Annonse

Forbrukerrådet ber om loot-boksregulering

20 forbrukerorganisasjoner fra 18 land signerer appell til myndighetene om regulering eller forbud.

Forbrukerrådet ber om loot-boksregulering

20 forbrukerorganisasjoner fra 18 land signerer appell til myndighetene om regulering eller forbud.
10:48
12:56
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:56
10:48

(PressFire.no): I en 58 sider lang rapport legger Forbrukerrådet og 20 forbrukerorganisasjoner i 18 land fram en appell til myndigheter verden over om å ta grep rundt praksisen med loot-bokser i spill.

Organisasjonene mener slike mekanikker i spill fortsetter å utnytte spillerne for økonomisk gevinst, til tross for at det i et tiår har vært stort fokus problematikken.

– Loot boxer har vært kilde til mange kontroverser opp igjennom årene, og det med rette. Gjennom vårt arbeid har vi sett at loot boxer utnytter forbrukerne ved å skape avhengighet, benytte manipulerende mekanismer og profittere på sårbare forbrukergrupper, forteller juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Loot-bokser er en mekanikk der man gjennom en lotterilignende trekning i spillet får en gjenstand (for eksempel et fotballkort eller en ny drakt), uten å vite på forhånd hva man får.

Spill utvikles med kjente manipulerende teknikker, mener Forbrukerrådet, som utnyttes for å drive spillerne til kjøp. Dette inkluderer manipulering av kognitive biaser som «sunk cost fallacy» og «gambler’s fallacy», som går på at vi er mer åpen for å bruke penger på noe vi allerede har brukt penger på, og at vi ofte misforstår statistiske sannsynligheter og tilfeldige trekninger.

Det pekes til flere forskningsrapporter som sammenligner loot-bokser med faktisk gambling, og at spillutviklere kan endre på vinnersannsynligheter og spillinnhold for å holde barn og unge hektet på spillet fortløpende.

Aggressiv markedsføring av egne loot-bokser, innhold som kun finnes i disse boksene og manipulering av spillerne ved å gjøre spillene «enkle» å vinne i til å begynne med, trekkes frem som kritikkverdig av Forbrukerrådet.

Les også: Kommentar: Dataspillene flommer over av skjult reklame – hvor blir det av lovgivningen?

Spillene bruker også ofte forvirrende valutaer for betalinger, som krystaller, som gjør det vanskeligere å se hvor mye ting faktisk koster i spillene.

Kritiserer fotballkort og gatcha

Rapporten har sett nærmere på flere typer loot-bokser, inkludert «gacha»-mekanikkene i spillet «Raid: Shadow Legends» til mobil.

For å spille gjennom spillets historiedel eller konkurransemoduser så må spillerne samle et lag med helter, dette gjøres gjennom tilfeldige trekninger som koster «shards».

– Spillet er tydelig konstruert for å maksimere spillernes bruk av penger, heter det i rapporten, som peker til at spillet lener seg på kognitive biaser for å tjene mest mulig.

For eksempel blir praksisen med å fortelle alle spillere om «sjeldne» vinnere i spillet kritisert.

Også «FIFA»-spillene blir lagt under lupen, som i tillegg også kritiseres for å ha lagt inn «meningsløs» vinnersannsynlighet – der man egentlig ikke får vite noe som helst.

– Basert på markedets enorme størrelse – og det store antallet forbrukere som påvirkes – mener vi det er åpenbart at regulering og oppfølging av denne bransjen burde være høyt på agendaen for nasjonale myndigheter og EU, forteller Iversen.

«FIFA» har loot-bokser i form av fotballkort.

Tiltak

Forbrukerrådet legger fram fem potensielle tiltak som politikere kan innføre for å hjelpe til med problematikken:

  • Spillutviklere må utestenges fra å bruke villedende spilldesign for å utnytte spillerne.
  • Alle kjøp inne i spillet må gjøres i ekte valuta, ikke kun i en arbitrær valuta som kjøpes (som krystaller)
  • Yngre spillere må beskyttes, der spill som er beregnet på barn under 18 år ikke skal inneholde loot-bokser eller annet tilfeldig innhold som koster ekte penger, og heller ikke «pay-to-win»-mekanikker.
  • Mer gjennomsiktighet i form av at forskere og myndigheter må få tilgang til algoritmer og datasett som brukes til loot-boksene. Om algoritmer brukes i spillene for å påvirke spilleroppførsel, må dette opplyses om til spillerne på en måte som klart forklarer hvordan disse brukes og hva målet er, og muligheten til å kunne spille uten disse algoritmene.
  • Myndighetene må ha de nødvendige ressursene og ekspertisen til å kunne ta grep for å verne om forbrukere i digitale markeder, inkludert de i dataspill.

Om disse punktene ikke hjelper på problematikken, sier Forbrukerrådet rett ut at myndigheter må vurdere et generelt forbud på betalte loot-bokser.

– Selv om dataspillindustrien er blant de største underholdningsindustriene, har den ofte unngått seriøst tilsyn. Derfor ber vi om et sterkere virkemidler mot dataspillselskaper som ikke respekterer forbrukerrettigheter og som driver rovdrift på forbrukernes svakheter.

https://www.youtube.com/watch?v=ThUzRuWfBqg

(Toppillustrasjon: Forbrukerrådet / Hanne Fossaa Eriksen)

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
20 forbrukerorganisasjoner fra 18 land signerer appell til myndighetene om regulering eller forbud.
Forbrukerrådet ber om loot-boksregulering
Erik Fossum

(PressFire.no): I en 58 sider lang rapport legger Forbrukerrådet og 20 forbrukerorganisasjoner i 18 land fram en appell til myndigheter verden over om å ta grep rundt praksisen med loot-bokser i spill.

Organisasjonene mener slike mekanikker i spill fortsetter å utnytte spillerne for økonomisk gevinst, til tross for at det i et tiår har vært stort fokus problematikken.

– Loot boxer har vært kilde til mange kontroverser opp igjennom årene, og det med rette. Gjennom vårt arbeid har vi sett at loot boxer utnytter forbrukerne ved å skape avhengighet, benytte manipulerende mekanismer og profittere på sårbare forbrukergrupper, forteller juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Loot-bokser er en mekanikk der man gjennom en lotterilignende trekning i spillet får en gjenstand (for eksempel et fotballkort eller en ny drakt), uten å vite på forhånd hva man får.

Spill utvikles med kjente manipulerende teknikker, mener Forbrukerrådet, som utnyttes for å drive spillerne til kjøp. Dette inkluderer manipulering av kognitive biaser som «sunk cost fallacy» og «gambler’s fallacy», som går på at vi er mer åpen for å bruke penger på noe vi allerede har brukt penger på, og at vi ofte misforstår statistiske sannsynligheter og tilfeldige trekninger.

Det pekes til flere forskningsrapporter som sammenligner loot-bokser med faktisk gambling, og at spillutviklere kan endre på vinnersannsynligheter og spillinnhold for å holde barn og unge hektet på spillet fortløpende.

Aggressiv markedsføring av egne loot-bokser, innhold som kun finnes i disse boksene og manipulering av spillerne ved å gjøre spillene «enkle» å vinne i til å begynne med, trekkes frem som kritikkverdig av Forbrukerrådet.

Les også: Kommentar: Dataspillene flommer over av skjult reklame – hvor blir det av lovgivningen?

Spillene bruker også ofte forvirrende valutaer for betalinger, som krystaller, som gjør det vanskeligere å se hvor mye ting faktisk koster i spillene.

Kritiserer fotballkort og gatcha

Rapporten har sett nærmere på flere typer loot-bokser, inkludert «gacha»-mekanikkene i spillet «Raid: Shadow Legends» til mobil.

For å spille gjennom spillets historiedel eller konkurransemoduser så må spillerne samle et lag med helter, dette gjøres gjennom tilfeldige trekninger som koster «shards».

– Spillet er tydelig konstruert for å maksimere spillernes bruk av penger, heter det i rapporten, som peker til at spillet lener seg på kognitive biaser for å tjene mest mulig.

For eksempel blir praksisen med å fortelle alle spillere om «sjeldne» vinnere i spillet kritisert.

Også «FIFA»-spillene blir lagt under lupen, som i tillegg også kritiseres for å ha lagt inn «meningsløs» vinnersannsynlighet – der man egentlig ikke får vite noe som helst.

– Basert på markedets enorme størrelse – og det store antallet forbrukere som påvirkes – mener vi det er åpenbart at regulering og oppfølging av denne bransjen burde være høyt på agendaen for nasjonale myndigheter og EU, forteller Iversen.

«FIFA» har loot-bokser i form av fotballkort.

Tiltak

Forbrukerrådet legger fram fem potensielle tiltak som politikere kan innføre for å hjelpe til med problematikken:

  • Spillutviklere må utestenges fra å bruke villedende spilldesign for å utnytte spillerne.
  • Alle kjøp inne i spillet må gjøres i ekte valuta, ikke kun i en arbitrær valuta som kjøpes (som krystaller)
  • Yngre spillere må beskyttes, der spill som er beregnet på barn under 18 år ikke skal inneholde loot-bokser eller annet tilfeldig innhold som koster ekte penger, og heller ikke «pay-to-win»-mekanikker.
  • Mer gjennomsiktighet i form av at forskere og myndigheter må få tilgang til algoritmer og datasett som brukes til loot-boksene. Om algoritmer brukes i spillene for å påvirke spilleroppførsel, må dette opplyses om til spillerne på en måte som klart forklarer hvordan disse brukes og hva målet er, og muligheten til å kunne spille uten disse algoritmene.
  • Myndighetene må ha de nødvendige ressursene og ekspertisen til å kunne ta grep for å verne om forbrukere i digitale markeder, inkludert de i dataspill.

Om disse punktene ikke hjelper på problematikken, sier Forbrukerrådet rett ut at myndigheter må vurdere et generelt forbud på betalte loot-bokser.

– Selv om dataspillindustrien er blant de største underholdningsindustriene, har den ofte unngått seriøst tilsyn. Derfor ber vi om et sterkere virkemidler mot dataspillselskaper som ikke respekterer forbrukerrettigheter og som driver rovdrift på forbrukernes svakheter.

https://www.youtube.com/watch?v=ThUzRuWfBqg

(Toppillustrasjon: Forbrukerrådet / Hanne Fossaa Eriksen)

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Forbrukerrådet ber om loot-boksregulering

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode