(PressFire.no): Etter fire år i «Early Access» på Steam er det omsider klart for selve lanseringen av «Rust».
Det skal etter planen skje allerede 8. februar, og det helt uten noen spesiell markering fra utviklerne i Facepunch Studios.
- Vi planlegger ikke noen store avsløringer, lanseringsfester, pengepremier å gi bort eller noe slikt for dette, skriver spilldesigner Garry Newman i en bloggpost.
- Det hele skal skje helt uten noe ekstra pomp eller prakt.
Han påpeker at det fortsatt er mye å gjøre på utviklingssiden, men han ber folk la være å sammenligne «Rust» med andre lanserte spill. I stedet ønsker utviklerne at folk sammenligner denne versjonen med hvordan spillet var da det først ble lagt ut på Early Access i 2014.
- Ikke se på dette som at vi nå mener spillet er ferdig, skriver Newman. Han sier de nå går over til å oppdatere spillet én gang i måneden, og at de nå skal få spillet til å kjøre mer stabilt.
Hele bloggposten har en litt merkelig beklagende tone, og litt av grunnen til det er nok at prisen jekkes betraktelig opp, fra 140 til rundt 250 kroner.
- Dette suger, for det kommer til å koste mer, men dette var alltid dealen. Og det er jo ikke sånn at vi setter opp prisen til 500 kroner uten noen forvarsel.
Newman mener bloggposten er lagt ut for å «advare» folk om at prisen kommer til å stige.
- Ikke sammenlign «Rust» med andre ferdige spill, eller med en idealisert versjon du har i hodet ditt, advarer Newman.
- Tenk på dette mer som at vi forlater prototypingen av spillet og går inn i en Alpha-periode. Ikke at vi mener spillet er i Alpha, men vi går inn i en mer stabil versjon av det vi hadde fra før.
Vi er litt usikre på hvordan vi skal tolke innlegget fra Facepunch, men det virker altså som om spillet nå «lanseres», men at vi ikke skal forvente endringer annet enn i antallet oppdateringer og i pris.