Lover et mer tilgjengelig Call of Duty

Activision har fristet med at Sledgehammer Games’ Call of Duty-tittel kommer til å friste en enda større publikumsgruppe.

19. april 2010 14:51

Activisions Thomas Tippi har i et intervju med LA Times kommet med de første opplysningene rundt ett av flere Call of Duty-prosjekter som utgiveren har satt i gang.

Sledgehammer Games skal utvikle ett av disse, i tillegg til at Treyarch er i gang med et spill som er først ut av startblokkene. Dette nyoppstartede studioet har fått i oppdrag å lage et annerledes Call of Duty-spill som skal innovere merkevaren, sier Tippi.

De siste ukene har mesteparten av fokuset rundt Call of Duty-serien vært på skittkastingen og rettsoppgjøret som er på trappene mellom de tidligere toppene i Infinity Ward og Activision.

Les også: «Modern Warfare 2»-sjefene sparket.
Les også: Infinity Ward-grunnleggere saksøker Activision.

- BEHANDLER UTVIKLERNE BRA

Men hos Activision er det faktisk også folk som jobber tett med utviklerne for nye utgivelser.

Sledgehammer Games består blant annet av Glen Schofield og Michael Condrey som tidligere var tilknyttet Visceral Games, ansvarlige for EAs «Dead Space».

I begynnelsen av 2010 ble det kjent at deres San Fransisco-baserte studio er direkte underlagt Activision. De leder arbeidet med denne Call of Duty-tittelen som enda ikke har fått et offisielt navn eller et lanseringsvindu. Thomas Tippi gir oss en kjapp vareopptelling rundt hvilke ressurser de har tilknyttet sin bestselger-franchise per i dag.

- I dag har vi tre studioer som jobber med Call of Duty. Vi har Infinity Ward, som lagde «Call of Duty: Modern Warfare 2» og «Call of Duty 4: Modern Warfare». Så har vi Treyarch som vil slippe et Call of Duty-spill i løpet av høsten 2010. Treyarch utviklet også «Call of Duty: World at War» og «Call of Duty 3».

- Og nå sist har vi innlemmet Sledgehammer Games, basert i Bay Area. Vi har enda ikke offentliggjort innholdet i deres spill, men det kommer til å bli et innovativt tilskudd som ytterligere vil øke publikumsbredden for Call of Duty, sier Tippi i LA Times-intervjuet.

Da Activision og Infinity Ward-toppene Vince Zampella og Jason West skilte lag i mars, ble denne tittelen først omtalt. Og da beskrevet som et action-adventure-spill, noe som kan indikere en litt annen presentasjon enn de klassiske førsteperson-skyterne vi til nå har forbundet med CoD-serien.

I forrige uke gikk West og Zampella ut og offentliggjorde navnet på sitt nye studio, Respawn Entertainment, samt at de vil samarbeide med Activisions argeste konkurrent, Electronic Arts. EA skal gi ut spillene, mens Respawn sitter med kontrollen på alle nye spill man utvikler.

Tippi blir i dette intervjuet også spurt om hva han syns om bildet som nå blir malt av Activision etter bruddet med West og Zampella: Er Activison et grådig selskap? Han er, ikke uventet, uenig i en slik karakteristikk av sin oppdragsgiver.

- Vi behandler våre utviklere ekstremt bra. Vi har en studiomodell som gir dem masse kreativ frihet mens vi tar hånd om kontorting, slik at de kan fokusere på å lage videospill. Hvis deres spill er suksessrike, blir de kompensert bedre her hos oss enn andre steder, mener Thomas Tippi hos Activision.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3