(PressFire.no): Natt til tirsdag 15. mai var det duket for at man endelig skulle få spille ett av årets mest etterlengtede spill, «Diablo III». Da åpnet serverne for spillet.
Slik gikk det ikke for veldig mange, helt siden starten har det vært vanskelig å få tilgang til spillet.
Spillet må nemlig autoriseres over internett hver gang det startes, selv om du ikke har planer om å spille med andre på nettet.
Det offisielle forumet til spillet overfylles nå av tilbakemeldinger fra spillere som har hatt problemer siden lanseringen.
Mange av spørsmålene på forumet lurer nå på hvordan et selskap som Blizzard, som med «World of Warcraft» har lang erfaring med stor pågang på servere, ikke kan være forberedt på dette.
Én bruker truer nå også med et gruppesøksmål:
- Hvis serverene ikke er oppe og jeg ikke kan spille spillet mitt, ser jeg dere i retten. Jeg har betalt penger for dette og det finnes ingen måte å spille det offline. Uten at deres servere er oppe, kan jeg ikke spille. Så i essens tok dere pengene mine uten å levere et produkt.
- Hvis det ikke blir fikset innen 24 timer etter lansering, kan dere potensielt tape millioner. Sjekk pulten din i morgen, da vil brevet ligge der, skriver forumbrukeren MatteyH.
Også PressFire-leserne har rapportert om lignende problemer.
- Slippet er en katastrofe. Ingen servere på noen kontinenter fungerer, feilmeldingskoder som 108, 300006, 75 og 37 dukker opp for spillere i hele verden. Så å si ingen kommer inn, sier en av PressFire-leserne som også påpeker at selve installasjonen tok ham over seks timer.
Enkelte mener at spillerne forlanger for mye av Blizzard. I en kommentar skriver VG247.com-skribenten Patrick Garrat at man «ikke skal la dette ødelegge et av årets beste spill».
Han skriver videre at man ikke bør sitte å vente på at ting skal fungere, men bør «slutte å syte» og heller drikke litt te, trene, jobbe eller tilbringe litt tid med familien.
Thomas Nortvedt, som er sjef for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, forteller PressFire at det er selger som har ansvar for at produktet fungerer.
I dette tilfellet kan man da heve kjøpet, om det ikke fungerer som anvist, sier han.
Han forklarer videre at maktfordelingen er skjev og at denne typen problemer er noe det jobbes med i Forbrukerrådet:
- Problemstillinger rundt dette med at man alltid må være online er noe vi har et sterkt fokus på, fordi dette gir tjenesteyter en enorm makt og mulighet til å kontrollere og styre både selve produktet og konsoller eller pc, forteller Nortvedt.
- Her kan det også være en tråd inn til markedsføringsloven, dersom det ikke er godt nok opplyst om at det er et krav om at man alltid må være online, selv om du ikke skal spille online.
Også vi i PressFire-redaksjonen hadde i går problemer, hele dagen. Selv når vi var inne i spillet var det flere av onlinefunksjonene som ikke fungerte skikkelig. Hvis man ble kastet ut av spillet, ventet en ny lang prosess for å komme seg inn igjen.
Lignende situasjoner har også oppstått når andre spill har krevd at man kobler seg på internett for å spille. Etter lanseringen av «Battlefield 3» var det store problemer med autoriseringen over internett, noe som hindret spillerne å få spille.
Blizzard opplyser både når du starter spillet og i andre kanaler at de er klar over problemene, og at det jobber med å få fikset dem.
Vi har bedt om en kommentar fra Blizzard, men har ikke fått svar innen publiseringstidspunktet.