Annonse

Flere enn noensinne jobber med spillutvikling i Norge

Ny rapport om bransjen ute.

Flere enn noensinne jobber med spillutvikling i Norge

Ny rapport om bransjen ute.
17:43
10:34
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
10:34
17:43
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Produsentforeningen Virke, som representerer en rekke norske spillutviklere, har lagt fram den siste rapporten for hvordan ståa er i den norske spillutviklerbransjen.

Det er som vanlig et år forsinkelse på rapporten, altså gjelder den nyeste for 2019.

Der kommer det fram at norskproduserte dataspill omsatte for 366 millioner kroner, en svak nedgang fra 399 millioner året før.

Merk: Omsetningstallene for 2018 ble i fjor rapportert som 388 millioner kroner i vår artikkel. Dette har i årets rapport blitt korrigert til 399 millioner kroner, skriver Virke til PressFire.

Nedgangen forklares med at storsuksessen «Conan Exiles» ble lansert i 2018, og at det ikke var tilsvarende store lanseringer i 2019.

Som vanlig er det utlandet som i stor grad betaler, og kun to prosent av omsetningen til spillselskapene kom fra Norge.

Omsetningen er kanskje noe ned, men bransjen ser derimot sterk vekst på antallet ansatte. I 2019 var det 314 faste ansatte i utviklerbransjen, opp 21 prosent fra 2018. I tillegg var 28 personer deltidsansatt.

Åse Kringstad i Virke Produsentforeningen (Foto: Virke)

– Dette viser at det er store muligheter til å skape arbeidsplasser og verdier innenfor spill, som er et internasjonalt marked. Norsk eksport faller kraftig ellers, men her kan vi oppnå det motsatte. Dette burde satses mye mer på, og i tillegg er dette en bransje med kjernekompetanse som vi ønsker og trenger mye mer av i årene som kommer, sier Åse Kringstad, leder for Virke Produsentforeningen.

På tampen av 2019 la regjeringen fram sin Dataspillstrategi, som du kan lese og følge opp på vår portal her, hvor det ble lovet en dobling av støtten til norske spillutviklere – opp til 60 millioner kroner – innen utgangen av 2022.

Les mer: Kulturdepartementet med halv økning til norske dataspill.

Der mener Kringstad regjeringen ikke har levert godt nok enda.

– Spillstrategien gir en god retning for spillnæringen, og Norsk filminstitutt har fulgt opp med nye forskrifter og tilpassede tilskuddsordninger, som snart trer i kraft. Regjeringen lovet en dobling av det statlige tilskuddet til spill, men foreløpig er de langt unna å komme i mål med bevilgningen som kom for 2021. Vi forventer at det leveres på dette i statsbudsjettet for 2022, sier hun.

Totalt ble det utgitt ni nye norske spill i 2019, mens 66,7 millioner mennesker verden over spilte norskproduserte spill samme år.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Ny rapport om bransjen ute.
Flere enn noensinne jobber med spillutvikling i Norge
Erik Fossum

(PressFire.no): Produsentforeningen Virke, som representerer en rekke norske spillutviklere, har lagt fram den siste rapporten for hvordan ståa er i den norske spillutviklerbransjen.

Det er som vanlig et år forsinkelse på rapporten, altså gjelder den nyeste for 2019.

Der kommer det fram at norskproduserte dataspill omsatte for 366 millioner kroner, en svak nedgang fra 399 millioner året før.

Merk: Omsetningstallene for 2018 ble i fjor rapportert som 388 millioner kroner i vår artikkel. Dette har i årets rapport blitt korrigert til 399 millioner kroner, skriver Virke til PressFire.

Nedgangen forklares med at storsuksessen «Conan Exiles» ble lansert i 2018, og at det ikke var tilsvarende store lanseringer i 2019.

Som vanlig er det utlandet som i stor grad betaler, og kun to prosent av omsetningen til spillselskapene kom fra Norge.

Omsetningen er kanskje noe ned, men bransjen ser derimot sterk vekst på antallet ansatte. I 2019 var det 314 faste ansatte i utviklerbransjen, opp 21 prosent fra 2018. I tillegg var 28 personer deltidsansatt.

Åse Kringstad i Virke Produsentforeningen (Foto: Virke)

– Dette viser at det er store muligheter til å skape arbeidsplasser og verdier innenfor spill, som er et internasjonalt marked. Norsk eksport faller kraftig ellers, men her kan vi oppnå det motsatte. Dette burde satses mye mer på, og i tillegg er dette en bransje med kjernekompetanse som vi ønsker og trenger mye mer av i årene som kommer, sier Åse Kringstad, leder for Virke Produsentforeningen.

På tampen av 2019 la regjeringen fram sin Dataspillstrategi, som du kan lese og følge opp på vår portal her, hvor det ble lovet en dobling av støtten til norske spillutviklere – opp til 60 millioner kroner – innen utgangen av 2022.

Les mer: Kulturdepartementet med halv økning til norske dataspill.

Der mener Kringstad regjeringen ikke har levert godt nok enda.

– Spillstrategien gir en god retning for spillnæringen, og Norsk filminstitutt har fulgt opp med nye forskrifter og tilpassede tilskuddsordninger, som snart trer i kraft. Regjeringen lovet en dobling av det statlige tilskuddet til spill, men foreløpig er de langt unna å komme i mål med bevilgningen som kom for 2021. Vi forventer at det leveres på dette i statsbudsjettet for 2022, sier hun.

Totalt ble det utgitt ni nye norske spill i 2019, mens 66,7 millioner mennesker verden over spilte norskproduserte spill samme år.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Flere enn noensinne jobber med spillutvikling i Norge

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode