Etter 34 år har «Tetris» blitt «rundet» – av en trettenåring

4. januar 2024 10:35

(PressFire.no): Nesten 35 år etter utgivelsen av «Tetris» til den første 8-bits Nintendo-maskina har spillet endelig blitt «rundet».

Spillets «kill screen», der spillet spilles så langt at det rett og slett kræsjer, er blitt nådd, en bragd som av mange var ansett som umulig for bare noen år siden.

Gamle spill hadde svært begrenset med minne å lagre status og andre ting det må holde styr på, og flere av disse stopper helt opp dersom man greier å komme seg langt forbi «tiltenkt» spilltid.

Det er 13 år gamle Willis «Blue Scuti» Gibson, som ikke engang var født da «Tetris Party» kom ut til Wii, som er blitt den første til å beseire spillet.

Gibson har det siste året tatt den aktive «Tetris»-sfæren med storm og kom seg til semifinalen i verdensmesterskapet i 2023.

Samtidig knuste den 40 minutter lange seansen rekordene for høyest poengsum, høyeste nivå, flest linjer fjernet og rekorden for runder som starter på hastighetsnivå 19.

https://www.youtube.com/watch?v=J9oVQ43j22g


NES-«Tetris»

Denne spesifikke versjonen av spillet er spesiell ikke bare fordi den er en av de første versjonene av spillet, men også fordi det er denne som blir brukt i «Tetris»-konkurranser – og er det mest populære av versjonene som speedrunnes i dag.

Men etter hvert som spillerne ble bedre og bedre, dukket taket for hvor langt det var mulig å komme seg opp.

For hver tiende linje som fjernes går hastigheten på spillet opp, og til slutt blir farten rett og slett for stor.

På nivå 29 går spillet så kjapt at du ikke lenger kan bevege brikkene kjapt nok til siden ved å holde inn knappene – og det var for krevende å hamre raskt på knappene over tid. 

Nivå 29 ble raskt oppfattet som spillets uoffisielle «kill screen» – altså var det ikke mulig å komme seg særlig forbi dette nivået.

I 2011 ble derimot en ny teknikk «oppfunnet», som går ut på å stramme musklene i armen og «vibrere» fingrene mot knappene. Dermed kan man teoretisk sett vibrere inn flere trykk på kortere tid, men dette var utrolig slitsomt rent fysisk.

I 2021 kom derimot revolusjonen, som var like enkel som den var genial. Hvorfor trykke ned på knappene når du heller kunne trykke hele kontrolleren opp i fingrene dine?

Ved å legge lett trykk på styrekorset og tromme fingrene på baksiden av kontrolleren kan du doble antallet trykk til godt innenfor det som trengs for nivå 29 og forbi.

Hvor det hele skulle ende var allerede godt kjent. Egne dataprogrammer hadde spilt «perfekte» runder i spillet, og alle visste at spillet kunne kræsje om man kom opp i nivå 155.

Akkurat hvordan kræsjen skjer avhenger av en rekke greier – for eksempel vil det på nivå 155 skje om man greier nivået ved å fjerne bare én linje, men spillet kræsjer ikke om man gjør det ved å fjerne to eller flere.


Gibson intervjues under VM i «Tetris» for en måned siden.

Renessanse

En stressa Gibson bomma på nivå 155 (det første nivået spillet kan kræsje på) fordi han fjernet tre linjer i overgangen, men ble likevel først av alle ved å gjøre det på nivå 157.

Én enkelt runde for å komme så langt som han gjorde tar 40 minutter med intens konsentrasjon, problemløsing i superhastighet og finmotorikk.

– Fingrene mine prikker. Jeg skjelver så mye, var alt Gibson greide å si etter rekorden, mens gratulasjonene rant inn på live-streamen.

«Tetris» på NES har fått en liten renessanse i speedrun-miljøene etter bragden, for nå som det er tydelig at det går an å «runde» spillet har det blitt en egen kategori – hvem kan gjøre det kjappest?

Samtidig er det også enda flere mål å nå i spillet. Hvem kan komme seg lengst UTEN å kræsje spillet, for eksempel?

Og spillet ruller for øvrig rundt til nivå 0 om noen slår nivå 255 (fordi spillets minne bare kan håndtere verdier opp til 256) – hvem kan bli den første til å få til det?

Som nevnt blir derimot spillet snålt jo lenger opp man kommer, og bugs gjør blant annet at fargene blir vanskelige å se, nivå 180 varer i hele 800 linjer og annet grums – og for å slå selve nivå 255 uten at spillet kræsjer kan man ikke slippe ned-knappen på styrekorset.

Dataspill, dere!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3