(PressFire.no): Det begynte med kronerulling gjennom folkefinansiering, men endte i salg til Facebook til en prislapp pålydende 12 milliarder kroner.
Oculus Rift har i ettertid blitt ansett som fanebærer i løpet om virtuell virkelighet – i ettertid har nemlig både Sony og Valve meldt seg på med sine respektive løsninger.
Krever sitt
Nylig kunngjorde Oculus Rift at de lanserer i første kvartal 2016 og nå avslører Oculus Rift-teamet maskinanbefalingene sine, og det viser seg nok at mange bør vurdere en oppgradering før man sikrer et sett med briller.
Det er skjermkortet som blir den største kostnaden, hvor de anbefaler et Nvidia GTX 970, AMD 290 eller tilsvarende. I skrivende stund koster kortene i denne klassen mellom 3000 og 3500 kroner.
I tillegg anbefales en prosessor av typen Intel i5-4590 eller tilsvarende, som koster rundt 2000 i dag.
Det skal også en del minne til også, og de anbefaler minst 8 gigabyte.
Dette var anbefalte spesifikasjoner for at opplevelsen skal gå som tiltenkt, men i tillegg har brillene direkte krav for å fungere.
Tre ganger så krevende
Spesifikasjonene er satt sammen for at brukeren skal ha en god opplevelse. Det forklares at det er en utfordring å ha minimum 90 bilder i sekundet med en oppløsning på 2160 piksler i bredden og 1200 piksler i høyden.
Oculus Rift-teamet mener at det kreves omtrent tre ganger mer grafikkraft for å kjøre Oculus Rift enn et tradisjonelt spill med 1080p-oppløsning.
Bærbare pc-er et problem
De varsler samtidig en utfordring når det kommer til bærbare pc-er, som de mener ofte har arkitektur knyttet til grafikkprosessor som ikke egner seg for virtuell virkelighetsbriller.
Videre påpeker de også at bærbare maskiner ikke har kraft nok i den størrelsesorden de anbefaler.
Sist, men ikke minst - de har satt all utvikling for Mac og Linux på pause for å fokusere på en lansering for Windows. Det skal være et ønske å ta opp utviklingen, men ingenting ligger i planene ennå.