(PressFire.no): Det er i et ferskt intervju med VG27.com at mannen som opprinnelig skapte «Deus Ex», Warren Spector», åpner om der nyere spillene i serien.
Skreik i frustrasjon
Det er spesielt «Deus Ex: Human Revolution» fra 2011 han velger å kommentere.
- Spør kona mi og hun kommer til å fortelle deg om hvordan jeg skreik i frustrasjon gjennom mye av «Human Revolution». Det er tre eller fire ting jeg ville ha gjort annerledes og de tre, fire tingene plager meg.
Han forklarer blant annet hvordan dekningssystemet holdt på å gjøre ham gal.
- Bare la spilleren gjemme seg og gjør den kunstige intelligensen smart nok til å skjønne det, sier han.
I tillegg mislikte han at du du ikke har et angrep eller våpen som er «gratis» å bruke.
- Selv å sparke noen kostet energi.
Han kritiserer også spillets snikesystem.
- Hvis du ble oppdaget måtte du spille hele oppdraget som et skytespill.
Til slutt er det boss-kampene han kritiserer
- De lærte deg opp til at det var flere metoder for å løse problemene på, og så gir de deg en boss hvor du bare skal drepe den.
Men til syvende og sist er ikke alt krise, ifølge Spector.
- Da jeg var på slutten, føltes det som en «Deus Ex»-opplevelse. Teamet behandlet spillet med respekt for hva vi prøvde å oppnå med det originale spillet og jeg mener de gjorde en virkelig god jobb – med unntak av en håndfull ting som jeg fant frustrerende.
Han innrømmer også at han umiddelbart hadde sagt ja om han ble spurt om å være med å lage et nytt spill i serien.
På pause
Foreløpig har Square Enix satt pause for «Deus Ex»-spill etter at det forrige spillet skuffet på salgslistene.
Spector har imidlertid tro på at «Deus Ex» dukker opp igjen.
- Den har en tendens til å komme tilbake. Man vet aldri.
Warren Spector sto blant annet bak «Deus Ex» og «Deus Ex: Invisible War» - han slapp også «Thief: Deadly Shadows» i Ion Storm før han ga seg og begynte på «Epic Mickey» hos Disney – noe som endte i en gigantisk fiasko.
Etter en lengre pause er han for tiden aktuell med «Underworld Ascendant».