(PressFire.no): I 1990 begynte finnen Sami Maaranen jobben med å lage spillet «Unreal World» - et rollespill satt i middelalderverdenen Ankhyrnia, med alver, orker, trollmenn og alt som hører med i et fantasy-spill.
Spillet var den gangen kun bygget opp av såkalt ASCII-grafikk - kun tegn som brukes for å tegne former.
Siden den gang har ikke bare utviklerteamet doblet staben med én utvikler til, men handlingen også flyttet til jernalderens Finland og fått grafikk.
I 2000 ble spillet også utvidet til støtte for CD-ROM, noe ga dem muligheten til å legge til mer jåleri som bilder, filmsekvenser og musikk.
Godt dokumenter utvikling
Selve tidslinjen for spillet er godt dokumentert på spillets nettside, hvor hver versjon har fått en egen beskrivelse for hvert år det har vært i utvikling.
Det vil si – helt til 2015, hvor det bare står «to be continued».
I august fridde utviklerne til kunder på den digitale spillbutikken Steam om å få gi ut spillet sitt der, hvor de til slutt fikk nok stemmer til å bli godkjent.
Og nå er datoen endelig klar – 26. februar markerer den endelige utgivelsesdatoen for spillet – og markerer den foreløpige avrundingen av 26 års utvikling.
Stille vann har dypest grunn
Spillets overflate er nok av det spartanske slaget, men vi tolker det til at det er i spillets mekanikker at det kan vinne.
I bunnen snakker vi her om et såkalt rogue like, hvor de ikke bare kan skryte av å ha tilfeldig skapte kart, men også dype mekanikker og være helt åpent.
Generelt virker spillet å være smekkfullt av systemer, som bør tiltrekke seg en viss type spillere.