Dropper kontroversielt antijuks-system i «Doom Eternal»

Det etter massivt med negative tilbakemeldinger.

22. mai 2020 13:25

(PressFire.no): Det har murra godt i «Doom Eternal»-miljøet etter at id Software i forrige uke implementerte Denuvo sitt verktøy for å bekjempe juks i spillet.

Mange har reagert på hvordan systemet skaffer seg tilgang til datamaskinene spillet er installert på og stiller spørsmål rundt personvernet – i tillegg til sikkerheten.

Men det etiske og sikkerhetsmessige er ikke det eneste spillerne har reagert på – det meldes om til en viss grad store tekniske problemer etter utrullinge - til ogmed rundt historiedelen.

Resultatet har vært et vell av negative anmeldelser fra brukerne på blant annet Steam.

Nå snur id Software og fjerner løsningen.

I et innlegg forteller de om motivasjonene bak implementeringen, hvor de ytrer ønske om å også satse mer på Battlemode.

De forklarer også at grunnen til at antijukse-systemet påvirker historiedelen er at de forbereder seg på lanseringen av Invasion – som blir en blanding av historiedel og flerspiller.

Videre heter det at de mest effektive antijuks-systemene typisk må ha tilgang til kjernen, men at systemet møtte utviklernes krav til sikkerhet og personvern.

Id Software skal også ha fått kritikk for å ha vært for treige med å implementere antijuks-systemer til «Doom» (2016).

Nå tolker de imidlertid tilbakemeldingene som så negative at de kommer til å evaluere hvordan de tilnærmer seg juks på en annen måte.

Dermed fjernes Denuvo sin antijuks-løsning fra spillet i neste oppdatering.

De bedyrer også at eventuell reduksjon i ytelse eller stabilitet for spillet ikke skyldes Denuvo, men andre faktorer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3