(PressFire.no): Det er i en reportasje fra CBC – den kanadiske rikskringkasteren – at ansatte internt i EA har avslørt dokumenter som viser satsingen selskapet legger i «loot box»-mekanikker i «FIFA»-spillene.
Slike lootboxer, som i «FIFA» fremstår som fotballkortpakker til bruk i modusen «FIFA Ultimate Team», har blitt et hett tema de siste årene, der flere mener dette er gambling-lignende elementer designet for å bremse fremgangen i spillet for de som ikke betaler.
CBC har publisert sider fra en intern presentasjon i EA på 54 sider i forkant av lanseringen av «FIFA 21», hvor det kommer fram at EA jobber hardt for å dytte folk mot modusen hvor de tjener mest.
- «FUT» er hjørnesteinen, og vi gjør alt vi kan for å drive spillere dit, skriver EA som et av fem hovedpunkter.
I en annen slide står det at «alle veier leder til FUT», og at nye spillere skal få incentiver for å «kick-starte opplevelsen». Samtidig planlegges det kampanjer for å drive inntektene, og det jobbes aktivt for å «trakte spillere mot FUT fra andre spillmoduser».
Grind Money
I andre dokumenter som CBC har fått tilgang til omtales «FIFA Coins», myntenheten du kan tjene ved å spille (altså ikke bruke ekte penger), som «grind money». «FIFA Points» er valutaen du får dersom du legger inn ekte penger i spillet. Du kan derimot ikke kjøpe spillere til laget ditt direkte med disse «FIFA Points»-ene, men kan bare kjøpe pakker hvor spillere har en viss sjanse for å være med.
Toppspillere som Ronaldo og Messi, eller «legende»-kort med spillere som Zidane, Ronaldinho eller Cantona, har så lav sjanse på å dukke opp at det nesten er helt umulig.
Lekkasjen kommer fra en ansatt som er lei av å jobbe med
- Vi kan ikke gjøre noe med det, for på slutten av dagen så skal selskapet tjene penger og blidgjøre investorer, sier den ansatte til CBC.
Slår tilbake
I et svar til Eurogamer går EA i strupen på CBC, og sier det hele er en «sensasjonalisert historie som ikke representerer fakta».
- Vi dytter ikke folk mot å bruke penger i våre spill. Der vi har det valget (å bruke penger) er vi forsiktige med å ikke promotere overforbruk, og de fleste spillerne bruker aldri penger der, skriver selskapet.
De siste årene har likevel salget av «FUT»-pakker eksplodert. EA tjente i fjor over 12,3 milliarder kroner fra varianter av slike pakker i sine sportsspill, og det kommer neppe til å bli mindre framover.
Selskapet har tidligere blitt kritisert for å ikke gjøre nok med de andre modusene i spillet som ikke har samme kjøpspress, og #FixCareerMode trendet på Twitter.
«FIFA»-spillene som e-sport bruker også kun «FUT»-modusen, der online-kvalifiseringer som regel krever at man punger ut enorme summer for å sette sammen et godt nok lag å konkurrere med.
E-sportavdelingen i Schalke 04 kunne i fjor avsløre at de setter av rundt 20 000 kroner hvert år til å bare åpne FUT-pakker sin spiller for at de skal starte med en fordel i forkant av turneringene sine.
I 2019 ble «FIFA»-stjerna Lyrics utestengt fra turneringer for å ha kjøpt «FIFA Coins» på svartebørsen i stedet for «FIFA Points» direkte gjennom EA.