(PressFire.no): I det svært ambisiøse science fiction-spillet «Elite: Dangerous» har visjonen hele tiden vært å skape en dynamisk galakse basert på spillernes valg.
På den måten kan alle påvirke opplevelsen i større eller mindre grad. Det er ikke nødvendigvis sånn at du spiller mot eller med andre spillere, men at spillerne påvirker økosystemet.
Likevel var det planen å tilby en mulighet til å spille fullstendig uten tilgang på internett.
– Det blir mulig å spille alene uten å bli koblet til galakse-serveren. Du får ikke alle funksjonene av en evig utviklende galakse og du får sannsynligvis ikke muligheten til å synkronisere med serverne, het det på folkefinansieringssiden til spillet.
Det påpekes også at de undersøker mulighetene for å synkronisere med serverne, samtidig som de ser mulighetene for å minimere forskjellene mellom versjonen som spilles uten nett og den som spilles på nettet.
Slik blir det ikke, for nå kommer beskjeden om at Frontier Developments har skrapet idéen om å tilby en modus hvor du ikke kobler spillet til internett.
Ifølge skaperen selv, David Braben, kan ikke spillets visjon ivaretas når spillet ikke er koblet til nettet.
– Vi har klart å lage en opplevelse som er tilkoblet og lar deg spille din egen historie i en dynamisk evig utfoldende galakse, som konstant reagerer på hva du og alle andre gjør, enten det er handel, kamp, utforskning eller oppdrag.
– Dette har blitt fundamentalt for hele opplevelsen, heter det fra Braben i et nyhetsbrev på nettsidene til spillet.
Videre forklarer han at spillet må være koblet til serveren fra tid til annen, men at fordelen er at alle kan delta i det som skjer i galaksen.
– En fullstendig offline-opplevelse ville vært uakseptabelt begrensende og statisk sammenlignet med den dynamiske og utviklende opplevelsen vi leverer.
«Elite: Dangerous» slippes til Windows 16. desember.