(PressFire.no): EA er i dårlig vær for tida, takket være en heller knallhard tilnærming til opplåsing av figurer i «Star Wars Battlefront 2».
I en av de saftigste selvmålene som har vært i spillindustrien, viste det seg at du måtte spille i mange titalls timer for å tjene nok «credits» for å låse opp selv de mest typiske av Star Wars-helter, som Luke Skywalker og Darth Vader.
Disse heltene er spesial-«angrep» du kan benytte deg av under spilling (ikke helt ulikt killstreak-bonusene i «Call of Duty»), men de må alle låses opp først. Det finnes også egne moduser hvor du kun spiller med disse.
Det var allerede ramaskrik som følge av hele konseptet med å låse opp in-game-gjenstander, våpener og oppgraderinger via loot box-systemet. Ting som gir deg fortrinn i online-kamper mot andre, og som kunne kjøpes for ekte penger.
- Skal gjøre deg stolt
Prisen på 60 000 credits for heltene, sammen med en svært liten belønning for å spille spillet, gjorde at det ville ta veldig lang tid å låse de opp. I en lengre post på Reddit gikk TheHotterPotato til verks med regneark og kalkyler.
Han fastslo at det ville ta en gjennomsnittlig spiller 2 396 minutter for å tjene de nødvendige creditene gjennom vanlig spilling. Eller rundt førti timer. For én helt.
- Fuck det, sånt har jeg ikke tid til, skriver en Reddit-bruker.
- Det er jo poenget, påpeker en annen.
Selvmål én var et faktum da både utregningene og regnearkene gikk runden i medier på nettet, men da EA skulle skrive en slags forklaring på Reddit, tok det helt av.
- Meninga er at spillerne skal føle seg stolte av prestasjonen for å låse opp heltene, skrev en representant for selskapet.
- Når det gjelder prisen, så valgte vi disse tallene basert på data fra betaen.
Historisk nedstemming
Internett eksploderte, og posten er nå den mest nedstemte noensinne i Reddits historie med (i skrivende stund) minus 632 994 stemmer. Den tidligere rekorden var på minus 24 333 – en post hvor leserne spesifikt ble bedt om å stemme den ned.
- Jeg tror den største bekymringen her er at dere tar 70 pund for et spill, og halvparten av innholdet er låst bak en betalingsmur. Jeg vet dere sier vi kan «låse de opp», men to hele døgn for å få en helt som kan kjøpes på to minutter er det samme som å ha en betalingsmur, skriver Reddit-bruker Lesovikk1.
- Det er ingen stolthet å finne dersom noen spillere kan kjøpe heltene på sekunder, mens jeg må drone ivei i 40 timer for å få det samme, skriver Brandacle.
Det hjalp heller ikke på stemninga da det viste seg at opplåsingen av helter var satt ned til en sjettedel i spillene som spillanmeldere og YouTubere hadde fått prøve på et presse-event – øyensynlig for å glatte over det hele.
Endret
EA fikk tydeligvis hetta, for de kappet i går prisene på heltene med tre fjerdedeler. Nå koster det «bare» 15 000 credits for Luke Skywalker og Darth Vader, mens andre opplåsbare ting også har blitt satt ned.
Men som folk påpeker, å kutte prisene er én ting – det tar fortsatt ti timer å låse opp én helt – og du kan fortsatt bare hoppe over opplåsing ved å kjøpe loot box-er for ekte penger (som gir litt credits).
Det forsøkte Gamespot, som svidde av åtte hundre kroner på lotteriet, og fortsatt ikke fikk nok til å låse opp Vader eller Luke.
Selvmål tre kom da EA la ut en «Starter Pack» på PSN-butikken, som gir spillerne tre sjeldne «Star Cards» og 1500 krystaller til den nette sum av 200 kroner.
Sofautviklere
Også på Twitter ble det hett da utvikler Mat Everett, som jobbet på spillet, kalte kritikerne for «armchair developers».
Som svar utviklet Reddit-bruker et enkelt skript spillere kunne bruke for å skaffe seg credits i spillet, ved at det automatisk rører litt på musepekeren din under spilling. «Jeg skal gi dere ‘armchair developer’», skrev han.
Med scriptet kan du fyre opp flerspilleren og gå fra pc-en, uten at spillet sparker deg fra serveren for inaktivitet. Flere i kommentarfeltet mener at EA legger opp til slike «AFK Farmers» ved å låse såpass mye av spillet bak loot box-er og høye kjøpssummer.
EA har til slutt gått ut med en offisiell uttalelse fra DICE-sjef John Wasilczyk:
- Vi vet at noen av våre mest lidenskapelige fans, inkludert de på subredditen vår, har sagt det de mener, og vi hører på dere. Vi endrer på prisen for å låse opp helter, og vi skal fortsette å gjøre endringer på spillet over tid. Vi ønsker samtalen (med spillerne) velkommen.
Han sier samtidig at de skal ha en AMA («Ask Me Anything») på Reddit i morgen, hvor utviklerne skal svare på spørsmål fortløpende. Vi tipper det kommer til å gå veldig, veldig rolig for seg.