Annonse

Dropper samarbeidet med «Doom Eternal»-komponisten

Det etter offentlig skittenvask rundt soundtracket.

Dropper samarbeidet med «Doom Eternal»-komponisten

Det etter offentlig skittenvask rundt soundtracket.
16:04
12:13
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:13
16:04
TL;DR

(PressFire.no): Da id Software slapp det offisielle soundtracket var det enkelte som reagerte på lydkvaliteten – noe lydblogger Reace «whatACDCguy» Niles gikk i sømmene.

Ved å hente inn musikken i et lydprogram viste det seg at de nye versjonene av låter fra 2016-spillet har vesentlig redusert dynamisk rekkevidde – typisk kjent fra den såkalte loudness war.

Komponisten Mick Gordon bedyret sin uskyld offentlig og påpekte at han bare hadde mikset noen få låter på utgivelsen, samtidig som han hevdet at dette ikke var noe han ville ha gjort.

Gordon gikk også ut og avslørte at forholdet mellom ham og id Software hadde surnet og at framtidig samarbeid derfor var lite sannsynlig.

I kjølvannet rettet derfor fansen sitt sinne mot spillets lyd-designer, som skal ha stått for lydmiksen på de resterende låtene.

Kritikken mot lydkvaliteten og personene involvert har tiltatt så mye at id Software nå tar affære.

I et lengre innlegg går produsent på «Doom Eternal» Marty Stratton gjennom hele prosessen og dermed også avfeier anklagene om at Mick Gordon ikke fikk den kreative friheten eller tiden han trengte for å levere bedre kvalitet.

Han forklarer i detalj hvordan Gordon hadde flere muligheter til å levere mer musikk til utgivelsen, men at han også sa seg enig i å utvide utgivelsen med lydsporene til lyddesigneren.

- Det som har blitt uakseptabelt for meg er angrepene på lyddesigneren vår, spesielt med tanke på det fantastiske bidragene hans til spillet, i tillegg til skadene dette gjør på alle de talentfulle folkene som har bidratt til spillet, skriver han.

Videre verifiserer han at de har slitt med «produksjonsrelatert utvikling» med komponisten Mick Gordon, og at det derfor oppsto utfordringer rundt leveranse.

Han offentliggjør han store deler av avtalen med Gordon, som skulle levere minst 12 lydspor til utgivelsen. Han skal også ha fått innvilget seks uker ekstra tid for å fullføre leveransen.

På grunn av urolighetene rundt leveransen skal de imidlertid sikret seg ved å la lyddesigneren på prosjektet lage noen egne mikser som «nødplan». Disse miksene er basert på tilgjengelige lydsekvenser fra Gordon ment for spillet og derfor også komprimert og redusert dynamisk rekkevidde.

I siste liten skal Gordon ha levert ni lydspor, men hvor Stratton mente de var for mye «stemningsmusikk» og ikke det fansen forventer av et «Doom»-soundtrack. Derfor skal de ha blitt enige om å bruke lydspor fra sin egen lyddesigner.

Nå skal de ha tatt kontakt med Mick Gordon for å få klarhet i motivasjonen for å ta diskusjonen offentlig, hvor han skal ha ytret misnøye med visse versjoner av låtene og delt credits på visse spor.

Konklusjonen blir nå at id Software dropper samarbeidet med Gordon på utvidelsen de har i produksjon.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Det etter offentlig skittenvask rundt soundtracket.
Dropper samarbeidet med «Doom Eternal»-komponisten
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Da id Software slapp det offisielle soundtracket var det enkelte som reagerte på lydkvaliteten – noe lydblogger Reace «whatACDCguy» Niles gikk i sømmene.

Ved å hente inn musikken i et lydprogram viste det seg at de nye versjonene av låter fra 2016-spillet har vesentlig redusert dynamisk rekkevidde – typisk kjent fra den såkalte loudness war.

Komponisten Mick Gordon bedyret sin uskyld offentlig og påpekte at han bare hadde mikset noen få låter på utgivelsen, samtidig som han hevdet at dette ikke var noe han ville ha gjort.

Gordon gikk også ut og avslørte at forholdet mellom ham og id Software hadde surnet og at framtidig samarbeid derfor var lite sannsynlig.

I kjølvannet rettet derfor fansen sitt sinne mot spillets lyd-designer, som skal ha stått for lydmiksen på de resterende låtene.

Kritikken mot lydkvaliteten og personene involvert har tiltatt så mye at id Software nå tar affære.

I et lengre innlegg går produsent på «Doom Eternal» Marty Stratton gjennom hele prosessen og dermed også avfeier anklagene om at Mick Gordon ikke fikk den kreative friheten eller tiden han trengte for å levere bedre kvalitet.

Han forklarer i detalj hvordan Gordon hadde flere muligheter til å levere mer musikk til utgivelsen, men at han også sa seg enig i å utvide utgivelsen med lydsporene til lyddesigneren.

- Det som har blitt uakseptabelt for meg er angrepene på lyddesigneren vår, spesielt med tanke på det fantastiske bidragene hans til spillet, i tillegg til skadene dette gjør på alle de talentfulle folkene som har bidratt til spillet, skriver han.

Videre verifiserer han at de har slitt med «produksjonsrelatert utvikling» med komponisten Mick Gordon, og at det derfor oppsto utfordringer rundt leveranse.

Han offentliggjør han store deler av avtalen med Gordon, som skulle levere minst 12 lydspor til utgivelsen. Han skal også ha fått innvilget seks uker ekstra tid for å fullføre leveransen.

På grunn av urolighetene rundt leveransen skal de imidlertid sikret seg ved å la lyddesigneren på prosjektet lage noen egne mikser som «nødplan». Disse miksene er basert på tilgjengelige lydsekvenser fra Gordon ment for spillet og derfor også komprimert og redusert dynamisk rekkevidde.

I siste liten skal Gordon ha levert ni lydspor, men hvor Stratton mente de var for mye «stemningsmusikk» og ikke det fansen forventer av et «Doom»-soundtrack. Derfor skal de ha blitt enige om å bruke lydspor fra sin egen lyddesigner.

Nå skal de ha tatt kontakt med Mick Gordon for å få klarhet i motivasjonen for å ta diskusjonen offentlig, hvor han skal ha ytret misnøye med visse versjoner av låtene og delt credits på visse spor.

Konklusjonen blir nå at id Software dropper samarbeidet med Gordon på utvidelsen de har i produksjon.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Dropper samarbeidet med «Doom Eternal»-komponisten

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode