dører eller andre blokker fra avstand, men også inngå i mer komplekse kreasjoner og i teorien lage logiske porter – som er de fundamentale byggesteinene i elektronikk.
Dette kan dermed skaleres opp, og tidligere har vi sett folk konstruere enkle kalkulatorer, mens andre har sett på litt større oppgaver etter hvert som maskinene som kjører «Minecraft» er blitt sterkere og sterkere (og dermed kan støtte flere blokker og operasjoner).
Det er derimot praktiske hensyn som dukker opp, som at redstone-signaler går ganske treigt – og at blokkene tar mye plass.
Lagde først en hel CPU
Det er «Minecraft»- og prosessor-fantast sammyuri som har tatt steget over de fleste andre med dette prosjektet
Han er ikke hvem som helst: For et års tid siden designet og bygget han CHUNGUS 2: Electric Boogaloo – som til tross for hva navnet antyder var en helt usannsynlig bragd.
CHUNGUS 2 er ganske enkelt en fullt fungerende 1hz 8-bits CPU med 256 byte minne som kjører inne i «Minecraft» og som kan kobles opp til andre moduler som kontrollere, skjermer, mer minne og ekstern lagring.
Som selvfølgelig også må bygges i spillet.
I tillegg hadde sammyuri lagd sin egen assembler slik at hvem som helst kunne skrive kode utenfor spillet og eksportere dette til CHUNGUS-lesbare «Minecraft»-blokker.
I videoen under som viser prosessoren kan vi se spill som «Snake», «Breakout» og «Tetris» kjøre på den:
https://www.youtube.com/watch?v=FDiapbD0Xfg
Oppgradert meta-maskin
Men nå har prosjektet altså gått langt over dette, og sammen med spillerne Uwerta og StackDoubleFlow har sammyuri utvidet det som var antatt mulig:
Først måtte de oppgradere datamaskinen inne i «Minecraft».
Dette ble gjort ved å utvikle nye «PC»-komponenter som passer til CHUNGUS 2, inkludert ekstra moduler for minne (både RAM og ROM), en ny grafikkprosessor og nye mattematikk-prosessorer har trioen greid å klemme nok kraft ut av enkle «Minecraft»-blokker.
Denne modifiserte meta-datamaskinen har 8 kilobyte program-minne, 512 byte, støtter hardware-akselerering og har 6 kilobyte video-minne.
Det hele driver en 96x64 piksler stor skjerm som støtter to farger, og som viser spillet i all sin prakt.
Spillet-i-spillet kjører en verden på bare åtte ganger åtte ganger åtte blokker, men det meste fra originalspillet er bevart – du kan sanke blokker, crafte både i inventory og på arbeidsbenker, smelte om ting i ovner og ta fallskade og dø. Kister, mat og måten gress og trær vokser på fungerer også.
Enda mer imponerende er det at «Meta-Minecraft», eller hva vi nå enn skal kalle det, kjører inne i en helt vanlig utgave av «Minecraft» uten noen mods eller andre endringer. Utviklerne har heller ikke brukt kommando-blokker eller andre triks for å få det til å fungere.
Det hele går derimot treigt, der én enkelt bildeoppdatering på skjermen tar flere dager.
Derfor har teamet bak utviklingen brukt en server som skrur opp hastigheten på redstone-signalene mange tusen ganger for å kunne ta opp videoen – men i teorien er altså alt dette byggbart i en hvilken som helst «Minecraft»-verden.
Å si at alt dette er imponerende er liksom ikke nok. Ta en kikk på videoen selv:
https://www.youtube.com/watch?v=-BP7DhHTU-I