Annonse

Dropper kontroversielt antijuks-system i «Doom Eternal»

Det etter massivt med negative tilbakemeldinger.

Dropper kontroversielt antijuks-system i «Doom Eternal»

Det etter massivt med negative tilbakemeldinger.
17:03
13:25
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:25
17:03
TL;DR

(PressFire.no): Det har murra godt i «Doom Eternal»-miljøet etter at id Software i forrige uke implementerte Denuvo sitt verktøy for å bekjempe juks i spillet.

Mange har reagert på hvordan systemet skaffer seg tilgang til datamaskinene spillet er installert på og stiller spørsmål rundt personvernet – i tillegg til sikkerheten.

Men det etiske og sikkerhetsmessige er ikke det eneste spillerne har reagert på – det meldes om til en viss grad store tekniske problemer etter utrullinge - til ogmed rundt historiedelen.

Resultatet har vært et vell av negative anmeldelser fra brukerne på blant annet Steam.

Nå snur id Software og fjerner løsningen.

I et innlegg forteller de om motivasjonene bak implementeringen, hvor de ytrer ønske om å også satse mer på Battlemode.

De forklarer også at grunnen til at antijukse-systemet påvirker historiedelen er at de forbereder seg på lanseringen av Invasion – som blir en blanding av historiedel og flerspiller.

Videre heter det at de mest effektive antijuks-systemene typisk må ha tilgang til kjernen, men at systemet møtte utviklernes krav til sikkerhet og personvern.

Id Software skal også ha fått kritikk for å ha vært for treige med å implementere antijuks-systemer til «Doom» (2016).

Nå tolker de imidlertid tilbakemeldingene som så negative at de kommer til å evaluere hvordan de tilnærmer seg juks på en annen måte.

Dermed fjernes Denuvo sin antijuks-løsning fra spillet i neste oppdatering.

De bedyrer også at eventuell reduksjon i ytelse eller stabilitet for spillet ikke skyldes Denuvo, men andre faktorer.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Det etter massivt med negative tilbakemeldinger.
Dropper kontroversielt antijuks-system i «Doom Eternal»
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Det har murra godt i «Doom Eternal»-miljøet etter at id Software i forrige uke implementerte Denuvo sitt verktøy for å bekjempe juks i spillet.

Mange har reagert på hvordan systemet skaffer seg tilgang til datamaskinene spillet er installert på og stiller spørsmål rundt personvernet – i tillegg til sikkerheten.

Men det etiske og sikkerhetsmessige er ikke det eneste spillerne har reagert på – det meldes om til en viss grad store tekniske problemer etter utrullinge - til ogmed rundt historiedelen.

Resultatet har vært et vell av negative anmeldelser fra brukerne på blant annet Steam.

Nå snur id Software og fjerner løsningen.

I et innlegg forteller de om motivasjonene bak implementeringen, hvor de ytrer ønske om å også satse mer på Battlemode.

De forklarer også at grunnen til at antijukse-systemet påvirker historiedelen er at de forbereder seg på lanseringen av Invasion – som blir en blanding av historiedel og flerspiller.

Videre heter det at de mest effektive antijuks-systemene typisk må ha tilgang til kjernen, men at systemet møtte utviklernes krav til sikkerhet og personvern.

Id Software skal også ha fått kritikk for å ha vært for treige med å implementere antijuks-systemer til «Doom» (2016).

Nå tolker de imidlertid tilbakemeldingene som så negative at de kommer til å evaluere hvordan de tilnærmer seg juks på en annen måte.

Dermed fjernes Denuvo sin antijuks-løsning fra spillet i neste oppdatering.

De bedyrer også at eventuell reduksjon i ytelse eller stabilitet for spillet ikke skyldes Denuvo, men andre faktorer.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Dropper kontroversielt antijuks-system i «Doom Eternal»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode