- «Fable II» var et hastverksarbeid

Peter Molyneux snakker i velkjent stil ned sine tidligere spill og skryter samtidig uhemmet av «Fable III».

16. juli 2010 16:59

Høstens slipp av «Fable III» kan forhåpentligvis balansere graden av forventninger, godt hjulpet opp av spillets skaper, og det faktiske produktet vi putter inn i Xbox 360-konsollene våre. Få, om noen spillserier, kan matche Fable-universet når det gjelder potensialet vi blir forespeilet fra Peter Molyneux. Og Molyneux er ofte den første – og største – kritikeren i retrospekt når det gjelder å påpeke feil og mangler.

Det gjorde Molyneux da han drev reklame for «Fable II», og det samme skjer igjen når han nylig var tilstede på utviklerkonferansen Develop i Brighton for å misjonere om det forestående «Fable III».

Der fortalte Molyneux de fremmøtte at «Fable II» ble det første spillet i Microsofts historie som fikk en såkalte «kode svart» - en intern gradering av antallet feil som måtte rettes opp før lansering. Og ikke alle feilene og manglene rakk å bli adressert før lansering heller, innrømmer Molyneux.

- La oss være ærlige rundt det, «Fable II» har noen forferdelig rotete ting ved seg. Halvparten av dette, og igjen er jeg helt ærlig, var fordi vi måtte stresse på slutten av utviklingsperioden, sa Molyneux ifølge Eurogamer.

- På «Fable II» hadde vi på et punkt 67.000 feil. Microsoft-teamet rangerte oss som «super-svarte». Ingen andre hadde hatt status som «svart» før. De hadde brukt «rød», «oransje» og «grønn». Men vi var supersvarte. De sa at det burde være umulig for noen å prestere noe slikt.

- KVINNENE I «FABLE II» SÅ UT SOM RUSSISKE KULESTØTERE

Resultatet var, ifølge Molyneux, at utviklerne måtte redusere omfanget av spillet for dermed å klare å minimere alle feilene som hang ved underveis i utviklingen, men likevel ble ikke sluttproduktet helt som forventet, forklarte sjefen for Lionhead Studios.

Samtidig lyktes man ikke med å formidle det som skulle være det salgsfremmende budskapet. Molyneux gjentok budskapet fra GDC i mars i år, der Kotaku foreviget et bilde fra et møte som foregikk bak lukkede dører. Denne gang er han mer åpen rundt akkurat den samme problematikken:

Under 60% av de som spilte «Fable II» forstod mer enn 50% av innholdet og valgmulighetene i det eventyraktige rollespillet.

Molyneux fortsatte med å radbrekke sitt eget spill fra 2008 ved å si at han «hater» kartet i spillet, et kart som ingen uansett skjønte var nettopp det, sa han. Dessuten syns han at alle de kvinnelige karakterene i spillet «ser ut som russiske kulestøtere».

Han lover at Lionhead har adressert dette problemet, og at kvinnene i Fable III får kurver og «myke partier». Dessuten har man omarrangert og redesignet store deler av brukergrensesnittet fra et statisk 2D-GUI til et interaktivt 3D-miljø – der blant annet John Cleese fungerer som en butler som skal hjelpe deg med alt du kan velge å gjøre i spillet.

«Fable III» slippes til PC og Xbox 360 26. oktober.

Se E3-traileren:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3